Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Då är det dags att förnya lagen i min mening. Antingen ska ingen som blivit dömd för något få tjäna pengar på sin konst eller så ska alla få göra det.
Om han inte får tjäna pengar så kommer jag samla ihop en förmögenhet själv och skänka till ABB
Ja.. alltså det intressanta är om det finns ett samband mellan brottet och nyttan han drar, exvis då i Breiviks fall mellan massmördandet och bokförsäljningen. Man motiverar det med att ingen ska kunna dra nytta av brottslig gärning, dels för att det eventuellt är väldigt stötande (för det allmänna rättsmedvetandet) och dels för att man fruktar att det kan vara ett incitament för någon att begå brott, kunde han dra nytta av det. Jämför exvis med att ingen får ärva en person han själv tar av daga...
Det är ju inte rättsosäkert på något vis egentligen, och det är ju inte heller så att en person får näringsförbud och svälts ur landet.. Han får fortfarande tjäna pengar förstås, men han får inte exploatera brottet.
Jag tycker själv att fördelarna verkar överväga nackdelarna, men du håller inte med lr?