Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2023-08-19, 18:06
Medlem
KringExs avatar
Infr sista bataljen nr ca 4000 slitna soldater i sina frmodligen ganska slitna blgula uniform visste om att krutet i deras muskter var mer eller mindre obrukbara? Nr dom gav fyr s lr dom ju ha blivit varse om det.
Knner sdan otrolig sorg nr jag skriver detta. Ryssarna var ungefr 50000 och nd drog dom vrjan eller anfll med bajonetten efter att de hade givit fyr.
Visst, som var vltrnade, drillade, religisa och skulle aldrig retirera p egen hand.

Jag vet inte hur bra koll dom hade p resten av slaget, hur det gick osv. Om vi leker med tanken att dom hade full koll p lget i vrigt; Ingen kavallerichock att vnta, vra muskter gr inte att ge fyr med, Kungen r frvisso ngon stans i nrheten och viftar med sin vrja och uppmanar oss att g p men han r sjuk och ligger p en br.

Hade dessa 4000 stackare gtt p nd? Ja jag tror det.
Rtta mig om jag har fel men det var vl efter den drabbningen som Rhenskld red till Karl och utbrast "Det gr galet, vrat infanteri lper"
Citera
2023-08-19, 18:39
Medlem
rdgs avatar
Oj, har den hr trden funnits hr sedan 2010? Hur mrker jag den frst nu?

Citat:
Ursprungligen postat av Hytte
Jag var dr med min klass under gymnasietiden. Det finns absolut ingenting att se, museet r vrdelst med en guide som inte kan prata engelska. Sjlva slagfltet r bara en stor grspltt med en sten i mitten. Om du ker frn Kiev som vi gjorde s tar det ca 6-8 timmar att ka dit, sen ska man tillbaka.

Efter Hyttes besk, nr det nu kan ha varit, mste nog vissa frbttringar ha skett p museet. Fr tio r sedan var jag sjlv i Poltava, och jag har delgett lite observationer i en annan trd.

Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Poltava r vldigt fint, med museet ver slaget och alla minnesmrkena. Jag var sjlv dr r 2013 (i en annan tid) och noterade intersserat hur alla texter vid montrarna och objekten var enbart p ukrainska och en sorts charmig Google Translate-engelska. Ingen ryska ...
Och utanfr museet vajade flaggor frn alla de nationer frn vilka deltagarna kom - Ryssland, Sverige, Ukraina, Finland, Belarus, Polen, Tyskland och Estland. (Om jag inte minns galet.)

http://www.battle.poltava.ua/svensk/museum.htm
http://www.battle.poltava.ua/svensk/rotonda.htm
https://www.facebook.com/Ofredsar/ph...9990369154700/
https://cornucopia.cornubot.se/2019/...-slagfalt.html

Tiden lker sr, str det p ett av de svenska monumenten. S sant - men tyvrr plgas vr arma vrld av makthavare, som av rent egoistiska motiv r redo att riva upp gamla sr och stadkomma nya.
Senast redigerad av rdg 2023-08-19 kl. 18:47.
Citera
2024-01-25, 17:32
Medlem
KringExs avatar
Enligt vissa kllor s var kavalleriet inte ens med i slaget, och i vissa andra var dom det. Har ngon koll och kanske en bra klla som man kan studera? Enligt kllan som pstr att kavalleriet var med s ska ryssarnas artilleri fullstndigt skjutit snder svenska kavalleriet.
Svenskarna hade ju inget artilleri alls fr att dom ville kunna rycka fram s snabbt som mjligt.
Kllan (Herman Lindqvist) som pstr att kavalleriet inte var med menar att om kavalleriet hade varit med och kunde anfalla med full kraft s hade Poltava kunnat ha blivit som segern vid Narva. Det knns lite verdrivet!

Kan man f lite olika kllor p om kavalleriet var med!
Citera
2024-09-27, 11:49
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Enligt vissa kllor s var kavalleriet inte ens med i slaget, och i vissa andra var dom det. Har ngon koll och kanske en bra klla som man kan studera? Enligt kllan som pstr att kavalleriet var med s ska ryssarnas artilleri fullstndigt skjutit snder svenska kavalleriet.

Det svenska kavalleriet, som till skillnad frn artilleriet var ovanligt starkt och ofta spelade en avgrande roll i slagen, var fortfarande i oordning nr det svenska huvudanfallet brjade. Det ryska artilleriet skt bokstavligt talat det svenska infanteriet i smbitar och kavalleriet offrades i slagets slutskede fr att frska rdda infanteriet och skydda deras retrtt, som sen vergick i flykt.

Flera kavalleriregementen blev mer eller mindre utplnade men det var inte det ryska artilleriet som gjorde det mesta av det jobbet.

Citat:
Svenskarna hade ju inget artilleri alls fr att dom ville kunna rycka fram s snabbt som mjligt.

Det stmmer, den svenska armns taktik gick ut p att snabbt anfalla motstndaren och kncka honom psykologiskt. Det gick jttebra fram till Poltava dr det slutade med katastrof.

Senare under Stora nordiska kriget reformerades artilleriet under Cronstedt och spelade en avgrande roll i Magnus Stenbocks segrar, framfrallt vid Gadebusch. Men det var efter Poltava.

Citat:
Kllan (Herman Lindqvist) som pstr att kavalleriet inte var med menar att om kavalleriet hade varit med och kunde anfalla med full kraft s hade Poltava kunnat ha blivit som segern vid Narva. Det knns lite verdrivet!

Ja, det r lite av en myt. Tanken (som ven framfrs av Englund, om n inte lika starkt) r att om kavalleriet hade satts in nr det svenska infanteriet ndde den frsta ryska ryska slaglinjen (vilket de mot alla odds gjorde p ngra stllen) skulle det kunnat leverera en chock som hade knckt ryssarna och ftt dem att hamna i panik som vid Narva etc.

Det r inget omjligt scenario men vldigt osannolikt vid Poltava, dr den ryska armn var kraftigt frbttrad och stod bra grupperad. En bananskalsteori med andra ord. Vid Poltava var ryssarna hela tiden ett steg fre och den svenska planen fll ihop som ett korthus. All tur man hade haft tidigare under kriget kom tillbaka som dlig karma.
Citera
2024-09-27, 12:14
Avstngd
Timothy.McVeighs avatar
Som vanligt vill ryssarna framhlla sin seger i Poltava och pstr att Sverige vill hmnas Karl XIIs frlust genom att ha svenskar i Poltava i dagens krig i Ukraina.
Hr en lnk som tar upp inslaget om det i rysk TV, dock betvivlar jag att ngon svensk idag avskyr Putins ryssland pga frlusten i Poltava utan det beror naturligtvis mest p anfallskriget mot Ukraina.
Sedan har Sverige inte ngon militr nrvarao i Poltava som dom ryska propagandisterna pstr.
https://tv.aftonbladet.se/video/3747...storisk-haemnd
Citera
2024-09-27, 12:20
Avstngd
Timothy.McVeighs avatar
Vissa i trden anvnder Herman Lindqvist som klla fr historien om slaget vid Poltava, men var det inte han som sa: "lt aldrig sanningen st ivgen fr en bra historia"?
Eller var det ngon annan?
Citera
2024-09-27, 16:08
Medlem
Sverige hade ingen chans redan frn brjan. Man skulle stannat efter narva
Citera
2024-09-30, 14:54
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arrl
Sverige hade ingen chans redan frn brjan. Man skulle stannat efter Narva.

En alternativ svensk strategi hade mjligen varit att fokusera p frsvaret av Baltikum efter de inledande framgngarna mot Danmark och Ryssland.

Det hade dock inneburit att tolerera August den Starkes upptg vilket Karl XII inte alls var beredd att gra. Nu harvade den svenska armn runt i Polen medan ryssarna la under sig stora delar av Baltikum redan innan Poltava.
Citera
2024-09-30, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
En alternativ svensk strategi hade mjligen varit att fokusera p frsvaret av Baltikum efter de inledande framgngarna mot Danmark och Ryssland.

Det hade dock inneburit att tolerera August den Starkes upptg vilket Karl XII inte alls var beredd att gra. Nu harvade den svenska armn runt i Polen medan ryssarna la under sig stora delar av Baltikum redan innan Poltava.

Det stora "WHAT IF" r ju nd freden vid prut som hnde precis efter poltava nr den ryske tsaren var i samma underlge som svenskarna var i poltava men kom undan alldeles fr ltt. Det kunde ha slutat med att den svenske kungen och den ryske tsaren blev grannar vid bender om Osmanerns skulle valt att tillfngata den ryske tsaren nr dom hade omringat ryssarna.
Citera
2024-09-30, 23:33
Medlem
Jag tycker Poltava var ett vrdigt slut p stormaktstiden. Efter att Rysslands motvikt Polen krossats p sextonhundratalet, av oss-Preussen-Ryssland, och efter att teknologisk utveckling gjort att Ryssland kunde skra sin sdra grns mot ryttarfolk, s levde det svenska stersjvldet p lnad tid.
Man mste vga allt. Och det gjorde vi. Vi marscherade mot Moskva och gjorde s gott vi kunde. Har fr mig att Englund sger att vi hade 50% frluster under infanteriets anfall vid Poltava innan vi vek, ngonting alldeles oerhrt i militrhistorien. Det r klart att man kan vara modig nr man vinner men vid Poltava visade karolinerna hur lngt modet rckte, just fr att det ndde sin nde. Och det rckte lngre n de flestas.
Hur kunde den svenska stormaktstiden slutat mer rofyllt n marschen mot Moskva och slaget vid Poltava?

Poltava r ocks en viktig del av rysk historia. Ryssarna har i princip bara haft gott att sga om oss genom rhundradena. Hjdpunkten fr ryssarnas svenskrespekt mste vara 200-rsjubileet av Poltava nr de reste ett monument som hyllade vra karoliners mod och fretrdare fr de ryska gardesregementen hll hyllningstal till oss och kallade oss sina lromstare. Monumentet som ryska staten bekostade fr att hylla de svenska soldaternas mod och trofasthet finns kvar n idag. Med svensk och rysk inskription.

Det r synd att vi svenskar r s sjlvgoda, dumdryga och obildade. Ryssarna har alltid haft en positiv och vlvillig syn p oss, en bild som vi rligt talat inte frtjnar. tminstone inte lngre.

Ryssarna r ocks de enda som gjort filmer dr Poltava och svenska stormaktstiden frekommer. Till exempel ~Hrskarens Tjnare* och ~Ervringen av Sibirien. Ryssarna har behandlat svensk stormaktstid med strre vrdnad n hrskarna i Sverige ngonsin gjort.

https://www.imdb.com/title/tt0476695/
https://www.imdb.com/title/tt9795368/

*Rysk titel "Sluga Gosudarev", google translate: "Suvernernas Tjnare". Ordet Gosudarev anses av vissa linguister komma frn det fornnordiska "husbonde", hrskare.
Senast redigerad av Destbar 2024-09-30 kl. 23:41.
Citera
2024-10-02, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Destbar
Jag tycker Poltava var ett vrdigt slut p stormaktstiden. Efter att Rysslands motvikt Polen krossats p sextonhundratalet, av oss-Preussen-Ryssland, och efter att teknologisk utveckling gjort att Ryssland kunde skra sin sdra grns mot ryttarfolk, s levde det svenska stersjvldet p lnad tid.
Man mste vga allt. Och det gjorde vi. Vi marscherade mot Moskva och gjorde s gott vi kunde. Har fr mig att Englund sger att vi hade 50% frluster under infanteriets anfall vid Poltava innan vi vek, ngonting alldeles oerhrt i militrhistorien. Det r klart att man kan vara modig nr man vinner men vid Poltava visade karolinerna hur lngt modet rckte, just fr att det ndde sin nde. Och det rckte lngre n de flestas.
Hur kunde den svenska stormaktstiden slutat mer rofyllt n marschen mot Moskva och slaget vid Poltava?

Poltava r ocks en viktig del av rysk historia. Ryssarna har i princip bara haft gott att sga om oss genom rhundradena. Hjdpunkten fr ryssarnas svenskrespekt mste vara 200-rsjubileet av Poltava nr de reste ett monument som hyllade vra karoliners mod och fretrdare fr de ryska gardesregementen hll hyllningstal till oss och kallade oss sina lromstare. Monumentet som ryska staten bekostade fr att hylla de svenska soldaternas mod och trofasthet finns kvar n idag. Med svensk och rysk inskription.

Det r synd att vi svenskar r s sjlvgoda, dumdryga och obildade. Ryssarna har alltid haft en positiv och vlvillig syn p oss, en bild som vi rligt talat inte frtjnar. tminstone inte lngre.

Ryssarna r ocks de enda som gjort filmer dr Poltava och svenska stormaktstiden frekommer. Till exempel ~Hrskarens Tjnare* och ~Ervringen av Sibirien. Ryssarna har behandlat svensk stormaktstid med strre vrdnad n hrskarna i Sverige ngonsin gjort.

https://www.imdb.com/title/tt0476695/
https://www.imdb.com/title/tt9795368/

*Rysk titel "Sluga Gosudarev", google translate: "Suvernernas Tjnare". Ordet Gosudarev anses av vissa linguister komma frn det fornnordiska "husbonde", hrskare.

Jag tror att Sverige skulle haft en mycket strre chans att vinna om dom gjorde det ryssarna gjorde, och krde defensivt just i Poltava.

Sen har du ju freden vid Prut som var direkt efter slaget vid Poltava dr ryssarna gav upp fr dom blev utmanuvrerade utav turkarna dr dom gav upp och gav tillbaka Azov till turkarna, samt lovade att inte blanda sig i polsk politik.

Angende det Polsk-Litauska samvldet s har jag svrt att tro att dom blev krossade utav Ryssarna under 1600-talet. Polen krigade p vldigt mnga fronter och i det sista kriget var dom allierade med ryssarna vi slaget vid Wien dr polackerna krossa turkarna.

Helt rligt s tycker jag att Karl var lite vl girig. Skulle han ha stoppat vid narva s skulle vi haft ett annat Sverige idag, kanske till och med en stormakt?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in