Citat:
Ursprungligen postat av
Masinga
Är det ngn skillnad i karenstid mellan att säga upp sig och bli uppsagd? 90 dagar för båda? Gäller inkomstförsäkring om man själv sagt upp sig?
Blanda inte ihop karensdagar och avstängningsdagar. Varje ny ersättningsperiod inleds med 2 karensdagar. Om du säger upp dig själv får du 45 avstängningsdagar. Läs mer på valfri a-kassas hemsida.
För inkomstförsäkringens villkor, läs mer på ditt fackförbunds hemsida, eller på hemsida tillhörande det försäkringsbolag som erbjuder försäkringen.
Citat:
Ursprungligen postat av
JWO
Som jag förstår det så får du ingen karensdag om du blir uppsagd, men om du t.ex skulle säga upp dig själv så är det en karensperiod på 45dagar. Kanske olika från akassa till akassa, jag kör med ifmetall akassa och har 45dagar karens eftesom jag sa upp mig själv.
Blanda inte ihop karensdagar och avstängningsdagar. Varje ny ersättningsperiod inleds med 2 karensdagar. Om du säger upp dig själv får du 45 avstängningsdagar.
Alla a-kassor har samma regelverk, arbetslöshetsförsäkringen regleras i lag och förordning, främst i
Lag (1997:238) om arbetslöshetsförsäkring