Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-10, 10:12
  #13
Medlem
sirVandalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vanguard
Har du kontaktat Stångåstaden i Linköping och förklarat din situation? Från deras hemsida:

"Sökande som fått arbete i Linköpings kommun och en anställning som sträcker sig över minst sex månader kan efter uppvisande av anställningsintyg erhålla 400 extra köpoäng (näringslivspoäng). Detta gäller dig som flyttar till Linköping från ej pendlingsbar ort utanför Linköpings kommun. Med pendlingsbar ort avses kranskommun. Näringslivspoäng kan erhållas upp till två månader efter påbörjad anställning. För mer information kontakta oss på telefon 013-208500."

För 400 poäng borde du kunna få en lägenhet i någon av förorterna (Lambohov, Ryd eller Skäggetorp) eller mindre ort strax utanför Linköping (Ljungsbro, Linghem, Malmslätt eller Vikingstad).
Inte om man inte är desperat.

Om man nu ändå leker med tanken att TS måste flytta till tillfälligt boende och sedan vidare igen så kan ju denna lika gärna bosätta sig i Åby. Fördelen blir att TS får en chans att känna in hur båda städerna är för att sedan kunna bosätta sig i den som känns bäst. Linköping och Norrköping har klart olika karaktär och gillar man den ena staden så trivs man som regel inte speciellt bra i den andra.

Vad du än gör TS så försök inte pendla med hjälp av tåget. För några år sedan var Östgötapendeln ett av Sveriges mest punktliga tåg, nu för tiden fungerar det som ett sorts forskningsprojekt för att ta reda på hur mycket man kan tära på resenärernas tålamod. Förra veckans dåliga ursäkt var visst att man på något mirakulöst sätt hade upptäckt att hjulen blivit ovala på samtliga tåg, samtidigt...
Citera
2012-01-10, 16:10
  #14
Medlem
Hej sirVandalot, tack för rådet!
En annan fråga jag kom på just: Hur är det med trafiken och bilköerna mellan Norrköping och Linköping under rusningstider? Jag har dålig erfarenhet av att köra in mot Stockholm vid 8 fm och från Stockholm vid 17..Hoppas jag slipper det??!!
Citera
2012-01-10, 16:48
  #15
Medlem
sirVandalots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myriam
Hej sirVandalot, tack för rådet!
En annan fråga jag kom på just: Hur är det med trafiken och bilköerna mellan Norrköping och Linköping under rusningstider? Jag har dålig erfarenhet av att köra in mot Stockholm vid 8 fm och från Stockholm vid 17..Hoppas jag slipper det??!!
Så länge som du befinner dig på eller i nära anslutning till E4 så är köerna så gott som obefintliga. Inne i städerna kan det dock gå lite långsamt men det är säkert en piss i havet för någon som är härdad i stockholmstrafiken.

Två saker att tänka på dock.

Ett, du skulle jobba i närheten av Tannefors vilket ligger mycket bra till i förhållande till E4, i år har man påbörjat ett massivt ombyggnadsprojekt av vägnätet runt Tannefors med allt vad det innebär av avspärrningar, omvägar och köer vid rusning. Självklart är det övergående men räkna med att det byggs i minst ett år till.

Två, småstadsmentaliteten i trafiken, här lägger man sig i rätt fil med en gång eller så ångrar man sig djupt, räkna inte med att folk släpper in dig om du kommer på att du vill byta fil 50 meter innan filerna delar på sig. Tvärt om mot Stockholm med andra ord.
Citera
2012-01-10, 16:54
  #16
Medlem
Det vat faktiskt bra saker att veta! Bäge två, om ombyggnadsprojektet och om hur man ska köra så man slipper krocka i lite trafik...
Men då har jag väl tur eftersom Hultsbruk (där jag tänker bo) ligger inte in i stan och väldigt nära E4, så jag slipper hela kaoset. Jag tror det kan fungera
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback