• 4
  • 5
2005-01-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flows
Nej men nu får du ta och ge dig. Killen har ju problem och du tycker, att de han egentligen ska vända sig till (enligt dig), ska be honom dra åt helvete?

Du vill ju att man ska kväva problemen istället för att gå igenom dem och lösa dem!

edit: Jag ber dig också sluta fara med osannig. Jag har aldrig påstått att man ska gå till "fabror staten".

Nej, inte kväva utan bearbeta och komma över dem. Jag har föreslagit att hon konfronterar honom, och kanske hon ska ta hjälp av sina föräldrar då.
Citera
2005-01-11, 23:24
Medlem
flowss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
skippa internt käbbel snälla. det hjälper ingen, och jag tror knappast ni kan övertyga varandra om att någon har "rätt". jag har redan beslutat mig för vad jag anser bäst. dvs ta kontakt med bris och fråga dem om råd.

familjen vill hon inte vända sig till, vilket jag kan förstå. det måste vara ohyggligt tungt att gå direkt på föräldrarna, speciellt i den åldern

Jag tror de kommer råda henne till att kontakta dem - eftersom inget slår förstahandsinformation. Har du tagit upp det förslaget med henne - att hon ska ringa bris och förklara situationen? Fördelen med det är att hon bestämmer exakt hur långt du vill gå och hur fort fram. Risken med att du ringer är att du vill hjälpa för mycket. Då kan det ha motsatt effekt och hon drar örona åt sig istället.

Se till att fint poängtera att hon är anonym och därigenom blir det en slags tystnadsplikt (eftersom hon inte angett namn) och på så vis finns det inte en möjlighet att soss blir inkopplat (vilket vara hennes största oros moment).
Citera
2005-01-12, 01:08
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runars vän
'Sjömannen ber inte om medvind, han lär sig segla.'

Vilket lågvattenmärke.

Jag hoppas du låter din flickvän läsa dina inlägg här på Flashback innan ni skaffat barn. Hon kanske inte vill det då...
Citera
2005-01-12, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kundalini
Vilket lågvattenmärke.

Jag hoppas du låter din flickvän läsa dina inlägg här på Flashback innan ni skaffat barn. Hon kanske inte vill det då...

Ingen fara du, med min uppfostran skulle inget sådant här kunna hända. Om det hände så skulle jag själv snacka med bägge och lösa problemet.
Citera
2005-01-12, 10:59
Moderator
Ruskigbusss avatar
Oooookej - låt fokus återgå till topic - och inte på andras flickvänner.

Tack så mycket.

/Moderator
Citera
2005-01-12, 13:38
Medlem
Sinnes avatar
Jag har läst igenom hela tråden och undrar vad hon egentligen sagt till dig om vad hon vill att du ska hjälpa till med och varför hon vänder sig till dig? Jag tror inte att det är helt osannolikt att det är påhittat men egentligen spelar ju inte det särskilt stor roll. Känns det bra för dig är det ju bättre att riskera att ge henne uppmärksamhet i onödan än att inte ge henne den om det är sant. Ring gärna och ta reda på fakta från Bris eller socialen om vad som går att göra och kanske tips kring hur du ska agera. I övrigt tror jag det handlar mycket om fingertoppskänsla. Klarar hon av det är det nog bra att skjuta över ansvar och intiativ till henne så att du agerar efter henne önskningar istället för att tvinga på henne hjälp. Fast klarar hon inte att känna att hon är värd att ta plats så kan du behöva stötta henne mer.

Angående den andra diskussionen så tror jag att det kan finnas ett värde för båda parterna i att konfrontera förövare men det är varken lätt eller okontroversiellt. Jag vet att det finns undersökningar kring brottsoffermedling vid våldtäkter men jag har inte hört talas om det vid incest. Som jag minns det går meningarna isär, om någon känner sig manad går de säkert att hitta på nätet. De som arbetar med brottsoffermedling brukar dock inte förespråka medling efter våldtäkter. I övrigt tycker jag Runars vän har en poäng i att man mår bättre om man lyckas bryta sig ur offerrollen och ta över initiativet. Tyvärr bagatelliserar han svårigheterna. Det är kränkande och destruktivt att bli satt i en offerroll och påtvingad känslor man inte har men det är också kränkande och destruktivt att bli ignorerad och inte respekterad för de känslor man faktiskt har.
Citera
2005-01-12, 14:02
Medlem
Larry lurings avatar
I USA är det rätt vanligt med konfrontation mellan offer och förövare. De drar det i vissa delstater så långt att förövaren tvingas gå ner på knä å liknande.
Det kanske man kan tycka är rätt strikt moraliskt men man har inte noterat någon nytta med det om man väljer tro på Judith Levine (Harmful to minors)

Jag tror att om det skall göra någon nytta så bör det ske på frivillig basis från bägge parterna. Men jag har läst alldeles för lite om det för att göra säkra uttalanden och oavsett så kan jag inte minnas att hon drog upp inscest just i detta.

Och vad beträffar Inscest bör man nog göra skillnad på traditionell inscest där fadern är förövaren jämfört med en broder. Jag har bara tagit del av fall där fadern är förövaren men rent logiskt finns det en del omständigheter som rimligen kan avskrivas i.o.m att det i detta fall är hennes bror. Även om det såklart föreligger starkare band jämförelsevis mot en främling.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in