2012-01-15, 14:08
Medlem
Nexus-6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av real beginner
Det är logiskt att de flesta är nöjda med sin situation annars skulle de väl göra något åt den eller hur ? Försöker förklara varför de inte är fel att vara rik. Försöker förklara med logik varför en viss sak är på ett viss sätt utan att blanda in kännslor. Jag är övertygad om att de som är rika är det för att de förtjänar det på ett eller annat sätt, jag tror inte att vi hade haft så många företag eller annat om det inte lönade sig att jobba hårt eller uppfinna saker eller ta risker, då hade ingen gjort det. Utan vi alla hade fått vara bönder eller liknanade eftersom det inte hade lönat sig för någon att starta en industri hade ingen gjort det.

Hade inte jag fått betalt för att jobba hade jag inte gjort det. Hade jag velat utbilda mig i 5 år till advokat och haft en mycket bättre lön hade gjort gjort det. Hade jag velat tjäna ännu mer så hade jag utbildat mig till plastikdoktor. Eller jobbat upp mig inom en bank. Alla kan det om man är dum i huvudet så får man kämpa lite hårdare eller inom ett annat område som man kanske är bra på men alla kan om man inte är för lat för det och om man verkligen vill.

Om det finns bättre jobb i kina än de som de hade skulle de väl ta dem eller hur ? det finns indier som utbildar sig och tar fina jobb i andra länder.

ONT vad gäller koncentrationen av förmögenheten är fördelad på några få är ganska ointressant då de har tjänat ihop den. Läste en annan artikel för ett tag sen de rika blir allt rikare. Fick mig att skratta lite ja det är väl inte så jävla konstigt det räker med att de sätter in pengarna på banken till 2 procents ränta så efter ett år har de blivit rikare. Hade det kännts bättre om fler personer säg 20 hade ägt 80 peocent av förmögenheterna. Sen kunde det vara kul att se vilka de räknar in i den siffran, var gränsen går om man ska ha 10 miljoner mer eller mindre för att räknas in där.

Människor är väldigt sällan logiska eller rationella. Bara för att du ser en logik i ett påstående betyder det inte att verkligheten också speglar denna logik och när det kommer till människor bör du vara ytters försiktig i att blanda in logik. En kvalificerad gissning är att under det sociala tryck och att Kina idag styrs under diktaturiska former finner jag din analys allt annat än logisk.

Du menar att bönder och industiella entreprenörer historiskt har motiverats av pengar om jag förstår dig rätt. Det du missar i ditt resonemang är hur resursfördelnignen och deras förutsättningar såg ut innan de hade möjlighet att starta upp verksamheter och livnära sig på. Men om du menar att merparten motiverades och fortfarande motiveras av pengar kanske du ska fråga dem till att börja. Det lär knappast finnas .många bönder idag som motiveras av pengar och företag som startas för att bara tjäna pengar blir sällan långlivade. Det är helt andra mekinsmer som styr varför människor startar upp något. Lika mycket som det är finns andra förklaringar till varför någon tar över pappas företag och driver det vidare.

Om du hade en situation
Citera
2012-01-15, 14:10
Medlem
k4d9s avatar
Hur mycket tillgångar ska man ha för att tillhöra de rikaste 10%?
Citera
2012-01-15, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthu
Gött! Måste leta upp den tråden. Tack för ditt stöd, det behövs för att hålla modet uppe.

Jag hoppas innerligt att du skämtar. Tror du på fullaste allvar att det skulle fungera att begränsa äganderätten?
Citera
2012-01-15, 14:18
Medlem
Trådskaparen angav ingen källa till påståendet. Jag har sökt överallt utan att finna belägg till detta.

Hittade dock en källa från år 2000, de tio rikaste procenten förfogar över 22,2 % av Sveriges totala förmögenheter. Det är högst osannolikt att dessa siffror har ökat till 72 % under 2000-talet. Det känns som att något inte stämmer med siffrorna.
Citera
2012-01-15, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
Du har alldeles rätt förutom ett inte helt obetydligt faktum:
Pappa har inte bara gott om pengar.
Pappa har även gott om goda gener.
Generna spelar egentligen ingen roll. Allt handlar om familjens ekonomi.
En brat kan t.ex. ta det lugnt i studerandet och egentligen inte bry sig om något annat eftersom h*n är väl medveten om att pappa med sina pengar kan lösa allt ekonomiskt för stunden och även framtida arbeten.
Så är det inte riktigt för en vanlig svenne. Då måste man först och främst tänka på hur man ska leva i nuet och fixa alla nödvändigheter, och sedan plugga väldigt mycket för att vara säker på att man i framtiden kommer ha tillräckliga kunskaper för att klara av det jobb man vill ha, och slippa den situationen som man är i för tillfället. Det blir mer press, fler faktorer att oroa sig över osv. för en fattig och jo, man måste verkligen anstränga sig väldigt mycket mer om man inte har några cash. Det borde väl vem som helst förstå?
Citera
2012-01-15, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nexus-6
Människor är väldigt sällan logiska eller rationella. Bara för att du ser en logik i ett påstående betyder det inte att verkligheten också speglar denna logik och när det kommer till människor bör du vara ytters försiktig i att blanda in logik. En kvalificerad gissning är att under det sociala tryck och att Kina idag styrs under diktaturiska former finner jag din analys allt annat än logisk.

Du menar att bönder och industiella entreprenörer historiskt har motiverats av pengar om jag förstår dig rätt. Det du missar i ditt resonemang är hur resursfördelnignen och deras förutsättningar såg ut innan de hade möjlighet att starta upp verksamheter och livnära sig på. Men om du menar att merparten motiverades och fortfarande motiveras av pengar kanske du ska fråga dem till att börja. Det lär knappast finnas .många bönder idag som motiveras av pengar och företag som startas för att bara tjäna pengar blir sällan långlivade. Det är helt andra mekinsmer som styr varför människor startar upp något. Lika mycket som det är finns andra förklaringar till varför någon tar över pappas företag och driver det vidare.

Om du hade en situation

Menar att alla drivs av pengar ja. Även om det kan finnas andra orsaker med i motivet, vem hade velat ta över ett företag efter pappa som inte ger några pengar ? vem vill utbilda sig i 5 år om man inte tjänar mer än en som inte utbildar sig ( skulle vara några få då med ett brinnande intresse kanske ) vem skulle starta ett företag med alla risker och allt jobb det innebar om man inte hade en rimlig chans att tjäna pengar på det. De flesta bönder i sverige idag som har så stora gårdar att de enbart kan leva på sin jord brukar vara goda för några miljoner i alla fall ibland betydligt mer.

Själv går jag till jobbet för att få lön det är min prioritering sen att det är kanske roligt utveklande eller mina arbetskamrater är en bonus. Men utan lön skulle jag ärligt talat inte jobbat där en dag gratis.

Vem skulle investera i aktier och ta risken om inte möjligheten fanns att tjäna pengar på det ??

Vem skulle vilja driva ett företag om man fick samma lön som en vanlig arbetare som går hem problemfri efter 8 timmars arbete, inte jag och någ våldigt få andra.
Citera
2012-01-15, 14:39
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flagellant
Haha, jo började i en tankegång o slutade i en annan. Men iaf. Jo du har rätt i flera punkter kvinnor flyttar oftare och utbildar sig mer, de presterar generellt betydligt bättre i skolan därtill. Du har också rätt i att det är fler kvinnor som generellt arbetar inom den offentliga sektorn. Däremot så undrar jag över dina lösningar.

1. Kommunaliseringen av skolan var förvisso ett fiasko men hur ska vi styra upp den? Och är det verkligen rimligt att tro att vi kan utbilda bort den tidigare nämnda gruppen? Jag ställer mig skeptisk till om det skulle vara möjligt, jag undrar om vi inte överutbildar befolkningen redan som det är. Samhällskostnaden kontra behovet av att tidningsbudet har en gymnasialutbildning kanske tom. högskolepoäng är diskuterbar. Även om folkbildningstanken är en fin o bra tanke smakar det väldigt lite men kostar mycket.

2. Hur ska vi främja företagandet, det är ju egentligen bara en platt floskell, vilket parti säger inte att de vill främja företagandet ? Men hur? Och på vems bekostnad? Jag håller med om att vi behöver en bättre strategi för att håll basindustrin i landet levande, men jag skulle gärna vilja höra ett konstruktivt förslag som sträcker sig lite längre än dravvel om att sänka skatten. För det lär inte räcka, samtidigt som vi rimligen behöver få in skattemedel för att finansiera andra delar av samhället (exv. den där skolan du tyckte vi borde satsa mer på)
1) Vi bör givetvis inte högskoleutbilda hela befolkningen. Redan idag är nivån låg för att "alla ska med" och vi utbildar för få läkare medan antalet ekonomer är alldeles för högt. Däremot krävs en god grundskoleutbildning i dagens samhälle då man bör behärska matte, svenska och engelska. Detta gäller oavsett om man ska arbeta som bilmekaniker eller elektriker. YH fyller även en viktig roll och skulle absolut kunna ta en stor del av högskoleutbildningar som socionom och i viss mån ekonomer.

2) Den rödgröna sörjan propagerar för åtgärder som är direkt skadliga för ekonomin. Skatterna är och förblir ett stort problem. Det går inte att borste ifrån då det är något som slår direkt mot resultaträkningen. Andra problem är subventioner från staten och EU som snedvrider konkurrensen, vilket på lång sikt är mycket negativt. Bland annat har finanssektorn och jordbrukssektorn morbida stöd. Angående basindustrin så slår energipriserna stenhårt mot dem. Även där är skatt och skatt på skatt en starkt bidragande orsak tillsammans med EU:s zonindelning. Du bör kika på statsbudgeten så kommer du se att vi lägger ofantliga summor på saker som är mycket svårt att motivera.
Citera
2012-01-15, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-BayYB
En brat kan t.ex. ta det lugnt i studerandet och egentligen inte bry sig om något annat eftersom h*n är väl medveten om att pappa med sina pengar kan lösa allt ekonomiskt för stunden och även framtida arbeten.
Så är det inte riktigt för en vanlig svenne. Då måste man först och främst tänka på hur man ska leva i nuet och fixa alla nödvändigheter, och sedan plugga väldigt mycket för att vara säker på att man i framtiden kommer ha tillräckliga kunskaper för att klara av det jobb man vill ha, och slippa den situationen som man är i för tillfället. Det blir mer press, fler faktorer att oroa sig över osv. för en fattig och jo, man måste verkligen anstränga sig väldigt mycket mer om man inte har några cash. Det borde väl vem som helst förstå?

Eller så kan man vända på det en vanlig svenne kan ta vilken utbildning han vill fordonstekniska och gå o läsa lite. Medan en brat har pappas förväntningar på sig att prestera minst lika bra som pappa för att kunna driva företaget och få ta över. Brats har inte alltid funnits utan de har skapats för att deras föräldrar en gång var svennar eller deras föräldrar. Bakom nästan varje förmögenhet ligger hårt arbete ifrån någon generation.
Citera
2012-01-15, 14:43
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Gener spelar en stor roll vilket inte ska förringas. Allt från sjukhetsbenägenhet som arbetsminne påverkas starkt.

Du har inte tänkt på det faktum att det kan vara högre krav på någon som har ett bättre utgångsläge? För övrigt är antal fattiga nästan försumbart i Sverige så länge man inte räknar på avundsjukemått som relativ fattigdom.
Citera
2012-01-15, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
1) Vi bör givetvis inte högskoleutbilda hela befolkningen. Redan idag är nivån låg för att "alla ska med" och vi utbildar för få läkare medan antalet ekonomer är alldeles för högt. Däremot krävs en god grundskoleutbildning i dagens samhälle då man bör behärska matte, svenska och engelska. Detta gäller oavsett om man ska arbeta som bilmekaniker eller elektriker. YH fyller även en viktig roll och skulle absolut kunna ta en stor del av högskoleutbildningar som socionom och i viss mån ekonomer.

2) Den rödgröna sörjan propagerar för åtgärder som är direkt skadliga för ekonomin. Skatterna är och förblir ett stort problem. Det går inte att borste ifrån då det är något som slår direkt mot resultaträkningen. Andra problem är subventioner från staten och EU som snedvrider konkurrensen, vilket på lång sikt är mycket negativt. Bland annat har finanssektorn och jordbrukssektorn morbida stöd. Angående basindustrin så slår energipriserna stenhårt mot dem. Även där är skatt och skatt på skatt en starkt bidragande orsak tillsammans med EU:s zonindelning. Du bör kika på statsbudgeten så kommer du se att vi lägger ofantliga summor på saker som är mycket svårt att motivera.

Jag röstar inte på något sätt på M. Men Sverige har en av de bäst skötta ekonomierna vi är ett av de länder som klarat oss bäst genom krisen. Tror någon på fullt allvar att den rödgröna sörjan skulle kunna göra ett bättre jobb här ? Självklart skulle det kunna bli ännu bättre om Sd fick mer stöd och vi slapp lägga massa pengar På projekt som är misslyckade som invandringen. För det finns väl ingen som seriöst tror att en MENA muslim / somalier kan bidra med något i Sverige utom då att ta bidrag och stå för en ökad brottslighet.
Citera
2012-01-15, 15:04
Medlem
Citat:

Det du beskriver är en väl inarbetad röd skröna.
Skrönan syftar till att trösta den som misslyckas och få denne tro att allt är den lyckades pappas pengars förtjänst.
Skrönan har härvidlag två förtjänster.
1. Den ursäktar den som inte lyckats.
2. Den tar ära och heder av den som lyckats.
Problemet med skrönan är att den utgår ifrån att det enbart är föräldrarnas yttre (utseendet) som lever vidare genetiskt. Inget av de inre förmågorna går i arv, vilket motbevisats via ett otal antal vetenskapliga avhandlingar. Och för att slutligen ta död på den röda skrönan så vill jag bara hänvisa till följande påstående: Det finns orsaker till varför man avlar så hårt på egenskaper vad gäller ex. polis-, jakt, eller sällskapshundar. Det finns även orsaker till varför det kostar skjortan att betäcka sitt sto med en vinnare. Lägg nu ner den sedan länge avfärdade skrönan.
Citera
2012-01-15, 15:06
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pipharen
Jo det brukar bli så. Bankerna tar pengar från oss, de blir rika, vi blir fattiga.

Vem äger bankerna? Jag är delägare i Swedbank och Avanza t.ex.

Så jag blir rik iallafall.

Fanns inga banker på medeltiden, var folket rikare då? Nej, självklart inte. Ditt svar var irrelevant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in