Citat:
Ursprungligen postat av
mindwave
Hej,
Jag vill få en cell att ändra färg beroende på vilket värde man skriver in i cellen. Cellen man skriver in värdet i påverkas också av vilket värde man tidigare skrivit in i en tidigare cell.
Exempelvis.
i kolumn A så kan man skriva in 3 olika alternativ (K,L,M), Dessa 3 värden har olika krav.
K = 1-3
L= 4-6
M= 7-10
https://postimg.org/image/8nmzoc6ct/
Skriver jag in L i kolumn A så har kravet ändrat sig för motsvarande rad i kolumn B.
Låt säga att jag skriver in 10 i B, detta gör att kravet inte uppfylls. Nu vill jag att denna cell skall bli röd.
Hur gör jag detta?
Det där ska gå att göra, och enklast genom att först införa några hjälpceller.
Jag föreslår att du först gör en hjälptabell med de tre villkorsnamnen K, L och M samt lägsta och högsta värde för respektive villkor.
Lägg alltså in följande tabell på en plats där du tycker att det passar:
Totalt 3*3 celler alltså, så att du har en bokstav eller siffra per cell. Sedan ska du använda funktionen LETARAD för att rad för rad få fram aktuella gränser baserat på vad man matat in i kolumn A. Förslagsvis lägger du detta i kolumnerna C och D.
I cell C2 skriver du då =LETARAD(A2;område;2;FALSKT) och i cell D2 skriver du =LETARAD(A2;område;3;FALSKT), vilket då i kolumn C ska ge de respektive nedre gränser som gäller för villkoren i kolumn A och i kolumn D de respektive övre gränserna. I båda fallen ersätter du ordet "område" i formlerna med det område där du lagt hjälptabellen enligt ovan. För att kunna kopiera formlerna enkelt föreslår jag att du trycker F4 när du matar in området, så att du låser referenserna (det ska då se ut som exempelvis $E$2:$G$4 ifall hjälptabellen ligger i cellerna E2 till G4).
Sedan använder du villkorsstyrd formatering, där du i cell B2 anger att villkoret för röd bakgrund är =ELLER(B2<C2;B2>D2). Motsvarande villkor (med andra radnummer än 2) gäller sedan i resten av cellerna i kolumn B.