Citat:
Ursprungligen postat av
Bk9
Fr verkligen Ordningsvakter/arbetsledare verstiga den lagliga hastigheten, blinka med helljus mot andra bilister och kra om p bilister p heldragen linje allts mot motsatt riktning? Man fr se "Reine Arbetsledaren gra dessa manvrar.
Vad jag har hrt s har dom inga rttigheter att bryta lagarna. Dom mste kra lagligt annars frlorar dom krkortet. Eller har jag fel?
Sen undrar jag kan man p ngot stt identifiera denna Afrikan som antastar den berusade kvinnan?
Du har helt rtt. Ordningsvakter framfr inte utryckningsfordon och har ingen utbildning i detta heller. Fraren, i det hr fallet "Reine", gr det helt p egen risk. Varken SL eller arbetsgivaren str som ansvariga fr hans bilkrning. Fr han bter betalar han sjlv. Blir hans krkort indraget s fr han skylla sig sjlv.
En ordningsvakt har, till skillnad frn vriga mnniskor, strre skyldighet att hlla sig innanfr lagens ramar. Risken r stor att man bedms som olmplig om man drar p sig flera ordningsbotar och blir av med sitt frordnande.
Anledningen till att detta "problem" verhuvudtaget existerar r att personalen vljer att hellre riskera sitt krkort och andras liv istllet fr att stlla krav p arbetsgivaren, myndigheterna och kunden. Engagerade ordningsvakter har accepterat att jobba under dessa dliga premisser p egen risk. Skulle alla hlla sig till rdande hastighetsregler skulle man f vnta lnge p undsttning.
Samhllet har en ftt en ny kr som till stor del helt tagit ver ansvarsomrden som tidigare tillfallit polisen. Kollektivtrafiken SL:s omrde omfattar all tunnelbana/pendelplattformar, biljetthallar, torg dr bussar ker, busshllsplatser lngs vgarna, tvrbanan, bussar etc.Hela stor Stockholm nda upp till Uppsala/Norrtlje ner till Sdertlje/Nynshamn. I stort sett alla publika platser i Stockholm r frordnat nufrtiden. Sen kan ordningsvakter som envar ingripa mot brott.
Detta r en STOR ekonomisk vinst och tids/resurs besparande verksamhet fr polismyndighet. Och de r vldigt njda med rdande situation. De fr gratis hjlp och fr bestmma ver alla ordningsvakter. Varfr skulle de vilja ndra p det? Min personliga uppfattning r dock att p sikt (samt redan nu) utgr detta en risk fr rttsskerheten. Allt mer ansvar faller p ordningsvakter som har en begrnsad polisir funktion i samhllet. S lnge man r "begrnsad" s kommer man ta till knep att omhnderta mnniskor man misstnker begtt brott eller liknande.Till skillnad frn polisen s r ordningsvakter i mycket strre utstrckning redan p plats nr brott/ordningsstrningar begs d man stndigt befinner sig p publika platser. Poliser ser ofta mellan fingrarna p ordningsvaktens agerande och fokuserar mer p grningsmannen d man vet hur saker och ting frhller sig i praktiken nufrtiden. Vissa poliser vet inte ens vad en ordningsvakt fr gra.
Blev ett lngt inlgg, sorry.