Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jag är lite tveksam till detta initiativ från SD. I och för sig kan jag till viss del förstå hur de resonerar, men jag tror att folk i gemen tycker att detta känns både i onödan provokativt och lite smålarvigt. Inte lär det ge några fler röster i alla fall.
Är det larvigt? Nja, om man ser till hur yttrandefriheten kring något muslimskt idag har börjat bli tämligen absurd så är det ändå svårt att säga att detta skulle vara en icke-fråga.
Vem kan kritisera Islam som man kan kritisera Judendomen eller Kristendomen? Ayyan Hirsi Ali (landsflykt, under jorden, 24/7-skydd), Theo van Gogh (mördad), Jyllandspostens medarbetare (över 10 personer har åkt dit för mordplaner, varav 4 svenska islamistgalningar), Salman Ruschdie (24/7 skydd), eller nu Lars Vilks (flerfaldiga mordkomplotter och 24/7 skydd) m.fl. tyvärr med väldigt många flera.
Det är ju fullständigt absurt att man kan driva så hårt med andra religioner och traditioner, eller bara diskutera kritiskt och kritisera andra religioner i väst, men att alla låtsas som om ingenting i problemväg existerar även när uttalade kritiker eller "konstnärskritiker" blir följetong i medierna för alla mordkomplotter?
Lars Vilks, en konstnär som jag har ogillat i många år btw, ritar alltså en sketen skiss på en rondellhund och blir ett hatobjekt där till och med Al Qaida (genom sin tidning Inspire) utfäster en belöning på runt en halv miljon till den som mördar honom och runt det dubbla för den som skär huvudet av honom!
Men den konstnärliga friheten och yttrandefriheten har inte begränsats?
Man ser många reklamfilmer just nu med olika humorisktiska aspekter med Jesus. ALLA vet att profeten Muhammed aldrig kommer synas där om man inte ska ha globala upplopp, mordhot, terrorplaner och ekonomisk bojkott. Men det finns inga problem?
Jag gillade varken JP:s karikatyrer då eller Lars Vilks i allmänhet. Jag ogillar dessutom att göra narr av folks innersta känslor hursomhelst. Men varför i h-e ska man acceptera att ha ett, praktiskt sett, förbud för tung islamkritik i det offentliga rummet eller sarkasmer/parodier/ironier kring Islam i ett utvecklat västland som Sverige?
Att ha ett praktiskt förbud mot att förlöjliga Islam, dvs om man inte vill bli en global måltavla för islamisters våldsamhet, är ju fullständigt sinnessjukt att acceptera. Det har inte ett skvatt att göra med synpunkter på Lars Vilks, hans konst, JP, Islam, konstens smakfullhet eller Sverigedemokraterna.
Alla som tycker att det är larvigt att stå upp för yttrandefriheten för den enda svenska konstnären som lider under dödshot och komplotter pga just yttrandefriheten kan testa om den finns genom att rita Muhammed-bilder och publicera dem med namn och adress. Det har ju, även om vi knappt kan begripa det, Lars Vilks gjort för att föranleda detta vansinne.
SD försätter Riksdagen och resten i en väldigt svår sits. Man kan inte backa hur som helst utan att kompromissa med yttrandefriheten. Detta är det enda fallet som är på riktigt, till skillnad från allvaret i Ecce Homo, som ju inte är i närheten. Samtidigt så blir det stora problem om man gör det. Eftersom.. tadaaa.. yttrandefriheten kring trams om Islam inte fungerar.
Sharia: .".sharia does not allow freedom of speech in such matters as criticism of Muhammad. Such criticism is blasphemy and punishable by death."
Svensk islamisk sida: "6. Yttrandefrihet: Islam ger åsikts- och yttrandefrihet åt alla medborgare i den islamiska staten, på villkor att rättigheten utnyttjas för utbredningen av dygd och sanning och inte för spridningen av ondska och omoral. Den islamiska iden om yttrandefrihet är betydligt överlägsen den som är rådande i västerlandet for under inga omständigheter skulle Islam tillåta någon att propagera for 5 ondska och omoral. Den ger inte - heller någon människa rätt att i kritikens namn använda ett ovettigt eller kränkande språk. När muslimerna hade något problem var det deras vana att fråga profeten om någon gudomlig föreskrift hade uppenbarats för honom i denna fråga. Om han sade att han inte hade erhållit någon gudomlig föreskrift, brukade muslimerna själva uttrycka sina åsikter om saken.
http://www.islamiska.org/s/rthitig.htm
Problem?