2005-01-13, 21:38
Medlem
Vraxoins avatar
Jag låg och sov lite ikväll. För en 25-30 minuter sen nånting vaknade jag upp ur en märklig men ganska rolig dröm. Nån dag tidigare hade jag funderat på den svenska översättningen av det engelska ordet 'bulwark'. Jag visste i princip vad ordet betydde, men kände inte till den direkta översättningen. Plötsligt, när jag ligger där i efterdyningarna av drömmen, dyker ordet 'bålverk' upp i nån konstig mening eller ordföljd. Jag hajar direkt till och kopplar ihop de båda orden. Något jag aldrig gjort tidigare. En stund senare kopplar jag även ihop det tyska ordet 'Bollwerk' (som jag aldrig tidigare känt till betydelsen av) med bålverk. Tilläggas kan att det verkligen betyder bålverk (tyskalexikon kan vara behändiga). Så nu undrar jag, blir man mer 'skarp' i skallen efter att man sovit/drömt? När man är lite trött men uppvaknad sådär? Löste jag problemet i sömnen, eller var jag bara extra smart i mitt nyvakna tillstånd? Nån som varit med om nåt liknande?
Citera
2005-01-13, 22:01
Medlem
langeloos avatar
Jag har flera gånger legat och halvdrömt och tänkt på en uppsats eller liknande som jag ska skriva och verkligen känt hur den bearbetats i huvudet och sen plötsligt får jag till en jättebra lösning, allt faller på plats och klarnar.

jag brukar glömma att skriva upp vad jag kommit fram till, men faktum är att det brukar ligga kvar i bakhuvudet när jag väl ska skriva. Det är väldigt skönt att sova sig till lösningar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in