Flashback bygger pepparkakshus!
2014-02-28, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bk9
Fr verkligen Ordningsvakter/arbetsledare verstiga den lagliga hastigheten, blinka med helljus mot andra bilister och kra om p bilister p heldragen linje allts mot motsatt riktning? Man fr se "Reine Arbetsledaren gra dessa manvrar.
Vad jag har hrt s har dom inga rttigheter att bryta lagarna. Dom mste kra lagligt annars frlorar dom krkortet. Eller har jag fel?

Sen undrar jag kan man p ngot stt identifiera denna Afrikan som antastar den berusade kvinnan?

Sjlvklart fr man inte bryta mot trafikreglerna, hur det fungerar i Stockholm vet jag inte, men dr jag jobbade s sg polisen mellan fingrarna nr vi kom farandes i bilarna. Jag personligen har flera gnger blivit frbi vinkad av polis medan de stoppat samtliga andra bilar p samma strcka.
Citera
2014-02-28, 09:40
Medlem
Cliffaks avatar
Citat:
Fr verkligen Ordningsvakter/arbetsledare verstiga den lagliga hastigheten, blinka med helljus mot andra bilister och kra om p bilister p heldragen linje allts mot motsatt riktning? Man fr se "Reine Arbetsledaren gra dessa manvrar.
Vad jag har hrt s har dom inga rttigheter att bryta lagarna. Dom mste kra lagligt annars frlorar dom krkortet. Eller har jag fel?

Sen undrar jag kan man p ngot stt identifiera denna Afrikan som antastar den berusade kvinnan?

Det beror ju p situationen, ker man p ett verfallslarm har jag svrt att tro att de blir stoppade. Sedan s har jag fr mig att verfallslarmen brukar larmas ut som omrdesanrop till polisen ocks via LKC men att de inte alltid ker.

Med tanke p hur mnga ledningscentraler och organisationer som r inblandade knns det som att det fungerar frvnansvrt smidigt.
Citera
2014-02-28, 11:41
Medlem
Citat:

Du har helt rtt. Ordningsvakter framfr inte utryckningsfordon och har ingen utbildning i detta heller. Fraren, i det hr fallet "Reine", gr det helt p egen risk. Varken SL eller arbetsgivaren str som ansvariga fr hans bilkrning. Fr han bter betalar han sjlv. Blir hans krkort indraget s fr han skylla sig sjlv.

En ordningsvakt har, till skillnad frn vriga mnniskor, strre skyldighet att hlla sig innanfr lagens ramar. Risken r stor att man bedms som olmplig om man drar p sig flera ordningsbotar och blir av med sitt frordnande.

Anledningen till att detta "problem" verhuvudtaget existerar r att personalen vljer att hellre riskera sitt krkort och andras liv istllet fr att stlla krav p arbetsgivaren, myndigheterna och kunden. Engagerade ordningsvakter har accepterat att jobba under dessa dliga premisser p egen risk. Skulle alla hlla sig till rdande hastighetsregler skulle man f vnta lnge p undsttning.

Samhllet har en ftt en ny kr som till stor del helt tagit ver ansvarsomrden som tidigare tillfallit polisen. Kollektivtrafiken SL:s omrde omfattar all tunnelbana/pendelplattformar, biljetthallar, torg dr bussar ker, busshllsplatser lngs vgarna, tvrbanan, bussar etc.Hela stor Stockholm nda upp till Uppsala/Norrtlje ner till Sdertlje/Nynshamn. I stort sett alla publika platser i Stockholm r frordnat nufrtiden. Sen kan ordningsvakter som envar ingripa mot brott.

Detta r en STOR ekonomisk vinst och tids/resurs besparande verksamhet fr polismyndighet. Och de r vldigt njda med rdande situation. De fr gratis hjlp och fr bestmma ver alla ordningsvakter. Varfr skulle de vilja ndra p det? Min personliga uppfattning r dock att p sikt (samt redan nu) utgr detta en risk fr rttsskerheten. Allt mer ansvar faller p ordningsvakter som har en begrnsad polisir funktion i samhllet. S lnge man r "begrnsad" s kommer man ta till knep att omhnderta mnniskor man misstnker begtt brott eller liknande.Till skillnad frn polisen s r ordningsvakter i mycket strre utstrckning redan p plats nr brott/ordningsstrningar begs d man stndigt befinner sig p publika platser. Poliser ser ofta mellan fingrarna p ordningsvaktens agerande och fokuserar mer p grningsmannen d man vet hur saker och ting frhller sig i praktiken nufrtiden. Vissa poliser vet inte ens vad en ordningsvakt fr gra.

Blev ett lngt inlgg, sorry.
Citera
2014-02-28, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sweeper80
Fair enough.

Nej vnnen, det gjorde jag verkligen inte - Du gr bort Dig som mnniska om Du anser att jag gjorde det; det r s fruktansvrt jvla mycket som r uppgjort nufrtiden, s det r fan inte konstigt att folk frgar!!
Finns absolut mycket som r uppgjort men att tro att sdana hr "samhllets" program r uppgjorda och att hvda att slagsml skulle vara skdespeleri.....
Citera
2014-02-28, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P4n0pl147h305

Fr vrigt vad var det fr jihadvakt som skymtade i slutet med den gripna klottraren?
Riktigt talibanskgg och ett hagarenskt rhnge p det.

Verkligen jihad watch. Kan skert vara bra med brobyggare i vissa situationer men risken finns att grabbarna frn Akalla ser honom som en frdare. Vill inte han ha en roll i programmet?
Citera
2014-02-28, 16:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Sg senaste avsnittet idag, missade det pga jobb. Fan vilket s, vrsta kvllen men vra hjltar, framfr allt mickan stod pall trycket.

Fr vrigt den enda ordningvakten som inte ens skulle behva frga om kroppbesikning, mickan allts, jag skulle va naken innan om hade stngt drrn..

Gillar skne, trygg fet fan som alltid finns p anrop. Fr vrigt hysteriskt roligt med mannen som vlte papperskorgen..
Citera
2014-03-01, 00:12
Medlem
Nytt-kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliten987
Och jag hller inte med dina vnner, har jobbat i tunnelbanan och d hnde det inte alls s hr mycket saker! Helgerna var givetvis bttre n vardagarna men det kunde g flera helger p rad utan ngra spnnande utrop.
Spnnande spnnande.. Var vl allt frn folk som knt ihop snrskorna p sovande mnniskor till folk som kissade p sovande mnniskor. Hur vanligt r det inte med stlder av folk som sover? Hnder ju varje dag, finns folk som "jobbar" med att plocka saker frn folk som sover. Kan du sga ngot stlle som utstts fr s mycket brott som p/runt tunnelbanan?
Citera
2014-03-01, 03:37
Medlem
Jag skulle sga att det r ganska svrt att sga "ja, det hnder mycket i tuben" eller "Nej, det hnder knappt ngot alls i tuben" oavsett om man ker dagligen, ofta, eller sllan.

ven fr oss som jobbar i miljn kan det vara svrt att sga om det r en "lugn kvll" eller inte; vems definition anvnder man? Mindre slagsml och liknande r vardagsmat fr oss, s ven om jag ftt "bocka ihop" 2-3 pers s kan det fortfarande vara en "lugn kvll"...

Och det hr med att se saker i kollektivtrafiken r inte alltid s enkelt. Vi som jobbar i miljn har ganska god koll p vad det r vi eventuellt tittar efter, medan vanliga privatpersoner kanske inte har det.
Bara fr att inget hnder dr du rkar sitta i vagnen, betyder inte det att allt r lugnt i de vriga vagnarna, eller tget framfr/bakom/p sidan, osv osv.

Personligen tycker jag det verkar ha mycket med rstider att gra; det r mer fylla p sommaren n p vintern, exempelvis. Sen tror jag vl ocks att mnga gr "hyss" (ppna brandposter, dra i ndbroms, etc.) fr att locka fram vakterna och sedan bete sig som tvttkta idioter.
P samma stt som vissa mer n grna ska kfta med vakter av ingen uppenbar anledning.

Summa summarum r vl helt enkelt att det hnder mer kring vakterna - av flera naturliga skl - n vad det hnder dr vakterna inte r.
Citera
2014-03-01, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-konto
Spnnande spnnande.. Var vl allt frn folk som knt ihop snrskorna p sovande mnniskor till folk som kissade p sovande mnniskor. Hur vanligt r det inte med stlder av folk som sover? Hnder ju varje dag, finns folk som "jobbar" med att plocka saker frn folk som sover. Kan du sga ngot stlle som utstts fr s mycket brott som p/runt tunnelbanan?

Visst hnder det en satans massa stlder! Men sllan ngot som du springer rakt in i som OV, sko grejen har jag aldrig varit med om och inte heller att folk har kissat p ngon sovande. Sen handlar givetvis allt om hur du sjlv bete dig nr du jobbar som OV! Hade nog kunnat provocera fram vld jmt om det hade varit mlet med mitt arbete! Tyckte det bsta sttet va att lsa s mycket som mjligt verbalt utan att vlda med folk! P fyra r s slog jag batong 1 gng!
Citera
2014-03-01, 21:10
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excalibur1985
Ingen som vet vem nollan r som tafsade p tjejen samt vad han fick fr straff?
Han lr dmas, eller har redan dmts, fr sexuellt ofredande till dagsbter. Det r det normala fr ett sdant brott. Jag ska se om jag kan plocka fram domen, om det avkunnats ngon, kommande vecka.
Citat:
Ursprungligen postat av Peteq
I
Man kunde nstan se i Mickans gon att hon ville skra tasken av svartskallen som stod och antastade den vita kvinnan. Kudos till Mickan som gav honom en rejl utskllning.
Lilla sta Mickan visade just att hon har en suvern personlighet! Helt underbart, jag njt som fan nr hon fick den taffsande negern att m riktigt dligt (i alla fall vill jag tro att han mdde dligt av utskllningen ven om undermnniskor av den dr sorten sllan knner skam eller skuld). Vilket civilkurage, moralisk resning och ryggrad Mickan har, inga tveksamheter dr inte, hon sg direkt vad det var frgan om och agerade! r det bara jag som tycker att hon tvekade lite nr hon sa "Det r en...person som blablabla"...jag vill grna tro att hon ville sga "neger" men hindrade sig pga kamerateamet.
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Hade vakterna inte ingripit hade negern gtt ivg med tjejen och vldtagit henne p nn folktom plats.
Inte omjligt att Mickan just frhindrade en nytt fall av mord/vldtkt av typen Elin Krantz rkade ut fr. Det r sknt att vissa ridderliga ideal finns kvar, tyvrr r de alltfr ovanliga, i ett friskt samhlle hade mn runtomkring agerat direkt.
Citat:
Ursprungligen postat av sissen
Vadfan... Vilken desperat neger!
Var det p riktigt?
Tyvrr r den hr typen av ofredanden av ensamma svenska kvinnor i tunnelbanan vldigt vanliga, srskilt om kvinnan ifrga r berusad. Jag har sjlv bevittnat det flera gnger och alla gngerna lagt mig i eller slagit larm nr jag bevittnat sdant. Och alla gngerna har det varit kulturberikare som varit i farten.
Citat:
Ursprungligen postat av JamesTrombley
Mumma!
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2...8#.Uw88ePl5OHQ
Mickan r toppen!
Senast redigerad av flakmopedisten 2014-03-01 kl. 21:27.
Citera
2014-03-01, 23:24
Medlem
tuffkatts avatar
Jag kan nstan knna polisens frustration ver att behva ka ut p skitsaker och stndiga LOBs, som man vet att polisen sjlva aldrig hade anhllit ngon fr, men som de r tvungna att ka ut p fr att ordningsvakterna ska g igng p vad det n r. Ngon som halkar till p trottoaren? D blir handfngsel och tillkallad polis fr LOB.

Frvrigt, r det bara jag som ser mnstret med unga killar som har behov av att tala om sina farsor, bertta vad de ska gra mot vakterna och s vidare? Nu i senaste avsnittet s ringde en kille upp sin far, sa typ "hr r en som jttegrna vill lmna sitt namn och personnummer" till sin far och rckte ver telefonen till ordningsvakten. Och vid ngot annat tillflle s den omhndertagna typ "vnta bara tills min farsa fr hra om det, du kommer inte ha ditt jobb kvar".
Citera
2014-03-02, 00:58
Medlem
DrBrasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Jag kan nstan knna polisens frustration ver att behva ka ut p skitsaker och stndiga LOBs, som man vet att polisen sjlva aldrig hade anhllit ngon fr, men som de r tvungna att ka ut p fr att ordningsvakterna ska g igng p vad det n r. Ngon som halkar till p trottoaren? D blir handfngsel och tillkallad polis fr LOB.
Beror ju p hur man ser det. Mnga poliser r frustrerade ver att verhuvudtaget behva lmna stationen eller ens arbeta. Samhllet krver viss renhllning p gatorna, det r bland annat drfr LOB och andra ordningslagar finns. Samhllet har sedan insett det ekonomiskt frdelaktiga att inte ha massa fler poliser som skter detta arbete (vilket om det vore s hade resulterat i nnu fler frustrerade poliser).

Fr vrigt s r det s att nr ordningsvakter verlmnar en LOB till polisen s har polisen mjlighet att slppa den LOBade direkt om de tycker att personen r tillrckligt nykter. Skulle allts den LOBade inte vara tillrckligt berusad s slpps denne nr polis kommer till platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av tuffkatt
Frvrigt, r det bara jag som ser mnstret med unga killar som har behov av att tala om sina farsor, bertta vad de ska gra mot vakterna och s vidare? Nu i senaste avsnittet s ringde en kille upp sin far, sa typ "hr r en som jttegrna vill lmna sitt namn och personnummer" till sin far och rckte ver telefonen till ordningsvakten. Och vid ngot annat tillflle s den omhndertagna typ "vnta bara tills min farsa fr hra om det, du kommer inte ha ditt jobb kvar".
Visst r det mrkligt. Eller de som sitter i handfngsel och som hotar med att han inom ngra sekunder kommer sl ner vakterna, eller den som brjar yra om att de knner den och den. Oftast r det fylla som r orsaken till det korkade beteendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in