Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-01-09, 17:11
Medlem
Zlazhs avatar
Har sedan jag varit lite, var extremt dålig på att åka skridskor och nu har jag blivit 20+ och kan fortfarande inte åka skridskor. I skolan var detta ett ok att bära, som kändes jobbigt, för att man tyckte att det såg kul ut men inte kunde själv åka.

Så nu ska jag ta mig i kragen och börja lära mig att åka skridskor. Jag har tänkt att åka till en ishall, som en allmänhetens åkning utanför min egen hemkommun. Då det känns lite jobbigt att åka där man känner folk.

Om man är väldigt fokuserad och målmedveten (jag är väl medveten om att man är det är väldigt individuellt hur man lär sig), hur lång tar det från att inte alls kunna åka skridskor till att åka så att man kan åka utan "större" problem tror ni? Och hur ska jag gå till väga?
Citera
2012-01-09, 17:17
Bannlyst
Själv så har man spelat hockey i 8 år.
Om du ska lära dig åka skridskor så måste du besegra rädslan för att falla som vissa brukar kunna ha på Isen. Du måste alltså ha skydd och våga ta steget att " offra lite ". Alltså du ökar farten stegvis även fast du vet att du kommer ramla. Skulle även rekommendera att du åker tillsammans med någon annan som kan åka skridskor..
Citera
2012-01-09, 17:19
Bannlyst
Sen om du är så " målmedveten " som du säger så har du nog hittat den rätta balansen på nån månad.
Citera
2012-01-09, 17:52
Medlem
Struisvogels avatar
Böj på benen!
Citera
2012-01-09, 18:04
Medlem
valter-eggons avatar
Jag har faktiskt varit inne på att starta en skridskoskola för vuxna. Ett av mina barn går på skridskoskola och föräldrarna får vara med på isen om de har hjälm och skridskor. Jag har hört många av föräldrarna som står vid sidan säga att de önskar att de kunde åka. Många av de som är med ute på isen är också ganska dåliga på att åka. Själv är jag gammal hockeyspelare.

Alla övningar som barnen gör kan även vuxna göra. Jag får väl se om jag kommer till skott.

Här har du Tre kronors hockeyskola: http://www.coachescorner.nu/Pages/pdf/TKH_hockey.pdf
Gå till sidan 11 för att se de inledande övningarna.

Generella tips är som sagts tidigare, böj på benen och stå inte för upprätt. Om du ramlar så att du sätter dig på rumpan så har du stått för upprätt. Stå framåtlutad och lyft blicken.

Ett bra start är att sätta händerna på knäna och ta små skär eller till och med som en pingvin.
Citera
2012-05-18, 14:56
Medlem
chilliflakess avatar
Inte riktigt dags för detta nu, men till hösten, när säsongen kommer i gång igen borde du kolla upp om det finns någon klubb i närheten där du bor som har en vuxengrupp, vissa klubbar har detta. Annars är mitt råd att ha hjälm (givetvis), hålla dig nära sargen i början, slappna av (!) och böja lite på knäna. Jag skulle tro att du kan lära dig att åka hyfsat på ett par månader. Om du har möjlighet att åka till ishallen på en vardag, t. ex någon timme innan dem stänger, så är det inte så mycket folk där. Det kan vara MYCKET folk på helgens allmänna åkning!
Citera
2014-01-06, 17:36
Medlem
dolppens avatar
Bump!

Hur gick det för TS?
Citera
2014-01-06, 17:40
Medlem
helvedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolppen
Bump!

Hur gick det för TS?

"Senaste aktivitet: 2012-01-09 17:52 " Stort tvek på att du kommer få svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in