Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-06-22, 21:42
  #13333
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av splaterinos
Blir troligtivs uppsagd nu snart pga arbetsbrist, har varit nära på starta företag AB vid sidan av jobbet men nu när jag läst på lite så kommer jag ej få någon A-kassa om jag har detta.

Hade velat köra all in på företaget men med risk att tjäna 0 per månad på det till en början så vill man ju ha A-kassa så man åtminstone kan betala räkningar osv

Ska man starta företaget på en annan person och "driva" det för att sedan "köpa" företaget efter ett tag?
Någon med liknande erfarenhet ang detta?
När du skrivit in dig på Af, se över möjligheterna till s.k. srarta-eget-bidrag. Förmodligen inget du kan få direkt, men kanske senare.
https://arbetsformedlingen.se/for-ar...ingsverksamhet
Citera
2023-06-23, 18:57
  #13334
Medlem
Påverkar inkomstförsäkring aktivitetsstöd som man får efter man har haft akassa, min uppfattning är nej, den påverkar bara akassan de första 150 dagarna, om ens det, beroende på vad man tjänar.
Citera
2023-06-23, 21:38
  #13335
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Påverkar inkomstförsäkring aktivitetsstöd som man får efter man har haft akassa, min uppfattning är nej, den påverkar bara akassan de första 150 dagarna, om ens det, beroende på vad man tjänar.
Förklara gärna vad du menar. Ett tips när du ska skriva ett inlägg är att först tänka igenom vad du vill få sagt och först därefter börja skriva.
Citera
2023-06-23, 23:15
  #13336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Förklara gärna vad du menar. Ett tips när du ska skriva ett inlägg är att först tänka igenom vad du vill få sagt och först därefter börja skriva.


Som jag skrev, har inkomstförsäkring någon inverkan på inkomsten ifrån aktivitetsstödet som man får efter akassa? Vad är oklart i den frågan?
Citera
2023-06-24, 22:14
  #13337
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Som jag skrev, har inkomstförsäkring någon inverkan på inkomsten ifrån aktivitetsstödet som man får efter akassa? Vad är oklart i den frågan?
Utöver att stycket/frågan både saknar frågetecken och till hälften består av ett påstående, inte en fråga, grumlas den av innehållet - vad menar du med att din arbetslöshetsersättning sänks om du har en inkomstförsäkring. Förklara gärna närmare hur det går till och beräknas.

Obs - jag påstår inte att du har fel, utan vill helt enkelt förstå.
Citera
2023-06-24, 22:27
  #13338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Utöver att stycket/frågan både saknar frågetecken och till hälften består av ett påstående, inte en fråga, grumlas den av innehållet - vad menar du med att din arbetslöshetsersättning sänks om du har en inkomstförsäkring. Förklara gärna närmare hur det går till och beräknas.

Obs - jag påstår inte att du har fel, utan vill helt enkelt förstå.


Frågan är enkel. hur X påverkar Y. Har inte skrivit att "arbetslöshetsersättning sänks om du har en inkomstförsäkring".
Citera
2023-06-25, 07:10
  #13339
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Frågan är enkel. hur X påverkar Y. Har inte skrivit att "arbetslöshetsersättning sänks om du har en inkomstförsäkring".
Du skriver i ditt första inlägg följande: "min uppfattning är nej, den påverkar bara akassan de första 150 dagarna, om ens det, beroende på vad man tjänar." Hur ska det kunna tolkas som något annat än att din uppfattning är att inkomstförsäkringen påverkar din arbetslöshetsförsäkring?

Vad gäller sakfrågan är svaret nej, din inkomstförsäkring påverkar inte din ersättning i form av arbetslöshetsersättning eller aktivitetsstöd.
Citera
2023-06-26, 23:41
  #13340
Medlem
area50s avatar
Fråga:
Jag stämplar just nu via arbetsförmedlingen & har hittat ett tillfälligt sommarjobb på 40% (3 dagar i veckan) -
har jag fortfarande rätt till att få ersättning för dom vardagar som jag inte jobbar på?
Citera
2023-06-27, 20:16
  #13341
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Fråga:
Jag stämplar just nu via arbetsförmedlingen & har hittat ett tillfälligt sommarjobb på 40% (3 dagar i veckan) -
har jag fortfarande rätt till att få ersättning för dom vardagar som jag inte jobbar på?
Jag gissar att vad du menar, är att du deltar i program/insats och uppbär aktivitetsstöd. Om så är fallet, är svaret förmodligen ja.
Citera
2023-07-03, 09:10
  #13342
Medlem
mdlbs avatar
Försöker hitta sätt att dra in extrapengar samtidigt som jag stämplar men "svart" så att det inte dyker upp på deklarationen eller förs in på mitt eget konto. Någon som har tips eller erfarenheter? Tänker främst på digitala jobb isf.
Citera
2023-07-06, 13:23
  #13343
Medlem
Hej , jag har fått en anställning på timmar på ett nytt jobb som verkar sådär av olika anledningar. Innan hade jag en fast tillsvidare anställning och blev upppsagd pga arbetsbrist, va anställda såpass länge att jag har rätt till a-kassa.

Min fråga är
OM jag skulle känna att den nya Tim anställningen är psykiskt och fysiskt påfrestande och väljer tacka nej till fler timmar. Kommer jag få 45 straff dagar hos a-kassan då innan jag kan börja få
Ersättning?

Och ska tillägga att jag vill ett jobb , så tro inte att jag är nån bidrags-mask.
Citera
2023-07-06, 23:08
  #13344
Medlem
area50s avatar
Söker jobb & stämplar på AF. Min akassa är slut men jag är inskriven på något slags program så jag får ändå ut pengar med krav att jag söker jobb. Jag har hittat ett jobb på 40% under Juli månad, har inte informerat AF om detta.

Om man vill göra en "fuling" - hur lätt kommer man undan om jag inte meddelar för dom dagar under Juli månad som jag jobbar för att kunna få full ersättning vid sidan om?

För enligt AF jag väl fortsatt rätt att få ersättning för dom dagarna som jag inte jobbar på?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback