2012-03-23, 13:09
Medlem
marcellos avatar
Hjälp med formel i Excel

Sitter med historiska data för ~10år totalt. Det jag behöver hjälp med är att räkna ut medelvärde för varje månad under denna tidsperiod.

Jag har 2 st kolumner.

Kolumn A där datum är representerade
Kolumn B data som jag vill beräkna medelvärdet på.

Datum är skrivet enligt 2002-01-01 som ett exempel.

Som jag förstått det ska jag använda avg(if(.....)) men där blir jag helt lost i argumenten.
Sitter på en mac om det är specialkommandon.

Tack på förhand.
Citera
2012-03-27, 14:24
Medlem
tolviss avatar
Hallå.

Sitter med ett schema i excel, och avser att namnge olika arbetspass m bokstäver. Ex A för A-tur. B för B-tur osv.

Till respektive bokstav vill jag kunna koppla en siffra som motsvarar det antal timmar som den turen renderar, t ex 8. Varje cell som innehåller enkild "kopplad" bokstav, skall alltså erhålla ett numeriskt värde. OK, så här långt?

Sedan vill jag att det längst ut till höger autosummeras, så att alla under schemaperioden ackumulerade timmar hamnar en cell längst ut till höger (baserat på de ovan nämnda turerna).

Sökt runt en del lite här och var utan att finna lösningen, men gjutet att FB kirrar denna bagatell.

Eller?
Citera
2012-03-31, 15:04
Medlem
mrrandom14s avatar
Hjälp med att redigera x-axeln i excel 2007.

Jag vill göra så att det står 30, 60, 90, 120, 150 osv istället för 1, 3, 5, 7, 9 i x-axeln? Hur ändrar jag det? (Jag har ringat in området i rött)

Bild: http://img696.imageshack.us/img696/4168/diagramd.jpg
Citera
2012-04-01, 09:18
Medlem
Amfomss avatar
-> mrrandom14

Du får mitt första inlägg på FB

alt 1. Vad står det i tabellen som du baserat diagrammet på ? Ändrar du där så borde diagrammet uppdateras automatiskt.

alt 2. Högerklicka på något värde i axeln och välj "Markera data" då kommer rutan "Väljdatakälla upp" - där kan du redigera axeletiketterna.

Meddela gärna hur det gick.
Citera
2012-04-04, 10:50
Medlem
WestsideWalles avatar
Hallå!

Jag har ett litet problem i Excel. Jag har följt diverse guider och formel samlingar som jag googlat fram och som alla har varit misslyckade. Detta har lett till att jag insett att jag med största säkerhet måste vara dum i huvudet.

Hur som helst. Så är mitt problem följande:

Jag vill räkna antalet "X" i kolumn H, rad 7-90.

Fruktansvärt tacksam om det finns någon som inte är fullt så intelligent-befriad som mig och kan ge mig formeln

/ Walle
Citera
2012-04-04, 20:39
Medlem
Amfomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WestsideWalle
Hallå!

Jag har ett litet problem i Excel. Jag har följt diverse guider och formel samlingar som jag googlat fram och som alla har varit misslyckade. Detta har lett till att jag insett att jag med största säkerhet måste vara dum i huvudet.

Hur som helst. Så är mitt problem följande:

Jag vill räkna antalet "X" i kolumn H, rad 7-90.

Fruktansvärt tacksam om det finns någon som inte är fullt så intelligent-befriad som mig och kan ge mig formeln

/ Walle

Hej,

=ANTAL.OM(H7:H90;"X")

Mvh
amfoms
Citera
2012-04-06, 16:56
Medlem
Vill göra en absolutreferens i Excel. F4 skulle tydligen fungera som snabbkommando. Men problemet är att det inte händer nåt i programmet när jag trycker på F4, utan det kommer bara ut bildinställningar (relaterat till datorn).

Finns det något annat sätt att få fram en absolutreferens? Dvs, hur gör man det den "långa vägen"?
Alternativt; hur fixar jag så att snabbkommandot fungerar?

Vore snällt om någon kunde förbarma sig över detta.
Citera
2012-04-06, 22:50
Medlem
Amfomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloEisenhower
Vill göra en absolutreferens i Excel. F4 skulle tydligen fungera som snabbkommando. Men problemet är att det inte händer nåt i programmet när jag trycker på F4, utan det kommer bara ut bildinställningar (relaterat till datorn).

Finns det något annat sätt att få fram en absolutreferens? Dvs, hur gör man det den "långa vägen"?
Alternativt; hur fixar jag så att snabbkommandot fungerar?

Vore snällt om någon kunde förbarma sig över detta.

Hej,

det finns ett par sätt:

1. När du skriver formeln tex =LETARAD("X";A4:B5;FALSKT) så när du antingen skrivit in "adressen" A4 så trycker du på F4 och då kommer den absoluta referensen automatiskt.

2. Har du redan skrivit formeln och vill ändra den så måste du stå i "adressen" när du trycker F4 och då kommer den absoluta referensen.

3. När du markerat ett område (i detta exemplet A4:B5) så trycker du på F4 - då kommer de absoluta referenserna automatiskt både på A4 och B5 ($A$4:$B$5)

Trycker du ytterligare på F4 så ändrar du vilket håll referensen skall vara absolut på, antingen lodrät eller vågrät.

Mvh
amfoms
Senast redigerad av Amfoms 2012-04-06 kl. 22:53.
Citera
2012-04-07, 10:22
Medlem
Amfomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tolvis
Hallå.

Sitter med ett schema i excel, och avser att namnge olika arbetspass m bokstäver. Ex A för A-tur. B för B-tur osv.

Till respektive bokstav vill jag kunna koppla en siffra som motsvarar det antal timmar som den turen renderar, t ex 8. Varje cell som innehåller enkild "kopplad" bokstav, skall alltså erhålla ett numeriskt värde. OK, så här långt?

Sedan vill jag att det längst ut till höger autosummeras, så att alla under schemaperioden ackumulerade timmar hamnar en cell längst ut till höger (baserat på de ovan nämnda turerna).

Sökt runt en del lite här och var utan att finna lösningen, men gjutet att FB kirrar denna bagatell.

Eller?

1. Börja med att specificera hur många timmar ett pass är

Tur Timmar
A 6
B 8

2. Räkna ut hur många det förekommer av respektive pass med hjälp av ANTAL.OM

Namn Antal A Antal B
Person 1 3 4 =ANTAL.OM("A";cellerna Mån-Sön för person 1) i kol Antal A osv
Person 2 0 0
Person 3 0 0
Person 4 0 0

3. Räkna ut summan av passen

Namn Mån Tis Ons Tor Fre Lör Sön Ant tim
Person 1 A A B A B B B 50
Person 2 0
Person 3 0
Person 4 0

Hoppas du förstår. Svårt att förklara såhär. Skickade PM till dig för ett tag sedan men inte fått svar. Svara på det så skickar jag en exempelfil till dig.

Mvh
amfoms
Citera
2012-04-07, 10:27
Medlem
Amfomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karinabrante
Har ett problem med en formel jag inte får till.

Jag har följande formel:

=OM($B$5>B14,$B$3*0.2,"") men jag vill lägga till att OM $B$5>G14,B3*0

Men jag får inte formeln att bli gilltig.

Någon som kan hjälpa mej?

Tack!!!

Hej,

=OM($B$5>B14;$B$3*0.2;OM($B$5>G14;B3*0;""))

Du kan egentligen ersätta B3*0 med bara 0 (noll) eftersom allt som du multiplicerar med 0 blir 0.

Hoppas detta hjälper dig - om inte - meddela mig antingen här eller via PM

Mvh
amfoms
Senast redigerad av Amfoms 2012-04-07 kl. 10:29.
Citera
2012-04-08, 16:48
Medlem
Hej

Jag har ett problem med radhöjder i en lista i Excel 2007.

Jag har gjort en databas över mina böcker, med författare, titlar, betyg och lite annat. Dessutom har jag lagt med en kort sammanfattning över varje bok. För att inte få världens längsta kolumner har jag satt kolumnbredden fast och använder mig av "wrap text". Detta justerar automatiskt radhöjden, men i vissa fall så tycker Excel att en rad ska vara tre textrader hög, fast texten bara är på två rader (alltså att det blir en tom rad i den cell som kräver högst rad). Min teori är att det beror något slags cell-marginaler och tänkte att det borde gå att avaktivera det, men hittar det ingenstans. Någon som vet?

just nu har jag justerat radhöjden manuellt för de fall där detta händer, men om man sorterar om listan följer radhöjden inte med den boken, utan stannar för varje rad, så att det kan se ganska dumt ut. Eventuellt om någon har ett sätt att låta radhöjden följa sorteringen så löser det också problemet.

Tack på förhand
Citera
2012-04-09, 02:29
Medlem
Amfomss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phazio
Hej

Jag har ett problem med radhöjder i en lista i Excel 2007.

Jag har gjort en databas över mina böcker, med författare, titlar, betyg och lite annat. Dessutom har jag lagt med en kort sammanfattning över varje bok. För att inte få världens längsta kolumner har jag satt kolumnbredden fast och använder mig av "wrap text". Detta justerar automatiskt radhöjden, men i vissa fall så tycker Excel att en rad ska vara tre textrader hög, fast texten bara är på två rader (alltså att det blir en tom rad i den cell som kräver högst rad). Min teori är att det beror något slags cell-marginaler och tänkte att det borde gå att avaktivera det, men hittar det ingenstans. Någon som vet?

just nu har jag justerat radhöjden manuellt för de fall där detta händer, men om man sorterar om listan följer radhöjden inte med den boken, utan stannar för varje rad, så att det kan se ganska dumt ut. Eventuellt om någon har ett sätt att låta radhöjden följa sorteringen så löser det också problemet.

Tack på förhand

Hej,

när jag gör samma simulering i excel (2010) så får jag inte fram samma fel, men här är förhoppningsvis lite hjälp:

1. Har du kollat så att det inte ligger något extra mellanslag efter någon text som kan ställa till det ?
2. Är det ev någon annan kolumn som blir tre rader än just den du kollar ?

Vill du så får du gärna skicka en exepmelfil så skall jag kolla på det. Skicka mig PM isåfall.

Mvh
amfoms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in