2012-01-14, 22:14
Medlem
Tja. Jobbade vitt i Norge under 2 månader på en restaurang, Oktober och November. Jag tjänade 125:- timmen och jobbade deltid när jag behövdes. Vissa veckor 8-10 timmer per dag, andra knappt alls. Oktoberlönen kunde jag inte få in i November därför att jag inte hade ett norsk bankkonto. Så chefen sa att jag skulle få in den samtidigt som Novemberlönen den 10'eDecember. Men när dagen väl kom så fick jag bara min Novemberlön och chefen sköt upp lönen till 10'e Januari. Nu, eller 4 dagar sen, så mailade han och sa att "Jag har inte dina pengar just nu, men den kommer så fort jag har pengar". Så jag har ännu inte fått min Oktoberlön.

Inte nog med det. En kollega på jobbet hörde av sig och sa att restaurangen håller på att gå i konkurs, och i så fall i slutet på Januari. Vad gör min chef? försöker han komma undan med att betala och skylla på konkursen? kan man komma undan med det? vad ska jag göra för att få min lön? Det är inte för sent än, jag måste bara komma på hur jag ska övertala honom. Jag vet inte vad jag har för rättigheter när det kommer till det här. Lönen ligger på ca 4500 norska, innan skatt - Så det är ju inte fetaste lönen precis, men pengar är pengar.
Citera
2012-01-14, 22:16
Medlem
freXers avatar
Tror inte du kan göra något så länge det inte finns något facket eller liknande.
Citera
2012-01-14, 22:22
Medlem
4yoonlys avatar
OT
Norrmän ser oss nog som billig arbetskraft precis som svenskar ser polacker/balter...

ONT
Vet inte hur konkurser funkar i Norge, men i Sverige är det väl (vad jag vet) först fordringsägare som får betalt (företag) och blir det konkurs innebär det nog att han inte ens kan betala dom... så få lön i det läget låter inte troligt... Hoppas dock du får det!
Citera
2012-01-14, 22:28
Medlem
Daineas avatar
Om firman går i konkurs så har du krav på pengarna från statens garantifond då du jobbat vitt. Står du uppsatt som lönnsmottaker så får du brev från konkursförvaltaren om konkursen går genom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in