2012-01-15, 14:08
Citat:
Ursprungligen postat av real beginner
Det är logiskt att de flesta är nöjda med sin situation annars skulle de väl göra något åt den eller hur ? Försöker förklara varför de inte är fel att vara rik. Försöker förklara med logik varför en viss sak är på ett viss sätt utan att blanda in kännslor. Jag är övertygad om att de som är rika är det för att de förtjänar det på ett eller annat sätt, jag tror inte att vi hade haft så många företag eller annat om det inte lönade sig att jobba hårt eller uppfinna saker eller ta risker, då hade ingen gjort det. Utan vi alla hade fått vara bönder eller liknanade eftersom det inte hade lönat sig för någon att starta en industri hade ingen gjort det.
Hade inte jag fått betalt för att jobba hade jag inte gjort det. Hade jag velat utbilda mig i 5 år till advokat och haft en mycket bättre lön hade gjort gjort det. Hade jag velat tjäna ännu mer så hade jag utbildat mig till plastikdoktor. Eller jobbat upp mig inom en bank. Alla kan det om man är dum i huvudet så får man kämpa lite hårdare eller inom ett annat område som man kanske är bra på men alla kan om man inte är för lat för det och om man verkligen vill.
Om det finns bättre jobb i kina än de som de hade skulle de väl ta dem eller hur ? det finns indier som utbildar sig och tar fina jobb i andra länder.
ONT vad gäller koncentrationen av förmögenheten är fördelad på några få är ganska ointressant då de har tjänat ihop den. Läste en annan artikel för ett tag sen de rika blir allt rikare. Fick mig att skratta lite ja det är väl inte så jävla konstigt det räker med att de sätter in pengarna på banken till 2 procents ränta så efter ett år har de blivit rikare. Hade det kännts bättre om fler personer säg 20 hade ägt 80 peocent av förmögenheterna. Sen kunde det vara kul att se vilka de räknar in i den siffran, var gränsen går om man ska ha 10 miljoner mer eller mindre för att räknas in där.
Hade inte jag fått betalt för att jobba hade jag inte gjort det. Hade jag velat utbilda mig i 5 år till advokat och haft en mycket bättre lön hade gjort gjort det. Hade jag velat tjäna ännu mer så hade jag utbildat mig till plastikdoktor. Eller jobbat upp mig inom en bank. Alla kan det om man är dum i huvudet så får man kämpa lite hårdare eller inom ett annat område som man kanske är bra på men alla kan om man inte är för lat för det och om man verkligen vill.
Om det finns bättre jobb i kina än de som de hade skulle de väl ta dem eller hur ? det finns indier som utbildar sig och tar fina jobb i andra länder.
ONT vad gäller koncentrationen av förmögenheten är fördelad på några få är ganska ointressant då de har tjänat ihop den. Läste en annan artikel för ett tag sen de rika blir allt rikare. Fick mig att skratta lite ja det är väl inte så jävla konstigt det räker med att de sätter in pengarna på banken till 2 procents ränta så efter ett år har de blivit rikare. Hade det kännts bättre om fler personer säg 20 hade ägt 80 peocent av förmögenheterna. Sen kunde det vara kul att se vilka de räknar in i den siffran, var gränsen går om man ska ha 10 miljoner mer eller mindre för att räknas in där.
Människor är väldigt sällan logiska eller rationella. Bara för att du ser en logik i ett påstående betyder det inte att verkligheten också speglar denna logik och när det kommer till människor bör du vara ytters försiktig i att blanda in logik. En kvalificerad gissning är att under det sociala tryck och att Kina idag styrs under diktaturiska former finner jag din analys allt annat än logisk.
Du menar att bönder och industiella entreprenörer historiskt har motiverats av pengar om jag förstår dig rätt. Det du missar i ditt resonemang är hur resursfördelnignen och deras förutsättningar såg ut innan de hade möjlighet att starta upp verksamheter och livnära sig på. Men om du menar att merparten motiverades och fortfarande motiveras av pengar kanske du ska fråga dem till att börja. Det lär knappast finnas .många bönder idag som motiveras av pengar och företag som startas för att bara tjäna pengar blir sällan långlivade. Det är helt andra mekinsmer som styr varför människor startar upp något. Lika mycket som det är finns andra förklaringar till varför någon tar över pappas företag och driver det vidare.
Om du hade en situation