Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-11-13, 09:11
  #1201
Medlem
miklons avatar
Fråga dina kollegor vad de är med i och kolla med din arbetsgivare om ni omfattas av något kollektivavtal. Om ni omfattas av kollektivavtal så väljer du lämpligtvis det fack som avtalet är tecknat med. Unionen är en rimlig gissning, eller möjligen Handels.

Annars finns det ett särskilt fackförbund för just säljare, men det verkar vara rätt litet:

http://www.saljarnas.com/
Citera
2008-11-20, 15:59
  #1202
Medlem
miklons avatar
Distansstudier och a-kassa?

Hur är det, är det totalt förbjudet att läsa på distans eller kvällstid om man är inskriven på arbetsförmedlingen och uppbär a-kassa? Jag försökte googla lite snabbt men hittade inget bra.

Jag har hört historier om folk som läst en kvällskurs i engelska eller liknande samtidigt som de varit inskrivna på arbetsförmedlingen och fått rejält med ovett när det kommit fram, är reglerna fortfarande sådana?
Citera
2008-11-20, 16:05
  #1203
Medlem
Deannas avatar
Det är nog bäst att höra av sig till din A-kassa och höra vilka regler de har.
Jag läste språk på kvällstid med mindre än 25% studietakt och det gick bra för kommunal (det var ganska länge sedan dock).
Citera
2008-11-20, 16:43
  #1204
Medlem
TurboJugends avatar
50% gick bra förut iaf. Fast man måste få tillstånd från a-kassan först.
Citera
2008-11-20, 17:09
  #1205
Medlem
Har själv läst på kvällstid samtidigt som jag hade a-kassa, man skicka in en "ansökan" till a-kassan för att få lov att läsa, var inget problem för min del. Hade 25% studietakt då.
Citera
2008-11-20, 19:58
  #1206
Medlem
slaimans avatar
Utan A-kassa

Uppgång föder fall, kan jag säga till alla Er som gått ur A-kassan.
Ni får skylla Er själva när ni blir arbetslösa.
A-kasse ersättningen är den viktigaste utgiften vi har näst efter mat.
Efter högkonjunktur blir det ALLTID lågkonjunktur, så har det alltid varit och kommer alltid förbli. Lätt att tänka att man kan fixa nytt jobb i en högkonjunktur, men i en lågkonjunktur när alla varslar är det ingen som anställer.
Citera
2008-11-20, 20:04
  #1207
Medlem
nazipoliss avatar
Okej!
Citera
2008-11-20, 20:08
  #1208
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaiman
Uppgång föder fall, kan jag säga till alla Er som gått ur A-kassan.
Ni får skylla Er själva när ni blir arbetslösa.
A-kasse ersättningen är den viktigaste utgiften vi har näst efter mat.
Efter högkonjunktur blir det ALLTID lågkonjunktur, så har det alltid varit och kommer alltid förbli. Lätt att tänka att man kan fixa nytt jobb i en högkonjunktur, men i en lågkonjunktur när alla varslar är det ingen som anställer.
Hyran då, är inte det så viktigt menar du?
Jag anser att hyran är viktigare än a-kasse räkningen.
Citera
2008-11-20, 20:13
  #1209
Medlem
fordonsförarens avatar
Ersättningen är den näst viktigaste utgiften vi har? Nu får du nog komma in i matchen.
Citera
2008-11-20, 20:14
  #1210
Medlem
men i princip har han ju rätt, var man lat eller snål får man nu sota för det
Citera
2008-11-20, 20:15
  #1211
Medlem
Kämpendahls avatar
Frågan är intressant. Jag fick intrycket för snart två år sedan att det var många FB:are som skulle gå ur a-kassan. Hur många gjorde verkligen det och hur många börjar ångra sig idag? Då var det högkonjunktur, idag varslar företag på löpande band. Hur många här är säkra på att få behålla sitt jobb?
Citera
2008-11-20, 20:21
  #1212
Medlem
nazipoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Frågan är intressant. Jag fick intrycket för snart två år sedan att det var många FB:are som skulle gå ur a-kassan. Hur många gjorde verkligen det och hur många börjar ångra sig idag? Då var det högkonjunktur, idag varslar företag på löpande band. Hur många här är säkra på att få behålla sitt jobb?
jag kommer att få behålla mitt jobb (säkrad ca 1 år framöver/tillsvidare).
jag har aldrig haft några planer på att gå ur akassan, däremot så har jag gått ur facket vid tre tillfällen och fler blir det säkert...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback