2011-12-24, 22:49
Bannlyst
om jag tar tag i någons finger eller hand och jag är påväg att bryta den.
kommer domaren säga att det är en tapout)
är det tilåtet att bryta något?
Citera
2011-12-24, 23:08
Medlem
Nej du kommer att bli diskad, Små leder som fingrar händer och tår är inte tillåtet.
Citera
2011-12-25, 19:00
Moderator
Protons avatar
Det var som sagt länge sen lås mot småleder var tillåtet. Det kommer som sagt utan problem att få dej omedelbart diskad.
Citera
2011-12-28, 19:10
Medlem
TENTACLEHARDCOREs avatar
I vilken sport? I BJJ får man då allt(?) sätta lås mot handleden! Det händer(höhö) att jag åker på sådana brytningar och gråter som en tjej.
Citera
2011-12-28, 23:33
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
I SW är det tillåtet att bryta mot handleden, även små leder är tillåtet förutsatt att man bryter mot samtliga tår eller fingrar och inte en och en. Toe-hold är ett exempel.

TS frågeställning är lite illa formulerad, det verkar vara två frågor i en. Dels om det är tillåtet med lås mot till exempel handleder och dels om det är tillåtet att bryta någon led på motståndaren. Svaret på den senare av frågorna är, typ, Ja. Du blir inte diskad om din motståndare inte klappar ut i tid och han/hon blir skadad.
Senast redigerad av TheyWillKillUsAll 2011-12-28 kl. 23:36.
Citera
2011-12-29, 01:24
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheyWillKillUsAll
I SW är det tillåtet att bryta mot handleden, även små leder är tillåtet förutsatt att man bryter mot samtliga tår eller fingrar och inte en och en. Toe-hold är ett exempel.

TS frågeställning är lite illa formulerad, det verkar vara två frågor i en. Dels om det är tillåtet med lås mot till exempel handleder och dels om det är tillåtet att bryta någon led på motståndaren. Svaret på den senare av frågorna är, typ, Ja. Du blir inte diskad om din motståndare inte klappar ut i tid och han/hon blir skadad.
Toehold fick jag för mej var ett vridande lås som går främst mod fotleden och inte tårna? Fotleden räknas ju knappast som en "småled", right?
Citera
2011-12-29, 05:46
Medlem
Dragonslayer1312s avatar
Vore bra om du skrev i vilken sport du menar. I jiu-jitsu får du gå på allt (tårna har jag ingen aning om) medans i Brasiliansk jiu-jitsu får du bara göra lås mot hals,armar och ben(även fotleden). Vilken specifik kampsport menar du?
Citera
2011-12-29, 11:19
Medlem
Tillägg: Alla sproter jag känner till så är det även förbjudet att "rycka" in grepp för att undvika skador.
Motståndaren ska alltid få möjligheten att klappa. Svårt att hel eliminera skaderisken t ex när killen försöker rulla ut ur en kimura.
Sedan är det många klubbar som inte riktigt tillåter grejor som heel hook och bicep squeeze på träning, för att det är lätt det blir allvarliga skador.

Bryter man något på motståndaren eller helt i onödan skadar, kommer man att bli känd som ett rövhål, och framtida matcher mot bättre motståndare kan bli väldigt trista.
Citera
2011-12-29, 18:16
Medlem
TheyWillKillUsAlls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Toehold fick jag för mej var ett vridande lås som går främst mod fotleden och inte tårna? Fotleden räknas ju knappast som en "småled", right?

Du har rätt. Vidare läste jag på svenska sw förbundets hemsida att lås mot fingrar och tår inter tillåtet. Dock är handledslås helt okay.
Citera
2012-01-01, 23:44
Medlem
lighty3ars avatar
I BJJ är det helt enkelt inte tillåtet att greppa mindre än tre fingrar. Än mindre är det att bryta i fingrarna med uppsåt att klappa ut motståndaren

Handledslås är tillåtna från blått bälte och uppåt. Vridande benlås är tillåtna från brunt och uppåt (raka är tillåtna från vitt)

I SW är samtliga lås tillåtna direkt, undantag för heelhook som oftast är otillåtet pga den höga skaderisken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in