Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-02-19, 15:18
Medlem
Pungkrockarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Att OV sger till folk som sitter och sover i t-banan nr de r uppenbart berusade har jag frstelse fr. Men varfr mste de promt trackassera vanliga knegare som sitter med hrlurar i ronen med slutna gon under eftermiddagens rusningstid strax efter 16.00?

Det hnde mig i fredags. Jag hade sovit f timmar mellan torsdag och fredag eftersom jag jobbade kvll-dag, gick upp 5 p morgonen och arbetade hrt hela dagen. Det normala fr mig r att lyssna p musik och sluta gonen nr jag lutar mig mot hrnvggen svida jag inte sitter och lser frsts. Varfr ska en halvsur OV trnga sig fram bland en massa resenrer och knacka mig p axeln och sga t mig att vakna nr jag sitter i lugn och ro och lyssnar p musik?

Emellant r det ju faktiskt rtt sknt att slippa gonkontakt med folk (och det finns inte mycket att titta p i t-banan) och att f vila gonen en smula. Srskilt efter en tuff arbetsdag. Det betyder inte ndvndigtvis att man r ett stkigt fyllo som sitter och sover ruset av sig och eventuellt kan bli en fara fr sig sjlv eller fr andra resenrer. Ska man som vuxen, myndig, spiknykter, sktsam knegare inte ha rtt till att vila efter en lng arbetsdag och det r lng resvg?

Det vette fan. Nu har du ju en otroligt frgad historia, eller du delar med dig av den p ett vldigt ensidigt stt.

Man behver inte vara ordningsvakt fr att kolla om ngon har somnat. Oavsett s leder det oss till frsta frgan;
Fr man sova i tunnelbanan, berusad eller ej?

Du har sklart rtt att vila efter en lng arbetsdag, samtidigt har dina medmnniskor rtt att kolla s att du lever.

Nsta gng det hnder be liraren dmjukt att dra t helvete och lt dig vara ifred.
Citera
2012-02-19, 15:31
Medlem
@Cineasten ordningsvakterna r vl inte synska och kan med sin rntgenblick se direkt att du bara r en knegare som tar en tuppis.
r vl p sin plats att de ser efter om du r ok eller?
De har ju ett jobb precis som du och frsker skta det ocks.
Citera
2012-02-19, 16:28
Medlem
Citat:
Att OV sger till folk som sitter och sover i t-banan nr de r uppenbart berusade har jag frstelse fr. Men varfr mste de promt trackassera vanliga knegare som sitter med hrlurar i ronen med slutna gon under eftermiddagens rusningstid strax efter 16.00?

Det hnde mig i fredags. Jag hade sovit f timmar mellan torsdag och fredag eftersom jag jobbade kvll-dag, gick upp 5 p morgonen och arbetade hrt hela dagen. Det normala fr mig r att lyssna p musik och sluta gonen nr jag lutar mig mot hrnvggen svida jag inte sitter och lser frsts. Varfr ska en halvsur OV trnga sig fram bland en massa resenrer och knacka mig p axeln och sga t mig att vakna nr jag sitter i lugn och ro och lyssnar p musik?

Emellant r det ju faktiskt rtt sknt att slippa gonkontakt med folk (och det finns inte mycket att titta p i t-banan) och att f vila gonen en smula. Srskilt efter en tuff arbetsdag. Det betyder inte ndvndigtvis att man r ett stkigt fyllo som sitter och sover ruset av sig och eventuellt kan bli en fara fr sig sjlv eller fr andra resenrer. Ska man som vuxen, myndig, spiknykter, sktsam knegare inte ha rtt till att vila efter en lng arbetsdag och det r lng resvg?

Ngot lsvrt som kan de dig svar p varfr just du blev vckt.

http://vaktjavel.wordpress.com/2011/...ka-en-sovande/
Citera
2012-02-19, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenbrynolf
Den paragrafen betyder ingenting svida man inte med prejudikat kan visa exakt vad som r att "stra ordningen".
Mao, du frihetbervar folk utan grund svida du inte med prejudikat kan visa att ett rckt lngfinger r "stra ordningen".

Jag sknjer ett mnster var OV helt enkelt utnyttjar en luddigt skriven lag fr att flagrant och till synes enligt sitt eget hga godtycke kan trakassera vem som helst nr som helst.

Ngot som frsts r precis vad dessa adrenalinets lyckskare nskar sig.

En fribiljett att, under testosteronrus, mucka grl med alla och envar.

Rent krasst behver man inte ens anvnda sig av punkten som berr befarade ordningsstrningar. Det r fullt tillrckligt att man r berusad fr att vgras tilltrde till kollektivtrafiken. Nu faller det p sin egen orimlighet att alla som r berusade avvisas frn kollektivtrafiken, men det ger oss ocks mjlighet att konfrontera berusade personer och kontrollera status p dessa.

Att peka finger t ngon r dessutom ett rekrnkande brott, om n extremt ringa (jag skulle nog vilja pst att det faller under kategorin frolmpning), vilket mjliggr fr ordningsvakten att anvnda sig av PL13 fr att inskrnka ngons rrelsefrihet genom att avvisa, avlgsna eller omhnderta ngon fr att avvrja en straffbelagd handling.

Vad vet du om en ordningsvakts eventuella motiv att ingripa? Varfr skulle vi godtyckligt vilja trakassera slumpmssigt utvalda mnniskor nr det finns s otroligt mnga dr ute som aktivt sker konflikter med oss nr vi br vr uniform? Det r dessutom vrt jobb att ska upp eventuella problem och tgrda dessa, om den hr personen uppvisar s dligt omdme att han utan provokation pekar finger t en vakt och sedan blir aggressiv nr vakten frsker inleda en dialog, d har han inte ute p gatorna att gra d han utgr ett strningsmoment och eventuellt ett hot fr folk som kan bete sig p ett stt som r socialt och juridiskt acceptabelt i vrt samhlle.
Citera
2012-02-19, 18:10
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungkrockarn
Det vette fan. Nu har du ju en otroligt frgad historia, eller du delar med dig av den p ett vldigt ensidigt stt.

Man behver inte vara ordningsvakt fr att kolla om ngon har somnat. Oavsett s leder det oss till frsta frgan;
Fr man sova i tunnelbanan, berusad eller ej?

Du har sklart rtt att vila efter en lng arbetsdag, samtidigt har dina medmnniskor rtt att kolla s att du lever.

Nsta gng det hnder be liraren dmjukt att dra t helvete och lt dig vara ifred.

Frgad historia? Ska jag bertta den ur vaktens synvinkel? Hur ska jag kunna gra det? Det var exakt som jag beskrev det som det gick till. Jag lyfte p huvudet direkt, tog dessutom ut ena hrluren ur rat fr att slippa prata hgljutt (ltt hnt om man inte hr sin egen rst) och sa "du, jag har varit vaken sen 5 imorse och jag sover inte. Lt mig vara ifred". Vrre n s var det inte. Hade jag bett honom dra t helvete hade det frmodligen blivit ett jvla liv. Jag ville bara hem efter en kmpig dag.

Man SER att en person lever. Rcker med att titta p brstkorgen och eventuellt stta handen framfr munnen s knner man andetagen. Dessutom ser jag knappast dd ut nr jag sitter och hller min ryggsck, en bok och mssan i famnen. Killen framfr mig satt ocks och lyssnade p musik samt blundade. Inget konstigt med det i slutet av arbetsveckan.

En sak vore om han hade kollat till mig sent p natten eller tidigt p morgonen d risken fr rn r ganska stor men hr var det fullsmockat med resenrer, klockan var strax efter 16 och jag var inte kldd som om jag varit ute och supit eller suttit i nt gatuhrn och silat horse.
Citera
2012-02-19, 18:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huvaligenhuga
@Cineasten ordningsvakterna r vl inte synska och kan med sin rntgenblick se direkt att du bara r en knegare som tar en tuppis.
r vl p sin plats att de ser efter om du r ok eller?
De har ju ett jobb precis som du och frsker skta det ocks.

Han mste rimligtvis ha sett att jag var en vanlig svensson med hrlurar i ronen, hllandes en ryggsck, mssa och en roman som lg placerad i knt, dessutom ikldd en signalgul varseljacka modell "vinterkldd byggarbetare".

Jag lovar dig, man ser i regel om en person r dd eller inte eller om de sitter och sover ruset av sig.

I vrigt brukar jag aldrig ha ngra problem med OV, drrvakter, vktare, poliser od. Har verhuvudtaget aldrig blivit utslngd eller nekad att komma in p krogen utver ett tillflle d en drrslusk trodde att jag var full drfr att jag hade rda gon. Jag kom direkt frn jobbet och hade rda gon drfr att jag br kontaktlinser och luften p arbetet r vldigt torr - leder till torra, rda gon. Jag kunde bevisa att jag hade kontaktlinser och att jag var spiknykter s det var inga problem att komma in efter en minuts frklaring. Han bara antog att jag var rdgd pga fylla.

Det KAN ju vara en tanke att poliser, OV osv lr sig mer om sjukdomstillstnd t.e.x s att de inte lackar ur s fort de stter p patrull. Lgt blodsocker (nra insulinkoma), t.e.x kan ju gra att en person uppfattas som helt vck pga ett drog/fyllerus. Ska man d bryskt, hrdhnt och vldsamt slita med en person ut som r sjuk och kan d eller tminstone bli medvetsls, bara fr att han eller hon protesterar och sluddrar "jag r inte full"? Det hnder trots allt att sjuka mnniskor glmmer sina brickor/kort dr det str vad de lider av.

I ett snt lge kan det rcka med att man som polis/OV faktiskt tnker till ett par sekunder innan man lter reptilhjrnan g igng. S mste sjukvrdspersonal gra och jag nskar att fler skaffade sig lite grundlggande kunskaper som inte krver fantastisk intelligens eller ngon komplicerad utbildning.
Senast redigerad av Cineasten 2012-02-19 kl. 18:22.
Citera
2012-02-19, 18:25
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
Ngot lsvrt som kan de dig svar p varfr just du blev vckt.

http://vaktjavel.wordpress.com/2011/...ka-en-sovande/

Missar man sin station p dagtid r det inte jttesvrt att ta ett tg tillbaka. Vrre p natten.
Citera
2012-02-19, 18:37
Medlem
@Cineasten Hela din lnga frklaring till att du tog en stunds powernap lter helt ok fr mig, inga fel dr p ngot stt. Men allt det dr vet inte ordningsvakten per automatik. S enkelt r det inte.
Han kanske hade varit med om incidenter tidigare under passet, vad vet jag.
Citera
2012-02-19, 19:46
Medlem
Citat:
Han mste rimligtvis ha sett att jag var en vanlig svensson med hrlurar i ronen, hllandes en ryggsck, mssa och en roman som lg placerad i knt, dessutom ikldd en signalgul varseljacka modell "vinterkldd byggarbetare".

Jag lovar dig, man ser i regel om en person r dd eller inte eller om de sitter och sover ruset av sig.

I vrigt brukar jag aldrig ha ngra problem med OV, drrvakter, vktare, poliser od. Har verhuvudtaget aldrig blivit utslngd eller nekad att komma in p krogen utver ett tillflle d en drrslusk trodde att jag var full drfr att jag hade rda gon. Jag kom direkt frn jobbet och hade rda gon drfr att jag br kontaktlinser och luften p arbetet r vldigt torr - leder till torra, rda gon. Jag kunde bevisa att jag hade kontaktlinser och att jag var spiknykter s det var inga problem att komma in efter en minuts frklaring. Han bara antog att jag var rdgd pga fylla.

Det KAN ju vara en tanke att poliser, OV osv lr sig mer om sjukdomstillstnd t.e.x s att de inte lackar ur s fort de stter p patrull. Lgt blodsocker (nra insulinkoma), t.e.x kan ju gra att en person uppfattas som helt vck pga ett drog/fyllerus. Ska man d bryskt, hrdhnt och vldsamt slita med en person ut som r sjuk och kan d eller tminstone bli medvetsls, bara fr att han eller hon protesterar och sluddrar "jag r inte full"? Det hnder trots allt att sjuka mnniskor glmmer sina brickor/kort dr det str vad de lider av.

I ett snt lge kan det rcka med att man som polis/OV faktiskt tnker till ett par sekunder innan man lter reptilhjrnan g igng. S mste sjukvrdspersonal gra och jag nskar att fler skaffade sig lite grundlggande kunskaper som inte krver fantastisk intelligens eller ngon komplicerad utbildning.

Det hnder till och frn det du nmner.
Det r drfr vi vcker folk och alla som uppfattas berusade undersks noggrannare utanfr tget. Dr kollar vi alltid med personen om denne luktar alkohol. Annars frsker man ta reda p mer uppgifter om varfr ngon r packad. Droger, sjukdomar... Vid LOB, Beroende p statusen fr ambulans eller polis komma.
Citera
2012-02-19, 19:51
Medlem
Jag kan inte se ett problem i att vi vcker folk fr att kontrollera att personen mr bra.

Jag skulle sjlv bli glad av att bli vckt fr den sakens skull bde av OV, Polis och en annan medmnniska.
Citera
2012-02-19, 20:05
Medlem
r Goran serb?
Citera
2012-02-20, 10:32
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OV-T-bana
Det hnder till och frn det du nmner.
Det r drfr vi vcker folk och alla som uppfattas berusade undersks noggrannare utanfr tget. Dr kollar vi alltid med personen om denne luktar alkohol. Annars frsker man ta reda p mer uppgifter om varfr ngon r packad. Droger, sjukdomar... Vid LOB, Beroende p statusen fr ambulans eller polis komma.

Bra. S ni slipper hamna i situationer som i Den vedervrdige mannen frn Sffle...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in