2012-01-09, 07:42
Medlem
Vi vet nog alla att överpopulation/miljöförstörelse/utrotning av diverse djurarter osv börjar bli ett allt mer vanligt problem i världen.

Fanns det någon tidpunkt i historien då människan verkligen kunde leva hållbart med naturen och djur utan att förstöra som vi är så bra på.

Dvs en lagom mängd människor på jorden med en lagom hög nativitet kontra mortalitet så att populationen hålls i shack varken mer eller mindre. Djuren jagades endast för mat och det fanns ingen risk för utrotning osv ni förstår vad jag menar.

När var den här tiden? 0? 500-talet? 1000-talet? 1500-talet? Ja ni fattar. En tid då vi varken påverkade jorden/djuren så mycket att den tog skada men att vi även var tillräckligt teknologiskt skickliga för att kunna leva någorlunda bekväma liv?

Själv så skulle jag gissa runt år 1000 däromkring. Människan runt om i världen hade kunskap om hur man gjorde järn, båtar som kunde färdas över de stora haven fanns och människan hade även bemästrat jordbruket själv så skulle jag inte ha något emot att få ett liv på den tiden.

Nå vad tror ni?

Kan vara lite luddrigt då jag är trött och jag har ingen aning om var denna tråd skulle placeras (vet du det mod som läser detta får du gärna flytta den)

/fishcakee
Citera
2012-01-09, 08:15
Medlem
okok1s avatar
Man började överanvända resurser när den neolitiska revolutionen påbörjade. När vi var jägare var befolkningen på en stabil nivå, och man anpassa sig till omgivningen.
Citera
2012-01-09, 08:30
Medlem
Stuntman Bobs avatar
Har precis läst Vete, Vapen, Virus av Jared Diamond. Människan var riktigt dåliga när det kom till naturresurser och djur förr i tiden. T ex så utrotade man majoriteten av Australiens megafauna när människan först satte sin fot där för 48000 - 60000 år sedan.

Samma sak upprepades i de flesta delar av världen, så fort det kom samlar-jägare till ett område så utrotade man arter snabbt.

Så mitt svar är nej - människan har aldrig levt hållbart med naturen och djur utan att förstöra.
Citera
2012-01-09, 12:36
Medlem
Guitarsmokes avatar
Håller med Stuntman Bob om att människan på ett globalt plan nog aldrig har varit hållbara. Men grupper om människor som följde hjordar och som inte tog fler byten än hjorden kunde reproducera hade väl åtminstone ett fungerande koncept, ett symbiotiskt förhållande. Men tänk på att konkurrerande rovdjur kunde ha gjort att människorna valde att i förebyggande syfte massjaga dessa och på så sätt rubba faunan.

Om vi kunde befinna oss i rymdskepp i omloppsbana runt jorden, med konstgjord gravitation och egenodlad mat utan något som helst beroende av jorden så skulle vi kunna funka utan att systematiskt förstöra vår omgivande miljö. Det skulle dock kräva att vi kunde dominera vår omgivning totalt och att det inte fanns utrymme för oönskade organismer. Det är ju just det synsättet som gör att människan har svårt att klicka med naturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in