2011-12-31, 15:41
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
1. En global uppvärmning leder ju till högre temperatur, så den spelar naturligtvis in. Det tycker i alla fall jag låter troligt.

Jag minns att förra och även förr-förra vintern förklarades även det kalla vädret med global uppvärmning. Så oavsett hur vädret är, så är det pga den globala uppvärmningen.....
Citera
2011-12-31, 20:20
Medlem
christerys avatar
Tror man får skilja på väder (här och nu) och klimat (längre perioder).

Men när jag var liten så såg jag inte över snökarmarna, sen när jag blev äldre så såg jag hur bra som helst... Tills jag skaffade en väldigt låg bil, nu ser jag inte över karmarna igen
Citera
2012-01-02, 21:35
Medlem
Klimatskeptikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SciOque
1. En global uppvärmning leder ju till högre temperatur, så den spelar naturligtvis in. Det tycker i alla fall jag låter troligt.
Ja alla 0.5 graderna som det har blivit varmare de senaste 100 åren har säkert gjort det, för att inte tala om alla de 0.0 grader varmare det blivit de senaste 10 åren....
Citera
2012-01-04, 15:48
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Jag minns att förra och även förr-förra vintern förklarades även det kalla vädret med global uppvärmning. Så oavsett hur vädret är, så är det pga den globala uppvärmningen.....

Det har jag inte skrivit.

Citat:
Ursprungligen postat av Klimatskeptiker
Ja alla 0.5 graderna som det har blivit varmare de senaste 100 åren har säkert gjort det, för att inte tala om alla de 0.0 grader varmare det blivit de senaste 10 åren....

0,5 grader i medeltemperatur.
Citera
2012-01-05, 01:20
Medlem
Citat:

Gjorde det? Kan du hänvisa till forskning som visade att så var fallet? Att en enskild vinter i ett enskilt land är si eller så säger ingenting om det globala klimatet egentligen. Klimatforskarna håller koll på temperaturförändringar under betydligt längre tidsrymder över hela jordklotet. Jag tror inte direkt att någon klimatforskare har börjat försöka utröna huruvida en enskild vinter i ett land kan attribueras till den globala uppvärmningen. Det är alldeles för svårt och för tidigt för att säga.
Citera
2012-01-05, 11:25
Medlem
Fangfaces avatar
Nu snackar jag om vädret i Sverige, vilket mitt ursprungliga inlägg avsedde. Citatet handlade om vad det beror på att vi har en så mild vinter. SciOque listade den globala uppvärmningen som en förklaring, men även de två senaste vintrarna måste ju den spelat in. Och då var det allt annat än milt.

Att någon seriös forskare kommit fram till det hävdade jag inte. Det läste jag i mindre seriösa medier (AB, Ex). Mitt inlägg var heller inte superseriöst menat, min poäng var att oavsett om det är extremt kallt/varmt/blåsigt/whatever så beror det i dagens mediadrev på den globala uppvärmningen, och hur vi svenskar måste vara duktiga och sluta släppa ut växthusgaser.

Förklaringen med de kalla vintrarna hade nåt med att varmare klimat globalt skulle ändra golfströmmen, nån polsk forskare som hade en hypotes om vad som skulle kunna hända. Detta misstolkades givetvis av media och andra, och vips så berodde även kylan på den globala uppvärmningen. Sen drog de även in NAO i det hela som även den skulle bli mer negativ i ett varmare (globalt) klimat.

Har dessvärre inga länkar, det är taget ur minnet (men det är som sagt ändå inga seriösa artiklar).
Citera
2012-01-05, 12:09
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Nu snackar jag om vädret i Sverige, vilket mitt ursprungliga inlägg avsedde. Citatet handlade om vad det beror på att vi har en så mild vinter. SciOque listade den globala uppvärmningen som en förklaring, men även de två senaste vintrarna måste ju den spelat in. Och då var det allt annat än milt.

Att någon seriös forskare kommit fram till det hävdade jag inte. Det läste jag i mindre seriösa medier (AB, Ex). Mitt inlägg var heller inte superseriöst menat, min poäng var att oavsett om det är extremt kallt/varmt/blåsigt/whatever så beror det i dagens mediadrev på den globala uppvärmningen, och hur vi svenskar måste vara duktiga och sluta släppa ut växthusgaser.

Förklaringen med de kalla vintrarna hade nåt med att varmare klimat globalt skulle ändra golfströmmen, nån polsk forskare som hade en hypotes om vad som skulle kunna hända. Detta misstolkades givetvis av media och andra, och vips så berodde även kylan på den globala uppvärmningen. Sen drog de även in NAO i det hela som även den skulle bli mer negativ i ett varmare (globalt) klimat.

Har dessvärre inga länkar, det är taget ur minnet (men det är som sagt ändå inga seriösa artiklar).

Vad får dig att tro att den globala uppvärmningen INTE spelade in i föregående vintrar?
Citera
2012-01-05, 12:56
Medlem
Fangfaces avatar
Var skriver jag det?

Det jag vill ha sagt är:

Citat:
oavsett hur vädret är, så är det pga den globala uppvärmningen.....

Är det inte för varmt så hittar media alltid sätt att vinkla det åt andra hållet, så att (i det här fallet) kylan beror på den globala uppvärmningen. Kommer säkert artiklar snart om att stormarna beror på den globala uppvärmningen. Vilket givetvis är för tidigt att sia om.
Allt för att vi ska känna oss "skyldiga".

De snackar väder som om det vore klimat...
Senast redigerad av Fangface 2012-01-05 kl. 13:04.
Citera
2012-01-05, 13:14
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Var skriver jag det?

Det jag vill ha sagt är:

Är det inte för varmt så hittar media alltid sätt att vinkla det åt andra hållet, så att (i det här fallet) kylan beror på den globala uppvärmningen. Kommer säkert artiklar snart om att stormarna beror på den globala uppvärmningen. Vilket givetvis är för tidigt att sia om.
Allt för att vi ska känna oss "skyldiga".

De snackar väder som om det vore klimat...

Men det är kanske möjligt att ökad medeltemperatur leder till mer extremt väder. T.ex. väldigt mild vinter eller vargavinter. Vad vet vi på Flashback. Jag antar att ingen här är tillräckligt utbildad om klimatsystem för att säga att en sådan modell är fel. Bara för att den inte ger ett tydligt mönster som att högre medeltemperatur ger varmare vintrar kan man inte bara bortse från de mätningar som har gjorts på det viset du gör.
Citera
2012-01-05, 13:40
Medlem
Fangfaces avatar
Jag bortser inte från något. Att medeltemperaturen stigit de senaste 100 åren är jag fullt medveten om. Men att skylla ALLT väder så fort det avviker från det "normala" på uppvärmningen tycker jag är fel. Jag anser att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Inte ens normalt väder är ju normalt....

Men det är kanske möjligt att ökad medeltemperatur leder till mer extremt väder.

Håller med. Det finns säkert simuleringar som visar detta, likväl som det finns andra modeller som visar på annat.

Det har varit perioder med minst lika extremt väder under hela 1900-talet, och så här i efterhand ser vi att det är normala avvikelser och inte permanent.

Men som du säger, vad vet vi...?
Citera
2012-01-05, 13:52
Medlem
SciOques avatar
Citat:
Jag bortser inte från något. Att medeltemperaturen stigit de senaste 100 åren är jag fullt medveten om. Men att skylla ALLT väder så fort det avviker från det "normala" på uppvärmningen tycker jag är fel. Jag anser att det är för tidigt att dra några slutsatser.

Inte ens normalt väder är ju normalt....

Men det är kanske möjligt att ökad medeltemperatur leder till mer extremt väder.

Håller med. Det finns säkert simuleringar som visar detta, likväl som det finns andra modeller som visar på annat.

Det har varit perioder med minst lika extremt väder under hela 1900-talet, och så här i efterhand ser vi att det är normala avvikelser och inte permanent.

Men som du säger, vad vet vi...?

När man läser ditt svar till mitt första inlägg i tråden får man intrycket av att du minsann vet att Aftonbladet har fel när Aftonbladet skyller på global uppvärmning. Det vet du inte. Alltså ska du inte skriva sådana syrliga kommentarer som retar upp folk i onödan. Och sedan gillar jag inte sättet du citerar andra användare. Jag har sett detta flera gånger nu att folk klipper och klistrar hur som helst. Citera hela inlägget, det är det enda schyssta.
Citera
2012-01-05, 14:10
Medlem
Fangfaces avatar
Klart jag inte vet att de har fel. Jag retar mig bara på att allt avvikande väder ska skyllas på uppvärmningen. Den första kommentaren jag skrev var för att poängtera att det inte spelar nån roll om det är ovanligt kallt eller varmt. Det beror ändå på uppvärmningen....för att alla har gett sig fan på det.

Jag citerar den delen av inlägget som jag besvarar, såvida jag inte svarar på det senaste inlägget. Då citerar jag inte alls. Om det missuppfattas så kan man gå tillbaka och läsa hela inlägget. På så vis blir inte sidorna överfulla av citat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in