2005-01-17, 00:33
Medlem
Jag har otroliga problem med ilska och har i princip alltid haft det. Det r ungefr som sna dr ntter som brjar slss med medtrafikanter och liknande men jag vnder det mest int, vilket gr det nnu mer destruktivt... Har haft alla mjliga olika sorts psykosomatiska symptom. Dessutom blockerar det eller dmpar typ allting annat... iaf i kontakt med andra mnniskor. Jag har berttat det fr psykologen och han log typ lite verlgset och frgade nt i stil med " har du blivit arg nn gng d?" " ja " svarar jag "kndes det inte bra eftert d?". Eftert blev jag rtt irriterad, jag hajjar vl att det knns bra att ltta lite p trycket men det r vl fan inte en permanent lsning? Ska man g omkring hela tiden och gradvis bygga upp ilska tills man slpper ut det i nn slags idiothandling vid nt lmpligt tillflle och sen brja om hela processen? Jag vill fan inte ha det s... S vitt jag frstr r det massor av folk som knappt blir arga ver huvudtaget... Den enda person som blir arg rtt ofta som visar det r nog morsan faktist. Sen finns det frsts enstaka tillfllen nr folk blir arga men jag r liksom irriterad och hatisk nstan alltid och extremt lttprovocerad. Det var inte frrn nu nyligen som jag tnkte lite p detta och insg att de flesta inte fungerar som mig. Nr nn gr nt mot mig som jag uppfattar som orttvist eller krnkande vill jag nstan bokstavligt talat frinta personen ifrga! Dessutom kommer jag inte ver dessa grejjer helt och hllet heller... Var nt tillflle i skolan frut med nn snubbe jag knappt knde tog strypgrepp p mig och jag gjorde inte nt tillbaka och jag har gtt igenom den dr hndelsen i flera r och tnkt att jag kanske borde ha spat skiten ur honom infr hela klassen. Att anvnda ord knns otillrckligt... nr jag blir arg frlorar jag dessutom nstan talfrmgan, jag vill bara anvnda grovt vld. Br ppekas att jag aldrig har gjort det... Men det har varit fett nra ett antal gnger, men jag r ingen idiot liksom... Jag vill inte dda nn eller hamna i fngelse fr nn skitgrej. Ett annat exempel, lt sga att jag sitter med en ny grupp mnniskor och nn snubbe frsker hvda sig i gruppen genom att dissa och trycka ner mig... jag vet inte hur andra skulle reagera... men jag skulle antagligen frska dissa honom tillbaka lite och frska ignorera honom... men egentligen skulle jag tnka att jag ville stta en kniv i halsen p honom och ha svrt att nnsin frlta eller glmma hndelsen. Det hr r som en jvla cancer allts. Ni tnker kanske "stackarn behver bara en flickvn ju" men hur jvla ltt r det liksom nr man verkar som en jvla psykopat. Lite blygsel kan ju vara lite charmigt men nr den hr ilskan ligger bakom s tror jag varningsklockorna brjar ringa p tjejer, dessutom r det fan svrt att ens g in fr att skaffa en brud nr det r s hr... Ni tnker kanske "vad r du arg p d?" tja svr frga egentligen.... knns som jag r arg p nstan allt och alla i nulget... detta suger ju s jvla hrt och har fan frstrt stora delar av mitt liv... Jag vill inte att det ska sluta med att man gr en "columbine" nnstans, what the fuck shall I do? Och ja jag har snackat med folk i min omgivning om problemet och ja de stller sig ganska lakoniska till det... Vad kan dom gra liksom? Jag vill tycka om folk, jag vill inte vara hatisk, samtidigt vill man ju inte vara typ som ett oskyldigt barn utan nt skinn p nsan alls (vilket jag knner mig lite som om det inte vore fr det mordiska raseriet inombords). Jag gr liksom frn 0-100 direkt nr jag blir frbannad... Det r som nn slags svart olja liksom... det svartnar nstan fr gonen... Jag ska brja boxning men jag tror fan inte (har en knsla av) att det kommer hjlpa nmnvrt... Nr jag brjar trna kan det p stt och vis knnas vrre fr att testosteronhalten kar.
Citera
2005-01-17, 12:43
Medlem
Salgouds avatar
aj aj lite styckesindelning hade inte skadat, frskte lsa det men blev alldeles fr trtt i gonen
Citera
2005-01-17, 14:07
Medlem
devolas avatar
Ilska r en av mnga frsvarsmekanismer som stts igng nr man knner sig hotad och rdd. Av det du berttat blir du mest ilsk nr folk gr ngot ortt mot dig vare sig det r fysisk eller verbal misshandel. Detta r helt normalt och r inget att skmmas fr, det r nr man slutar bry sig som man ska se upp. Nu skulle det vara lttare fr mig ifall jag visste hur gammal du r, men jag gissar att du fortfarande gr i i grundskolan.

Att brja med boxning eller ngon annan vettig kampsport som thaiboxning eller MMA tycker jag r en vldigt utmrkt id fr dig pga av flera anledningar. Det ena var du redan inne p litegrann nr du skrev om att f utlopp fr sina aggressioner, och det r VLDIGT bra s lnge det sker i sunda former. Det finns inget bttre stt n att boxa en sandsck allt du har tills du nstan knner dig helt tom innuti. Visualisera scken som en symbol fr allt som gr dig jttearg och dunka p tills du nstan grter av smrta. Tro mig, det r en renande knsla som du kommer att gilla. Adrealinet fr ntligen utlopp och sprutar i kroppen, lr dig sjlv att gilla det och var inte rdd fr det.

En annan mental men ocks praktiskt frdel med att trna ngon sorts kampsport r att det kommer ge dig ett mycket bttre sjlvfrtroende med tiden. Det som de flesta serisa kampsportare har gemensamt r otroligt nog harmoni, dmjukhet och SJLVSKERHET.
Sjlvklart kommer du att fortstta hamna i situationer dr du riskerar att bli arg, livet r som det r, man fr ta varje dag som den kommer. Men skillnaden kommer vara att du r den starka i konflikten. Skulle konflikten g ver till en fysiskt sammandrabbande VET DU att du skulle spa killen gul och bl utan att svettas. Detta kommer ta bort en stor del av ditt undermedvetnas rdsla fr att vara frsvarsls och utsatt. I.o.m att du nu vet att du skulle spa den andra i vrsta fall, har du inget att vara rdd fr egentligen. Du kan svara tillbaka hur du vill nr du blir dissad p ngot stt och du kan st upp fr dig sjlv. r du en person som gillar att tjafsa kan du med lugn och ro tjafsa tillbaka, men vill du inte kan du bara sga: "Jag gillar inte att du gr sdr mot mig, det gr mig arg och riktigt trtt p dig. Sluta upp med det R DU SNLL, annars kommer jag att sl dig tills du grter!". Notera att jag betonar "r du snll" fr det r viktigt att du r dmjuk fr annars r det du som ocks provocerar, var alltid artig men stenhrt bestmd i allt du sger och gr.

Skippa psykologerna fr en stund, de r bra ibland men oftast bryr de sig inte och fljer praxis mer n sin egen hjrna och instinkter. Nr du brjar trna kommer du trffa nytt folk och kanske fr nya kamrater, kanske andra som har samma problem som dig. Jag har ett par vnner som har haft liknande problem som dig och dem blev botade av sina boxningslrare och inte psykologer.

Ett av svenskars stora problem r just rdslan fr konflikter. Folk ryggar tillbaka s fort ngon brjar prata hgt eller lta hotfullt. Man svljer orttvisor och vertramp p grund av rdsla fr handgripligheter vilket bildar frustration- och ilskeproblem liknande din. var inte rdd fr att visa dig arg. Bli arg och skrik, men skada ingen. Trna upp dig mentalt och fysiskt s att du r redo fr anything, anywhere and anyhow!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in