2023-09-19, 22:33
Medlem
Psykosen-Hexs avatar
Du får jobba svart utomlands, det finns hur mycket som helst att hitta.
Citera
2023-09-19, 22:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Trådstart inklistrad.

Mod.
Citera
2023-09-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykosen-Hex
Du får jobba svart utomlands, det finns hur mycket som helst att hitta.

Nu var det ju inte det som frågan gällde, och som du säkert läste i kommentaren innan så är svart inte nåt alternativ. Men tack för din input.
Citera
2023-09-20, 00:57
Medlem
Masingas avatar
Är det ngn skillnad i karenstid mellan att säga upp sig och bli uppsagd? 90 dagar för båda? Gäller inkomstförsäkring om man själv sagt upp sig?
Citera
2023-09-21, 20:40
Medlem
JWOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Är det ngn skillnad i karenstid mellan att säga upp sig och bli uppsagd? 90 dagar för båda? Gäller inkomstförsäkring om man själv sagt upp sig?

Som jag förstår det så får du ingen karensdag om du blir uppsagd, men om du t.ex skulle säga upp dig själv så är det en karensperiod på 45dagar. Kanske olika från akassa till akassa, jag kör med ifmetall akassa och har 45dagar karens eftesom jag sa upp mig själv.
Citera
2023-09-23, 02:17
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Blanda inte ihop karensdagar och avstängningsdagar. Varje ny ersättningsperiod inleds med 2 karensdagar. Om du säger upp dig själv får du 45 avstängningsdagar. Läs mer på valfri a-kassas hemsida.

För inkomstförsäkringens villkor, läs mer på ditt fackförbunds hemsida, eller på hemsida tillhörande det försäkringsbolag som erbjuder försäkringen.

Citat:
Ursprungligen postat av JWO
Som jag förstår det så får du ingen karensdag om du blir uppsagd, men om du t.ex skulle säga upp dig själv så är det en karensperiod på 45dagar. Kanske olika från akassa till akassa, jag kör med ifmetall akassa och har 45dagar karens eftesom jag sa upp mig själv.
Blanda inte ihop karensdagar och avstängningsdagar. Varje ny ersättningsperiod inleds med 2 karensdagar. Om du säger upp dig själv får du 45 avstängningsdagar.

Alla a-kassor har samma regelverk, arbetslöshetsförsäkringen regleras i lag och förordning, främst i Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring
Citera
2023-09-25, 18:33
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alekzore

Jag har nyligen hittat ett jobb i Spanien dit jag kommer flytta i slutet av månaden.

Min fråga är: Hur stor är risken att bli påkommen om jag stämplar A-kassa i Sverige till mitt svenska konto. Men får in min spanska lön på ett konto från en spansk ”nätbank”.

Dröm vidare!

Hur ska du kunna gå på anställningsintervjuer och medverka i arbetsförmedlingens fysiska program för arbetslösa?

I Arbetsförmedlingens uppdrag ingår att informera din a-kassa om något händer som kan påverka din ersättning. Vi skickar ett meddelande till din a-kassa om du missköter ditt arbetssökande, eller förlänger eller orsakar din arbetslöshet.

Länk: https://arbetsformedlingen.se/for-ar...-fran-a-kassan

Exempelvis.

Om du söker a-kassa i samband med att du avvisar ett program utreder vi om du ska bli avstängd från ersättning på grund av att du har förlängt din arbetslöshet.

Arbetsförmedlingen kan besluta om insatser i form av arbetsmarknadspolitiska program eller utbildningar som stöd i ditt arbetssökande. Om du blir anvisad ett program eller en utbildning behöver du tacka ja till att delta. Annars anses du ha försämrat dina förutsättningar till att få ett nytt arbete och det kan påverka din ersättning.

Länk: https://www.unionensakassa.se/regler...-och-a-kassan/

Förlorar du din svenska trygghet kan det bli riktigt tufft om du en dag kommer tillbaka.
Senast redigerad av Moksha 2023-09-25 kl. 18:39.
Citera
2023-09-25, 22:03
Medlem
Jobba remote utomlands - Blir uppsagt pga Inkomstförsäkring + Akassa

Hej!

Jag jobbar i dagsläget i Sverige inom IT och kan jobba ganska mycket på distans. Jag måste åka in 1-2dagar till kontoret för att "bekräfta" min existens.

Jag har hittat en flickvän i Tyskland och vill bo/jobba 100% remote därifrån.

Om jag bor i Tyskland kan ju företaget sparka mig.... vilket är en risk jag är redo att ta.

Men vad händer med a-kassan + inkomstförsäkringen? Kan företaget "skvallra" eller skriva i arbetsgivarintyget att jag bor utomlands som gör att jag får strul med ersättningen?

Mvh,
Skychi
Citera
2023-09-25, 22:09
Medlem
Ja om dom sparkar dig, så måste dom ange på arbetsgivarintyget varför du blivit uppsagt. Och detta skickas till A-kassan om du söker ersättning. Jobbar man i Tyskland så ska man tillhöra tysk A-kassa.
Citera
2023-09-25, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Ja om dom sparkar dig, så måste dom ange på arbetsgivarintyget varför du blivit uppsagt. Och detta skickas till A-kassan om du söker ersättning. Jobbar man i Tyskland så ska man tillhöra tysk A-kassa.

Okej, tror du dom kommer isåfall ange i arbetsgivarintyget att jag befinner mig i Tyskland?

Om så är fallet, hur påverkar det min ersättning. Jag blir väl avstängd 45 dagar, eller kan det bli värre än så (just pga att jag befinner mig utomlands).

Vänligen
Skychi
Citera
2023-09-27, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Torebjer-Karsten
Vad gjorde du i slutändan och vad sa arbetsförmedlingen?

Eftersom jag har en timanställning så sa jag att jag troligen kommer kunna gå upp i arbetstid där from augusti-sept och jobba ca 50% (vilket stämmer) så då slapp jag alla dumheter, de tyckte det lät jättebra, så jag kunde softa hela sommaren på 100% a-kassa.
Citera
2023-09-28, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skychi
Okej, tror du dom kommer isåfall ange i arbetsgivarintyget att jag befinner mig i Tyskland?

Om så är fallet, hur påverkar det min ersättning. Jag blir väl avstängd 45 dagar, eller kan det bli värre än så (just pga att jag befinner mig utomlands).

Vänligen
Skychi

Någon som vet?

Mvh,
Skychi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in