Citat:
Ursprungligen postat av TENTACLEHARDCORE
Jag tror helt enkelt att den asiatiska nivån på MMA inte är tillräckligt hög. Det är ju ett vedertaget faktum att japanska fighters har högst begränsade prestationer i UFC. Kanske beror det en ren kulturskillnad, show vs amerikansk vinnarmentalitet? En mer rimlig förlaring tror jag är att MMA helt enkelt är jävligt stort i USA, det är mainstream och det finns gym överallt. Vad som också spelar roll är inflödet och kontakterna med de stora amerikanska kampsporterna collegiate wrestling och boxning. All know how och för att inte säga fighters brottning och boxning strömmar ständigt in i MMA:n. Kanske är brottning, boxning etc bättre kampsporter för MMA än Taekwondo, karate och judo?
Man ska dock inte förtrösta om den asiatiska MMA:n Det sjuder där borta, inte minst kommer vise effekterna av ONE om sådär fem år om projektet blir framgångsrikt. Håll ögonen på Sydkorea, Thailand och Filippinerna i framtiden!
Edit: Angående japanska fighters så finns det inte heller så mycket skäl för at åka över och pröva sig i UFC. De tjänar förmodligen bättre i Dream där de kan vara idioler istället för medelmåttor i UFC.
Så tror jag också att det är. Judo är ju Japans nationalsport (eller?). Tränar själv judo och har kört lite utan GI och märkt att man inte har mycket att hämta från judon även om vissa saker funkar väldigt bra därifrån. (Tex att använda svep och benblockeringar. Märkte att inte många använde det, men antar för att det ändå var relativt nybörjare jag tränade med).