Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2012-01-12, 13:13
Medlem
Asgarvars avatar
Detta är en guide till dig som vill inducera klardrömmar från vaket tillstånd genom en metod av egen uppfinning som är baserad på dröm-yoga (Yoga Nidra), men väldigt förkortad och förenklad. Den är ännu inte testad av andra än mig själv och eftersom människors psyke och mentalitet skiljer sig åt från person till person, kan jag tyvärr inte garantera att guiden kommer fungera för just dig. Den kommer att steg-för-steg gå igenom hela processen, för att sedan gå igenom hur man styr drömmen på korrekt sätt, samt hur man kan använda sig utav dessa klardrömmar till praktiska ändamål, däribland psyko-terapeutiska sådana, som jag finner experimentella och saknar de facto vetenskaplig grunder för att det fungerar, men skadar inte att pröva. Jag kommer också gå igenom min personliga filosofi kring drömmar och oavsett om den är verkligheten förankrad eller ej, kan fortfarande vara drömmaren till hjälp både för att inducera klardrömmar, samt hur man ska tänka när man väl klardrömmer.

Steg 1 - Dags att gå lägga sig.
Du är trött och vill gå lägga dig. Försök ordna att det är tyst och mörkt i ditt sovrum, försäkra dig om att ingen TV eller dator lever om som kan distrahera dig från den meditation du kommer utföra innan du somnar och hamnar i din klardröm. Lägg dig i en position som du vet är den vanliga positionen du brukar ligga i när du somnar som vanligt. Försök vara avslappnad och fri från okontrollerade känslor, som t ex ilska, sorg eller för mycket glädje. Du ska vara så lugn i sinnet som möjligt, då starka känslor kommer distrahera dig. Om så inte är fallet, ta dig tid att lugna dessa känslor före du går och lägger dig, eller försök en annan kväll.

Steg 2 - Medvetandets ankare och meditationens tre tekniker
Vid en normal dröm hamnar medvetandet på drift, då för mycket av minnesförmågan förloras. När man vaknar upp från en dröm är det den drömmen man brukar komma ihåg. Vid DILD (dream-induced lucid dream) vaknar minnesförmågan till en viss grad, utan att hela hjärnan sätts till att vara vid ett vaket tillstånd. I en WILD, som den här guiden fokuserar på, tappar man aldrig hela minnesförmågan, bara tillräckligt mycket för att hjärnan ska hamna i ett sovande läge. Att hålla kvar tillräckligt mycket av minnesförmågan är samma sak som att hålla sig vid medvetande, eller med andra ord, sätta ankare för medvetandet. Detta tillåter medvetandet att drifta litegrann, men inte längre än vad repet till ankaret tillåter. Detta koncept med medvetandets ankare kommer användas i fortsättningen, även senare när jag behandlar olika tekniker och metoder för att styra sina klardrömmar.

Meditationen är nödvändig, en process jag kommer behandla senare i det här steget. Meditationen är en mental disciplin som går ut på att drifta ut i drömmandets hav och sätta ankaret, dvs hålla minnesförmågan och medvetandet stimulerade så att dessa aldrig somnar helt. Tekniken är enkel att komma minnas och komma ihåg, så ta dig tid att lära dig den utantill. Pröva den när du har tid, t ex när du vilar efter jobbet/studerandet, utan syfte att sova. Bara för att öva och lära dig känna igen alla känslor som uppstår, samt hur man viftar bort dem som inte ska vara med. Metoden är som sagt enkel att komma ihåg, men kräver övning och repetition innan man kan utföra den rätt.

Tre saker är viktiga under meditationen: avslappning, andning och koncentration. Dessa tre kan upplevas som svåra att fungera ihop i början, men övning ger färdighet. Jag kommer gå igenom alla tre saker, steg för steg, från den enklaste till den svåraste. Lär dig den ena så att du kan göra det utan att tänka, före du ger dig på att lära dig nästa. Teknikerna för avslappning och andningen ska sitta i ryggmärgen, så att dessa går av sig själv, utan att du behöver tänka på det. Tredje steget, koncentrationen, kräver precis som det låter full koncentration och då har du inte utrymme för att tänka på avslappningen eller andningen.

Avslappning - Detta är det första du ska börja med. Lägg dig bekvämt och slappna av. Låt din kropp sjunga ner i sängens madrass och blunda. Gör detta utan att känna och utan att tänka. Håll ditt sinne i styr och ligg orörlig. Ditt sinne ska vara så tomt på externt och internt stimuli som möjligt. När du uppnått detta har du skapat vad som kan liknas vid en tom tavla, som drömmandet sedan kan måla på. Om du är alldeles för trött kan det hända att du somnar nästan direkt, det är därför att så fort du känner att du är helt avslappnad, både fysiskt och mentalt, ska gå vidare till andningen, nästa steg.

Andningen - För er som är bekanta med yoga är detta inget nytt. För er andra som inte är det, detta kan upplevas svårt i början men har en snabb inlärningskurva. Andningstekniken ska även den gå av sig själv, och om du gör det rätt kommer du inte tänka på att du andas. Detta kan upplevas som obehagligt, men är målet med detta, för att flytta bort fokus på andningen. Ett annat mål är att skapa själva kärnan i medvetandets ankare, för det är nu vi börjar gjuta fram detta ankare som ska hålla medvetandet kvar under insomnandet.

Börja med att andas in genom näsan, genom att andas in så att det känns som att du andas in genom ryggraden. Det låter kanske skumt, men försök själv så förstår du nog känslan. Andas ut genom näsan, men så att även den utandningen kommer från längs ryggraden. Om du gör detta rätt kommer det kännas ungefär som att en trögflytande vätska flyter ner mot svanskotan när du andas in, och flyter upp mot hjärnan när du andas ut. Repetera detta och känn hur andningen skapar en slags skvalpande känsla som går längs ryggraden. Fortsätt tills du bara känner den sensationen, och inte längre tänker på själva andningen. Denna andningsteknik har ett namn inom yoga som jag ej kommer, men är en vanlig andningsteknik. Håll dig fortfarande avslappnad, och om du kan per automatik vara avslappnad och utföra denna andningsteknik, kan du gå vidare till att lära dig nästa teknik, eftersom du är klar med ankarets kärna.

Koncentration - Detta är slutet av Steg 2 och det sista du gör innan, om du har lyckats, kliver in i din klardröm. Syftet med den här tekniken är att skapa krokar på medvetandets ankare, så att medvetandet har något att greppa tag vid när du somnar, genom att stimulera din hjärna tillräckligt mycket för att det inte ska somna helt. När du har gjort detta tillräckligt länge kan du uppleva känslor som kan kännas obehagliga, såsom fritt fall, tryck över bröstet eller, men kan också skapa känslor av välbehag och ibland stark eufori. Detta är vad jag kallar för drömmens gryning och är det sista som händer innan drömmen börjar och är det svåraste steget i hela processen.

Du är avslappnad och du andas på det sätt jag beskrev innan, och gör detta utan att behöva tänka på det. Nu måste du koncentrera dig på en punkt på kroppen. Själv börjar jag med mitten på pannan. Tänk dig att det pirrar mysigt på den punkt du koncentrerar dig på, men inte så att det kliar eller stör. Koncentrera dig med all koncentration du har på denna punkt och låt den flytta sig medsols eller motsols mot din axel, för att sedan låta den flytta sig ner mot handen, sen tillbaka mot axeln, och låt den sedan flytta sig mot mitten av din kropp och låt den röra sig med känslan som går längs din ryggrad, dvs känslan som är din andning, i en synkroniserad rörelse. När punkten når ditt skrev, låt den röra sig nedför vänstra/högra ben (medsols/motsols, respektive), sen ner mot foten, sen upp igen mot skrevet. Sen nedför ditt andra ben, ner mot foten och upp till skrevet igen. Sen låter du punkten i en synkroniserad rörelse gå längs din andning upp igen, sen ut mot axeln, ut i armen och handen och tillbaka, sen upp mot pannan. Ett helt sånt varv får ta sin tid, men om du tappar bort känslan av punkten kan du alltid börja om, så länge din avslappning och andning är korrekt. Byt riktning var tredje varv, för att undvika enformigheten.

Gör detta tills du börjar se att former och skepnader börjar forma sig bakom dina ögonlock. Oftast är detta svartvitt i början, men när du börjar se som om du hade öppna ögon, är det dags att öppna dem. Om allt har gått rätt till, är du inne i din klardröm. Det är nu dags att styra och ställa där, varvid vi går vidare till nästa steg i guiden.

Steg 3 - Din interna projektor och makten som drömmare
(Fortsättning följer senare idag, då jag måste vara ifrån datorn ett par timmar och saknar möjlighet att spara detta just nu)
Citera
2012-01-12, 14:47
Medlem
Asgarvars avatar
När du väl har hamnat i din klardröm genom den här metoden har du fullständig makt med rätt teknik, inkluderat makten att kunna vakna när du vill. Klardrömmen är tillräckligt stabil för att du inte ska frukta att oönskat vakna. För att förstå hur man ska göra i drömmen kan lite grundläggande kunskap om hur drömmen målas upp inför dig.

När man drömmer normalt projiceras slumpmässiga neurala mönster i din hjärna. Om du vaknar upp mitt allt detta, försöker din hjärna att väldigt tappert försöka skapa logik utav det slumpmässiga, helt enkelt för att det som händer i din hjärna ska vara kompatibelt för att hamna i minnet. Även om det känns som att en vanlig dröm är något man aktivt upplever under drömmens gång, är detta en illusion hjärnan skapar för att skapa logik utav drömmen. I en klardröm är minnesförmågan mer eller mindre igång, därför är man medveten under en klardröm. Hur man styr klardrömmen har med förmågan att manipulera hur man minns drömmen att göra. Detta görs genom förväntningar. T ex man kan inte med "tankekraft" direkt skapa något, i vilket fall inte på ett enkelt sätt, utan man måste förvänta sig att något är där för att skapa det.

Ta som exempel om du vill skapa ett landskap framför dig. Om du stirrar direkt ut över ett landskap och vill förändra det till något annat är det närmast omöjligt att göra det. Därför måste man förvänta sig sitt nya landskap någonstans där du inte i drömmen ser, t ex bakom en dörr eller bakom dig. Om du vänder dig om eller öppnar dörren och med maximal förväntan förväntar dig att ditt nya landskap ska vara där, kommer du se att det kommer vara där.

Ett annat exempel är om du vill flyga. Du står på marken först, för det är vad din hjärna är van vid att du brukar vara. Du vill flyga, men för att göra detta måste du skapa dig en känsla som din hjärna kan associera och relatera till. Knep för detta är t ex att hoppa, springa och hoppa eller om du vill göra en Peter Pan kan du tänka dig att du är i väldigt strömt vatten, där strömmen går åt den riktning du vill flyga. Detta kräver lite övning, men även här spelar förväntan en roll, eftersom det är genom undermedveten förväntan du styr dina klardrömmar. Du tänker dig en kraft som ska få dig att lyfta och fara åt en viss riktning, då kommer din hjärna i sin tur i realtid manipulera minnet efter hur du förväntar dig saker ska ske via den undermedvetna förväntningen och logiken att om en kraft drar dig åt en riktning, t ex uppåt, kommer din hjärna skapa den logiken åt dig i minnet, därför kommer du uppleva det som att du flyger.

Undermedveten förväntan är alltså nyckeln till omnipotens i dina drömmar. Detsamma gäller drömkaraktärer (personer du möter i drömmen) och deras introduktion till drömmen, samt deras röster, kroppsspråk och vad dessa drömkaraktärer säger. Om du introducerar en drömkaraktär som är baserad på en person du känner i verkligheten, kommer den drömkaraktären vara helt baserad på din uppfattning av personen, så länge du inte lägger andra undermedvetna förväntningar på hur drömkaraktären ska vara. När en drömkaraktär blir en principiell klon av en person du känner i det vakna livet, är det faktiskt även här undermedvetna förväntningar som definierar den drömkaraktären. Du ser kanske mönstret, och jag hoppas att du i dina drömmar kan ta denna vetskap med dig, att det är undermedvetna förväntningar som målar upp din dröm. Det är din omnipotens i din klardröm, nyckeln till all makt där.

Praktisk användning av klardrömmar
Hur kul klardrömmar än kan vara, finns det en del nytta jag själv haft av att klardrömma. En intressant sak jag vill se andra göra och rapportera om, är att göra en drömkaraktär av sig själv. Detta är en intressant drömkaraktär, då man inte helt kan styra över den. Av alla drömkaraktärer jag introducerat till mina klardrömmar, är drömkaraktären baserad på mig själv mest intressant av dem alla, hur intressanta alla andra må vara.

Detta är en drömkaraktär som vet allt du vet, som vet mer om dig än du själv anar eller har insett. En annan term man kan använda sig av just den här drömkaraktären kan vara ditt undermedvetnas drömavatar, där i normala drömmar miljöerna, drömkaraktärer och andra egenskaper av en dröm ofta är det undermedvetnas symboliska språk på ditt psykiska välmående och inre önskningar och vilja. Med ditt undermedvetna som en manifesterad drömkaraktär kan du skippa symboliken och direkt kommunicera med dig själv. Jag har insett saker om mig själv jag inte visste om genom sådan kommunikation, som t ex vad jag vill med livet, vad som får mig att må bra, vad som får mig att må dåligt och andra aspekter av mig själv. Om du möter ditt undermedvetna i formen av en drömkaraktär, kommer du kanske märka att den refererar både till dig och sig själv som "vi" och "oss", litegrann som Gollum från Sagan om Ringen, men inte alls monstruös. Det är en godhjärtad personlighet som kommunicerar med dig, och ta hennes/hans råd till dig.

Som avslutning vill jag också säga att klardrömmar genom den här WILD-metoden fortfarande ger dig fullgott vilande, om inte bättre, och kan minska stress, ångest och depression enormt mycket. Jag har själv lidit av väldigt djup depression, haft social fobi och haft panikångest, men genom mina klardrömmar återhämtat mig enormt mycket. Varför jag skrivit den här guiden är just för att jag hoppas att andra kan få ut samma mängd nytta och nöje som jag har fått ut av det, samt att det är svårt att hitta bra guider, vilket gjorde att jag tycker den här guiden passar bra in här på Flashback.

Diskussioner i den här tråden vill jag begränsa till frågor angående metoden, egna erfarenheter av den, konstruktiv kritik och andra kommentarer. Diskussioner om andra metoder får höra hemma i någon annan tråd.

Dröm vidare!
Senast redigerad av Asgarvar 2012-01-12 kl. 15:02.
Citera
2012-01-13, 05:04
Medlem
Det ser bra ut! Har alltid velat klardrömma och har gjort det ett par gånger bara. Ska börja följa dina instruktioner och posta mina resultat
Men jag undrar, hur är tidsuppfattningen? T ex är 5 min i drömmen 5 min i verkligheten? Så kan det väl inte vara va?
Citera
2012-01-13, 05:17
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malacofreak
Det ser bra ut! Har alltid velat klardrömma och har gjort det ett par gånger bara. Ska börja följa dina instruktioner och posta mina resultat
Men jag undrar, hur är tidsuppfattningen? T ex är 5 min i drömmen 5 min i verkligheten? Så kan det väl inte vara va?

Det beror på. I en vanlig dröm är skillnaden i tid mellan dröm och verklighet som allt annat i en vanlig dröm, dvs ganska slumpmässig. När det gäller en klardröm kan du själv bestämma ganska mycket hur fort tiden i jämförelse med verkligheten ska gå, inom vissa ramar. Problemet med att styra detta är att du tyvärr inte har någon referens till verklighetens tid i drömmen, varvid du måste öva upp en känsla för hur snabbt tiden i verkligheten brukar gå. Om man med övning kan skapa två interna, mentala klockor, en för verkligheten och en för drömmen, kan man få den för drömmen att gå långsammare. Detta är oerhört svårt och jag har själv inte lyckats behärska detta. Det enda jag har lyckats med är att få en klardröms tid att gå lika snabbt som verklighetens, då jag ännu inte lyckats kunna skapa en till intern klocka utöver den som står för verkligheten, så jag har bara lyckats synkronisera drömmens tid med verklighetens.

Men i ens första klardrömmar är tiden det sista man behärskar att kunna styra över, så förvänta dig att tidsuppfattningen i dina första klardrömmar kommer gå snabbare eller långsammare än verklighetens klocka.
Citera
2012-01-13, 05:20
Medlem
Men om jag sover 6h, kommer jag kunna känna att jag "leker" runt i ca 6h (+/- 1h) i drömmen också?
Citera
2012-01-13, 05:32
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Men om jag sover 6h, kommer jag kunna känna att jag "leker" runt i ca 6h (+/- 1h) i drömmen också?

Med övning, ja. Mina första WILD varade dock längre än vad jag sov, faktiskt uppfattade jag det som att drömmen varade i flera veckor, men jag sov bara fem timmar. Senare WILD's varade bara någon timme eller två för att jag sen vaknade. Detta kan också bero på att man blir för mentalt avslappnad i drömmen och man tillåts somna helt, varvid man "blackoutar" i drömmen och man inte minns något.

Som sagt, förvänta dig att du med största sannolikhet kommer leka runt längre i din klardröm än vad du sov, men var också beredd på att det kan bli kortare än hur länge du sov. Håll dig aktiv i drömmen så ska du se att det förmodligen kan drömma längre än vad du sover. Men det finns ingenting som säger att dina framtida klardrömmar kommer bete sig exakt som mina, samt hur din interna klocka fungerar.

En sak jag tror påverkar mycket är hur ens tidsuppfattning vid vaket tillstånd är. Min tidsuppfattning är något jag kan styra ganska godtyckligt även vid vaket tillstånd, t ex om jag måste vänta på banken kan jag spola fram tiden genom att släppa fokus på mina tankar och låta tiden flyga. Jag kan också sänka hastigheten på min interna klocka genom att öka mitt fokus. Det gör att jag kan tänka hemskt mycket på kort tid. Detta är ingenting jag ser som en begåvning, utan är något man kan öva fram, för det är vad jag har gjort. Om du kan styra din tidsuppfattning när du är vaken, kan du säkert styra den när du klardrömmer. Det är min teori. Du får som sagt pröva dig fram!
Citera
2012-01-13, 18:34
Medlem
Ungefär hur lång tid tar det för att lära sig klardrömma ganska bra om har motivation, 80% vilja och pytte lite erfarenheter?
Citera
2012-01-14, 13:45
Medlem
Jag försökte mig på en WILD igår natt och fick följande resultat:
Jag började med andningen, försökte andas genom näsan på ett speciellt sätt. Sedan koncentrerade jag mig på en liten låtsasprick som åkte runt mina kroppsdelar. Efter ett tag började jag känna som små stötar bakom ögonlocken (?) och kroppen började domna bort. Inte mycket mer hände..
Men sedan blev jag lite smålack eftersom jag så gärna ville klardrömma, så jag "pushade" kroppen och sinnet och då hände det grejer. Jag började svettas som fan, det kändes som min kropp gungade fram och tillbaka och att kroppsdelarna trycktes ihop. Kändes även som att jag började krympa och mag samt bröstpartiet spändes. Men ingenting mer hände
Gör jag något fel? Eller vad är det som krävs mer utav mig?
Citera
2012-01-15, 20:19
Medlem
Elektricitets avatar
Jag har frågor kring punkten i pannan.

Jag tänker mig en gul punkt som är ca 1x1 cm stor som går längs min kropp. Hur ska man gå med punkten när man kommer till ryggraden och ska förflytta sig till skrevet? Ner genom röven eller?

Hur snabbt ska punkten förflytta sig?

Ska man hela tiden tänka i första person?
Citera
2012-01-16, 16:57
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ungefär hur lång tid tar det för att lära sig klardrömma ganska bra om har motivation, 80% vilja och pytte lite erfarenheter?

Med hjälp av min metod tog det cirka en månad för mig, innan jag lyckades första gången. Det är en slags seg barriär man måste lära sig penetrera, vilket bara tid och övning kan göra. Den här barriären upplevs i form av tryck, svettningar, jobbiga känslor, och i vissa fall skräck eller extrem skräck. Det är, måste jag erkänna, läskigt när verkligheten du är van vid kopplas bort och en annan, drömmen, sätts in i dess ställe. Den övergången är den barriären, för ditt psyke gör sitt bästa för att hålla sin verklighet verklig.

Citat:
Jag försökte mig på en WILD igår natt och fick följande resultat:
Jag började med andningen, försökte andas genom näsan på ett speciellt sätt. Sedan koncentrerade jag mig på en liten låtsasprick som åkte runt mina kroppsdelar. Efter ett tag började jag känna som små stötar bakom ögonlocken (?) och kroppen började domna bort. Inte mycket mer hände..
Men sedan blev jag lite smålack eftersom jag så gärna ville klardrömma, så jag "pushade" kroppen och sinnet och då hände det grejer. Jag började svettas som fan, det kändes som min kropp gungade fram och tillbaka och att kroppsdelarna trycktes ihop. Kändes även som att jag började krympa och mag samt bröstpartiet spändes. Men ingenting mer hände
Gör jag något fel? Eller vad är det som krävs mer utav mig?

Ja, det är barriären, som jag skrev om ovan i det här inlägget, som spökar. Det är ditt psyke som envisas med att den vakna verkligheten är det rätta och allt annat som obehagligt. Du är på rätt väg, för du krafsar på barriären mellan att vara vaken och att drömma, för slumpmässiga sinnesintryck utspelar sig, samt det dissociativa stadiet du hamnar i, då din känsla för din kropp börjar rubbas. Det är här koncentrationen som steg är så viktig, för allt du ska göra är att fortsätta med att "hålla ihop" din kropp, trots att ditt psyke vill "splittra" den (vilket i sak är att medvetandet somnar). Du är på rätt väg, men du går inte tillräckligt långt. Du kommer veta när du hamnat i drömmen. En slags poppande känsla i bröstet, och känslor av frid och välbehag kommer visa sig. Innan dess är det en kamp, men ge aldrig upp den!

Citat:
Ursprungligen postat av Elektricitet
Jag har frågor kring punkten i pannan.

Jag tänker mig en gul punkt som är ca 1x1 cm stor som går längs min kropp. Hur ska man gå med punkten när man kommer till ryggraden och ska förflytta sig till skrevet? Ner genom röven eller?

Hur snabbt ska punkten förflytta sig?

Ska man hela tiden tänka i första person?

Flytta den bara så att du känner hur den skapar en känsla över olika områden av din kropp. Du kan använda dig utav dina muskler som referenser. När punkten passerar en muskel ska det kännas som en varm fläck passerar igenom den. Som ett litet värmefält, mer än en punkt. Flytta den på ett sätt du anser är naturligt och i en hastighet som är för dig precis lagom.

Angående om man hela tiden ska tänka i första person: Om du menar väl inne i drömmen, inte nödvändigtvis. Fast det är svårt och onaturligt att inte göra det, dock!
Citera
2012-01-16, 17:07
Medlem
Vilsens avatar
Jag hamnade i detta i morse där jag öppnade ögonen i drömmen men utan att vakna och istället kom jag till ett medvetet drömtillstånd. Kristdemokraternas ungdomsförbund hade show på en scen. Någon jag tror var Göran Hägglund kom in till marchmusik men snubblade och han försvann bakom ridån med sin trupp.
Sedan smög sig nakna ben fram mellan ridågardinerna fram kom ett 30-tal tjejer i 18-19års åldern fram topless med små toppiga tonårsbröst och gjorde ett dansnummer vilket var mycket uppskattat. Jag satt på golvet längst fram i salongen till vänster och tyckte det var riktigt trevligt. Efter en stund fick jag en skärm i min hand som visade ett suddigt bildspel eller rörliga bilder som började röra sig snabbt och blev suddiga så jag lade från mig skärmen och då vaknade jag.
Jag behöver knappt nämna att min lille vän hade vaknat han också.
Citera
2012-01-16, 17:09
Medlem
Asgarvars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilsen
Jag hamnade i detta i morse där jag öppnade ögonen i drömmen men utan att vakna och istället kom jag till ett medvetet drömtillstånd. Kristdemokraternas ungdomsförbund hade show på en scen. Någon jag tror var Göran Hägglund kom in till marchmusik men snubblade och han försvann bakom ridån med sin trupp.
Sedan smög sig nakna ben fram mellan ridågardinerna fram kom ett 30-tal tjejer i 18-19års åldern fram topless med små toppiga tonårsbröst och gjorde ett dansnummer vilket var mycket uppskattat. Jag satt på golvet längst fram i salongen till vänster och tyckte det var riktigt trevligt. Efter en stund fick jag en skärm i min hand som visade ett suddigt bildspel eller rörliga bilder som började röra sig snabbt och blev suddiga så jag lade från mig skärmen och då vaknade jag.
Jag behöver knappt nämna att min lille vän hade vaknat han också.

Hahahahaha Bättre än så kan du väl styra? Du är ju faktiskt fullständigt allsmäktig i dina drömmar, och detta är vad du målar fram? Åh, drömhumor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in