Flashback bygger pepparkakshus!
  • 2
  • 3
2012-01-20, 16:33
Medlem
Jag förstår hur du menar, men man kan inte svara på frågan om man inte vet det totala valresultatet. Det är klart att man kan utgå från föregående val, dra av ett godtyckligt antal av KD:s röster och lägga dem på andra partier, men då gäller det resultatet endast för det scenariet, det finns alltså flera möjliga svar. Du kan ju leka med valsimulatorn på val.se (http://www.val.se/det_svenska_valsys...alv/index.html) om du vill.
Citera
2012-01-20, 16:34
Medlem
Jag tror TS funderar på om detta scenariot skulle inträffa:

Jag förenklar uträkningen och tar inte med den dryga procenten som brukar gå till övriga partier i varje val. I valet 2014 får Alliansen 51% av rösterna och Oppositionen 49%, men Kd får bara 3 %. Alliansens andel vid mandatfördelningen blir då 48%. Därmed är oppositionen det största blocket.
Det innebär att det finns starka skäl att stödrösta på de mindre allianspartierna, om man nu röstar åt det hållet.

Har jag förstått det rätt?
Citera
2012-01-20, 23:38
Medlem
CampzEhs avatar
Vad dillar du om? Tror du samhället går under om vi går tillbaka till 7 partier? Blir det då för jobbigt för matematiker att räkna ut hur fördelningen ska se ut?
Citera
2018-06-07, 11:37
Sent svar. Det trådskaparen menar är: 100% är alla röster. Röstar då 3.5% på Kd och 3% på andra partier kan endast 93.5% av rösterna användas vid fördelningen av mandat då 6.5% av rösterna inte har en inverkan i fördelningen. Får då M 30% av rösterna betyder detta att dem inte får samma procentsats av mandaten. Den nya procentsatsen blir då 30%/0.935=32%, alltså får M 32% av mandaten. Sedan är det annat krångel med utjämningsmandat osv, men för exemplets skull så förenklar jag det.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in