2012-01-12, 18:20
Medlem
Mitt vänstra ben är helt otroligt bra när det gäller alla typer av sparkar, men mitt högra ben är katastrofalt. Vad beror detta på?

Jag var vänsterfotad när jag spelade fotboll som 8-9 åring, inget som hållt i dock.

Stretchar de båda exakt lika mycket varje dag.

I mitt stance har jag högra benet framför mig, och när jag byter stance så är benet fortf smst
Citera
2012-01-12, 18:26
Bannlyst
dom flesta är ju bättre med ena benet i jämförelse med andra... cro-cop är ju känd för sitt vänsterben t ex och trots alla år av träningen så är det det benet han knockar folk med, inte högra. "Right leg, hospital; left leg, cemetery"
men för den sakens skull borde man ju inte behöva ha ett "katastrofalt" höger ben, så det är nog bara nöta träning på högerbenet som gäller...
Citera
2012-01-12, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av creepingdeath
dom flesta är ju bättre med ena benet i jämförelse med andra... cro-cop är ju känd för sitt vänsterben t ex och trots alla år av träningen så är det det benet han knockar folk med, inte högra. "Right leg, hospital; left leg, cemetery"
men för den sakens skull borde man ju inte behöva ha ett "katastrofalt" höger ben, så det är nog bara nöta träning på högerbenet som gäller...

Tack för svar, jo det låter ju såklart logiskt att man är bättre med det ena än det andra... Ändå är jag lite suspekt, då mitt vänstra ben är helt otroligt bra i jämförelse. Med högra benet kan jag knappt få upp det ovanför magen eller så, medan vänstra lätt går upp ovanför huvudet, samt rätt sving, snabbhet och styrka, medan högra saknar allt...
Citera
2012-01-12, 18:57
Medlem
Krafses avatar
Som föregående skribent sa, de flesta har ett dominant ben, (man brukar kalla det "avstampsben") det brukar också vara starkare. Själv har jag ett dominant vänsterben som är mycket starkare än mitt högra ben, (vanligtvis är vänster avstampsben, men det finns ju variationer såklart) men mitt högra ben är betydligt bättre rent tekniskt på praktiskt taget ALLT, förutom att just hoppa med förstås, samt djupa knäböj mm, sånt har jag förbannat svårt för i högerbenet.

Det är nog iofs lite fel att säga att det dominanta benet är STARKARE, för det kan, tror jag, vara som så att det har mer att göra med muskelkoordination, kanske något med nervsystemet, snarare än kraften som varje enskild muskel i benen kan kontrahera med.
Jag är nog egentligen ungefär lika stark i båda benen i de allra flesta isolerade benövningar (som utförs i en långsam, kontrollerar rörelse), men när det gäller djupa, tunga knäböj så får jag inte alls samma "kontakt" med musklerna i högerbenet, har inte alls samma koordination/teknik i musklerna där som i vänsterbenet. Förbannat störande tycker jag. Jag hoppar förresten lika högt med bara vänsterbenet som jag gör med båda benen.

Skit är vad det är, känner mig väldigt mycket ur balans, men men, jag är glad att jag iaf inte märker av någon styrkeförlust i högerbenet när jag springer.

EDIT:

Citat:
Ursprungligen postat av kon.quer
Tack för svar, jo det låter ju såklart logiskt att man är bättre med det ena än det andra... Ändå är jag lite suspekt, då mitt vänstra ben är helt otroligt bra i jämförelse. Med högra benet kan jag knappt få upp det ovanför magen eller så, medan vänstra lätt går upp ovanför huvudet, samt rätt sving, snabbhet och styrka, medan högra saknar allt...

Det låter ganska extremt iofs, kommer du inte ens upp i brösthöjd med ditt "dåliga" ben så låter det lite väl illa, fast jag vet inte, det kanske är ganska vanligt ändå med såpass stora skillnader i benen?

Jag kan nog iofs inte komma upp speciellt långt med mitt vänsterben nu när jag tänker efter, skulle bli förvånad om jag kom upp till halshöjd med foten utan att baksida lår skulle sträckas eller gå av haha.

Med högerbenet (som, som sagt är LÖJLIGT svagt i djupa, tunga knäböj jämfört med vänsterbenet) kan jag inte bara komma mycket högre, utan också dela ut mycket starkare och snabbare, betydligt mer träffsäkra sparkar än vänsterbenet. Det är helt enkelt naturligt för mig att använda högerbenet till att sparka med. Jag har fan 100 ggr bättre teknik och kraft i högerbenet än i väster när det gäller sparkar, även om vänster är avstampsben och ljusår bättre på andra rörelser/uppgifter.
Senast redigerad av Krafse 2012-01-12 kl. 19:14.
Citera
2012-01-12, 19:58
Medlem
TomThumbs avatar
Det går ju också att jämföra med att slå t.ex en rak cross, detta gör de flesta mycket bättre med höger än vänster (förutsatt att de är högerhänta)

När jag började träna så var mina vänstersparkar inte lika bra som högersparkarna, men efter hård träning så vänjer man in sig vid att sparka med vänster.

Sparkar i dagsläget bra med både vänster och höger. De mest kraftfulla sparkarna kommer fortfarande från högerbenet, men vänstersparkarna har blivit mycket bättre med tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in