Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2002-11-06, 23:02
Medlem
Har nu lyckats koppla ihop datorerna genom en korsad kabel, och får ping reply när jag pingar från vardera dator.

Dock problem så klart...

Hur exakt gör jag får att få tillgång till vardera dator? När jag försöker komma in på nätverket så händer ingenting!

Dator ett: WinXP, två nätverkskort, kort 1 dynip mot Telia adsl, kort 2 10.0.0.1 samt gateway 10.0.0.1

Dator två: Win98, ett nätverkskort, 10.0.0.2 och gateway 10.0.0.1

Skumt är ochså att när jag aktiverar kort 2 i dator ett så dör adsl anslutningen.
Citera
2002-11-06, 23:28
Medlem
xatrixs avatar
Telia använder 10.0.0.1 till 10.0.0.6 för sina dns:er o dyl (om jag inte missminner mig - det var ett tag sen jag hade Telia).
Använd 192.168.x.x istället.
Citera
2002-11-07, 09:33
Medlem
Raazs avatar
Re: Frågor om nätverk - del 2

Citat:
Ursprungligen postat av BlackSun
Har nu lyckats koppla ihop datorerna genom en korsad kabel, och får ping reply när jag pingar från vardera dator.

Dock problem så klart...

Hur exakt gör jag får att få tillgång till vardera dator? När jag försöker komma in på nätverket så händer ingenting!

Dator ett: WinXP, två nätverkskort, kort 1 dynip mot Telia adsl, kort 2 10.0.0.1 samt gateway 10.0.0.1

Dator två: Win98, ett nätverkskort, 10.0.0.2 och gateway 10.0.0.1

Skumt är ochså att när jag aktiverar kort 2 i dator ett så dör adsl anslutningen.

För att en WinXP och en Win98 dator ska hitta varann behövs NetBeui-protokollet. För Win98 så e de bara å lägga till det bland nätverksprotokollen. I XP så har Microsoft avvecklat Netbeui-stödet.. Men går fortfarande att finna på cdn. Läs hur du gör här.
Citera
2002-11-07, 09:49
Moderator
rancors avatar
Neeeej! Du behöver INTE Netbui...

För att du skall kunna se datorerna måste de ha aktiverat "Dela ut filer". Se även till att de har samma arbetsgrupp.
Citera
2002-11-07, 10:20
Medlem
Raazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Neeeej! Du behöver INTE Netbui...

För att du skall kunna se datorerna måste de ha aktiverat "Dela ut filer". Se även till att de har samma arbetsgrupp.

Jag har aldrig fått det att funka tillfredställande utan att ha netbeui installerat. Men du kanske har rätt.
Citera
2002-11-07, 11:35
Moderator
rancors avatar
Installerade 2 datorer enl. BlackSuns specifikationer för ett par dagar sedan med endast TCP/IP och det fungerar helt pefekt utan några som helst problem.

XP datorn har 2 nätverkskort, det ena delar ut en Bostreamuppkoppling och det andra kortet går med en korsad kabel till en Win98SE dator med ett nätverkskort.
Citera
2002-11-07, 21:56
Medlem
Jag får pröva det där med Netbui protokollet.

Exakt vart i Xp resp 98 ställer jag in "Dela ut filer" och arbetsgrupp?
Citera
2002-11-19, 23:45
Medlem
Nu är Netbui protokollet installerat, filerna utdelade och arbetsgruppen kontrollerad...

Men självklart lite funderingar.

1. Anslutningen mellan pc1 och pc2 för så fort jag aktiverar asdl kortet, och tvärtom.

2. Att komma åt pc1 med pc2 får skit smidigt, medans tvärtom är jätte slött.

3. Windows Commander som är installerat på pc1 hänger sig när jag försöker komma åt pc2. Tips på annat liknande program?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in