Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-03, 02:22
  #3601
Medlem
-GGs avatar
Pulp Fiction

Smårolig och vissa dialoger är minnesvärda, "Dead Nigger Storage". Men annars ingenting speciellt.

Death Proof tycker jag är bättre, t ex.
Citera
2023-09-09, 17:17
  #3602
Medlem
sk0gens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -GG
Sant. Språket, vinet, idylliska miljöer och vackra byggnader och att man ofta diskuterar intellektuella ämnen i franska filmer gör att de kan gömma sig bakom ett artisteri trots att handling och manus är rätt så banalt.

Frankrike likaväl som Italien kommer med en på förhand bestämd "romantik" som fastnar på publiken innan den ens har sett i detta fall filmen.

Har hört att samma effekt finns omvänt, dvs att folk i USA tolkar en del i grunden rätt sopiga svenska filmer som nån sorts arthouse

Jag minns att det fanns en engelsk torrent-tracker med inriktning på arthouse och klassiker, där kunde det dyka in titlar som "Såsom i himmelen", "Jordgubbar med riktig mjölk" eller "Män som hatar kvinnor".

De engleskspråkiga förstår inte att se att detta är bredrövade publikfriande skitrullar av en sort de aldrig skulle ha på trackern om den kom från deras språkområde. Antar man har svårare kvalitetsbedöma en rulle om den är på ett språk man inte alls förstår
Citera
2024-01-03, 20:52
  #3603
Medlem
FunAndGamess avatar
Night of the Hunter och dess anseende är ett mysterium, Gish och Mitchum är ju trevliga och scenen då ongarna sticker iväg med båten vill jag minnas var tjusig. Men i övrigt är allt med filmen på en så låg nivå att det känns som att gymnasieungdomar skulle få underkänt om de gjorde nåt så kasst på filmkunskapen.

Almost Famous, jag blev fan helt vansinnig varje gång han log det där "charmigt" bortkomna leendet, som jag antar skulle få en att tycka att han var bedårande eftersom han ju var en tönt som hamnat bland de coola killarna, och egentligen var han lika cool som dem, det var bara det att det inte märktes eftersom han råkat hamna i en måttligt attraktiv töntkropp, så det är väl klart man tycker han är bedårande när han ler sitt lite bortkomna leende och man ser på honom hur osäker och sårbar han är? NEJ, HERRE FAN, NEJ! Övriga karaktärer är ungefär lika bedrövliga, ett lätt förståndshandikappat dagisbarn hade kunnat hitta på intressantare och mer fängslande karaktärer, och då har dagisbarnet ifråga inte ens lärt sig läsa och skriva. "Why do you love music?" vill jag minnas att han i slutet frågade den coola killen (som under filmhelvetets gång hade varit tvungen att lära sig bli ödmjuk eller vad det nu var) och jag antar att man skulle tycka det var nån sorts kärnfull sammanfattning av vilken otrolig resa de varit med om tillsammans, och jag blev lika irriterad som jag blev av det där jävla leendet. Usch.

Att nån har sagt ett enda snällt och uppskattande ord om Grabben i graven bredvid är svårt att acceptera.
Citera
2024-01-03, 20:56
  #3604
Avstängd
Det sjunde inseglet.
Citera
2024-02-06, 12:36
  #3605
Medlem
-GGs avatar
En riktigt överskattad film är Three Billboards Outside Ebbing, Mississippi, eller vad den heter.


I början, när huvudkvinnan sitter på ett tak och kastar eldbomber mot polisstationen, medan det är folk kvar i den, och allt som händer är att hon får påhälsning och en tillsägelse.

Så jäkla kasst gjort! Man kan inte bete sig så emot rättsväsendet oavsett vilken personlig tragedi som ligger bakom. Och ännu mindre så i USA. Hela filmen är överdriven och därmed blir den också löjlig i vad den berättar.
Hon, Francis som spelar huvudrollen, gör heller inget bra jobb. Som publik kände jag noll för henne och hennes situation i och med att hon var så odräglig och spelade för mycket på det och i rollen.
Citera
2024-03-22, 17:42
  #3606
Medlem
Schlitzes avatar
Donnie Darko är ofantligt överskattad! Det var en av mina favoritfilmer när jag var 14 (vilket troligen också är målgruppen den riktar sig - snubbar i tidiga tonåren?) och då såg jag den om och om igen när jag hade den på VHS. Långt senare, när jag inte hade sett filmen på flera år så hittade jag den på DVD och bestämde mig för att tjacka den. Jag är nostalgiskt lagd och tänkte att det skulle bli kul att se den igen. Vid det laget var jag 25 eller 26. Ungefär halvvägs in i filmen tänkte jag: "Hur i helvete kunde jag tycka att det här var bra?!"Allmänt dåligt skådespel (den ende som presterar bra är Patrick Swayze) i en flummig film som mest känns som en enda stor haschpsykos och karaktärer man varken identifierar sig eller sympatiserar med!
Citera
2024-03-23, 00:08
  #3607
Medlem
D_V_Ss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlitze
Donnie Darko är ofantligt överskattad! Det var en av mina favoritfilmer när jag var 14 (vilket troligen också är målgruppen den riktar sig - snubbar i tidiga tonåren?) och då såg jag den om och om igen när jag hade den på VHS. Långt senare, när jag inte hade sett filmen på flera år så hittade jag den på DVD och bestämde mig för att tjacka den. Jag är nostalgiskt lagd och tänkte att det skulle bli kul att se den igen. Vid det laget var jag 25 eller 26. Ungefär halvvägs in i filmen tänkte jag: "Hur i helvete kunde jag tycka att det här var bra?!"Allmänt dåligt skådespel (den ende som presterar bra är Patrick Swayze) i en flummig film som mest känns som en enda stor haschpsykos och karaktärer man varken identifierar sig eller sympatiserar med!

DD är jätte jättejättebra. Jätte. Bra.
Citera
2024-03-23, 01:08
  #3608
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlitze
Donnie Darko är ofantligt överskattad! Det var en av mina favoritfilmer när jag var 14 (vilket troligen också är målgruppen den riktar sig - snubbar i tidiga tonåren?) och då såg jag den om och om igen när jag hade den på VHS. Långt senare, när jag inte hade sett filmen på flera år så hittade jag den på DVD och bestämde mig för att tjacka den. Jag är nostalgiskt lagd och tänkte att det skulle bli kul att se den igen. Vid det laget var jag 25 eller 26. Ungefär halvvägs in i filmen tänkte jag: "Hur i helvete kunde jag tycka att det här var bra?!"Allmänt dåligt skådespel (den ende som presterar bra är Patrick Swayze) i en flummig film som mest känns som en enda stor haschpsykos och karaktärer man varken identifierar sig eller sympatiserar med!

Sant, otroligt tom rulle. Eller gymnasial kanske. Den kan passa perfet perfekt för en butter lite ensam estetkille i 17-årsåldrn, nån som just börjat bli vuxen och tänka kritiskt. Såna här tankar om hur "vuxenvärlden är hycklare", "det är ingen ide med nånting" "livet är absurt!" och "fan vad små vi är i universum".

Så för den målgruppen är den säkert givande. Men man bör inse att det är en ungdomsfilm som inte ger en vuxen person så mycket.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback