2012-01-26, 01:40
Medlem
Kungensbordells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickpluntan
Givetvis får man skriva vad man vill. Men det finns definitivt juridiskt utrymme för att hindra Breivik att tjäna pengar på en eventuell bok. Rättsprincipen som skulle ligga till grund för en sån lag är cp-gammal och accepterad av i princip alla.

Att det skulle bli en intressant bok har du förmodligen rätt i.

Då är det dags att förnya lagen i min mening. Antingen ska ingen som blivit dömd för något få tjäna pengar på sin konst eller så ska alla få göra det.

Om han inte får tjäna pengar så kommer jag samla ihop en förmögenhet själv och skänka till ABB
Citera
2012-01-26, 02:40
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Ja, lite hycklare är du allt. Det är ingen som tvingar någon att köpa en mördares bok. Det är mellan författaren och köparen, precis som när två människor knullar.

Om det norska folket inte vill att Breivik ska tjäna pengar på sin bok är det väl bara att inte köpa den?

Breivik skriver inte boken för att bli rik heller, utan för att nå ut med sitt budskap.

Ja jag antar att du har en poäng där, lagen är nog framdriven av emotionella anledningar, och kan resultera i rätt odemokratiska lagförändringar, personligen tycker jag att det är synd att en psykopat ska bli rik på sina våldsdåd, men om det är vad folket vill ha så är det väl punkt för den debatten.
Jag drar tillbaka mina argument och ställer mig på sidan av debatten och velar utan att skapa fler åsikter.

Får galna "Natural born killers"-vibbar dock.
Citera
2012-01-26, 03:28
Medlem
Gambias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stig-Britt
Övertro eller ej har ingen betydelse. Att säga "jag ska köpa boken från ABB men han ska inte få tjäna pengar genom att ta betalt av mig" är likställt med stöld.

Hela dilemmat hade dessutom löst sig själv om man inte hade horribel upphovsrättslagstiftning, men det är ju en annan diskussion.
Om man inkluderar det i frihetsberövningen Breivik dömts till så är det inte stöld. Man kan rättfärdiga det med att Breivik står i skuld till sina offer och om hans vinst därför går direkt till dem via en offerfond så skulle det inte vara stöld utan snarare fogdeverksamhet.
Citera
2012-01-26, 13:40
Medlem
Fickpluntans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell
Då är det dags att förnya lagen i min mening. Antingen ska ingen som blivit dömd för något få tjäna pengar på sin konst eller så ska alla få göra det.

Om han inte får tjäna pengar så kommer jag samla ihop en förmögenhet själv och skänka till ABB

Ja.. alltså det intressanta är om det finns ett samband mellan brottet och nyttan han drar, exvis då i Breiviks fall mellan massmördandet och bokförsäljningen. Man motiverar det med att ingen ska kunna dra nytta av brottslig gärning, dels för att det eventuellt är väldigt stötande (för det allmänna rättsmedvetandet) och dels för att man fruktar att det kan vara ett incitament för någon att begå brott, kunde han dra nytta av det. Jämför exvis med att ingen får ärva en person han själv tar av daga...

Det är ju inte rättsosäkert på något vis egentligen, och det är ju inte heller så att en person får näringsförbud och svälts ur landet.. Han får fortfarande tjäna pengar förstås, men han får inte exploatera brottet.

Jag tycker själv att fördelarna verkar överväga nackdelarna, men du håller inte med lr?
Citera
2012-01-26, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungensbordell

Det är ganska löjligt att ha sådana principer, tycker jag. Människan är extremt samhällsfrånvänd och har utfört extrema våldsdåd. Han har inte direkt förtjänat chansen att profitera på det.
Citera
2012-01-26, 20:26
Medlem
slemmigsnigels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonuser
Människan är extremt samhällsfrånvänd och har utfört extrema våldsdåd. Han har inte direkt förtjänat chansen att profitera på det.

Måste man förtjäna rätten att tjäna pengar? Vore fint om en domstol måste avgöra varje månad om Svensson har förtjänat rätten att spendera sin lön.
Citera
2012-01-26, 20:32
Medlem
Man kan ju tänka sig att alla eventuella pengar som kommer in ska fördelas mellan de dödas familjer samt att laga skadorna han utfört i samband med bomben.
Citera
2012-01-26, 20:48
Medlem
LucNNs avatar
Jag tycker att folk som bölar om mänskliga rättigheter bör lugna sig. Ja, visst, det är en kontroversiell lag, men det är inte censur. Det handlar om att frånkänna han egendomsrätten till en bok som exploaterar hans hemska brott.
Citera
2012-01-26, 20:51
Medlem
FyrverkeriFTWs avatar
Detta är bara fel. Ingenting annat.

Precis som TS skriver är detta ett steg närmre till censur mot extrema åsikter, och efter det kommer censur av mindre extrema åsikter, och så vidare...
Citera
2012-01-26, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Vad spelar det för roll om han får pengar eller inte, han kan väl inte sätta sprätt på dem i finkan?

Jo det kan han förmodligen göra, finns säkert folk som håller med hans förvridna ideologi och han kan muta sig till en bättre vistelse i hans cell eller dylikt skulle jag kunna tänka mig.

MVH
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in