2012-01-26, 03:59
Medlem
Mysis91s avatar
vart försvinner skottdagen dom andra åren ? och vart försvinner den timmen när vi ställer bak eller fram tiden?

någon som kan försöka förklara det för mig :P ?
Citera
2012-01-26, 04:11
Moderator
Arne.Ankas avatar
Det är ~365.24 dagar på ett år så utan skottår skulle tiden sakta förskjutas så att sommar blir vinter...
Skottår har inget med sommartid&vintertid att göra.
Senast redigerad av Arne.Anka 2012-01-26 kl. 04:13.
Citera
2012-01-26, 04:15
Medlem
Mysis91s avatar
det är 2 frågor i denna fråga :P hehe

Jo det vet jag väl. men ser inget logi i allt. den måste ju försvinna någonstans .
Citera
2012-01-26, 04:24
Moderator
Arne.Ankas avatar
Försvinner ingenstans, skulle vi ha skottår varje år så kommer vintern i kalendern hamna mitt i sommaren i naturen till slut allteftersom tiden förskjuts.
Har du läst vad det står på wikipedia om skottår?
Citera
2012-01-26, 04:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysis91
vart försvinner skottdagen dom andra åren ? och vart försvinner den timmen när vi ställer bak eller fram tiden?

någon som kan försöka förklara det för mig :P ?

Inte för att vara den som är den. Men du svarar ju på din andra fråga själv :P

Du drar tillbaka klockan 1h.
Några månader sedan ställer du fram klockan 1h. Således är 1-1=0 och ingenting försvinner samt att du inte tjänar något.

Angående skottår så är det precis som Arne.Anka säger. Lägger du ihop 365.24dagar*4år så får du 1460.96dagar. För att vädret vid våra årstider inte ska skifta så att sommar är vinter och vinter är sommar så lägger vi därför till en dag var 4:e år för att förhindra detta. Dock som du ser så är det inte exakt 1461dagar, så att lägga till en hel dag var 4:e år blir fel. Detta löser världen med att INTE ha skottår var 100e år (e.g. 1800, 1900, 2000). Dock missade världen att ha skottår år 2000. Lite sidinfo bara sådär

För att hjälpa dig lite på traven så är 1 år så långt som det tar för jorden att snurra 1 varv runt solen. Eftersom att 1 år inte är exakt 365dagar och blablabla. Läs ovan igen
Citera
2012-01-26, 04:58
Medlem
Mysis91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Försvinner ingenstans, skulle vi ha skottår varje år så kommer vintern i kalendern hamna mitt i sommaren i naturen till slut allteftersom tiden förskjuts.
Har du läst vad det står på wikipedia om skottår?

Jag har läst det. men för MIG är det inte logiskt eftersom jag tycker den försvinner en dag kan ju inte bara vara borta sådär. då kan man lika gärna ta bort skärtorsdagen helt enkelt. ser bara ingen mening med det.
Citera
2012-01-26, 05:01
Medlem
Mysis91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maithus
Inte för att vara den som är den. Men du svarar ju på din andra fråga själv :P

Du drar tillbaka klockan 1h.
Några månader sedan ställer du fram klockan 1h. Således är 1-1=0 och ingenting försvinner samt att du inte tjänar något.

Angående skottår så är det precis som Arne.Anka säger. Lägger du ihop 365.24dagar*4år så får du 1460.96dagar. För att vädret vid våra årstider inte ska skifta så att sommar är vinter och vinter är sommar så lägger vi därför till en dag var 4:e år för att förhindra detta. Dock som du ser så är det inte exakt 1461dagar, så att lägga till en hel dag var 4:e år blir fel. Detta löser världen med att INTE ha skottår var 100e år (e.g. 1800, 1900, 2000). Dock missade världen att ha skottår år 2000. Lite sidinfo bara sådär

För att hjälpa dig lite på traven så är 1 år så långt som det tar för jorden att snurra 1 varv runt solen. Eftersom att 1 år inte är exakt 365dagar och blablabla. Läs ovan igen

Mjo tack då. men finner inget svar endå hehe :P kan tyvärr inte förklara hur jag menar.
Citera
2012-01-26, 05:39
Medlem
Aritocs avatar
Du tar inte bort en dag, utan du lägger till en vart fjärde år för att kompensera. Sen måste du förstå att vår tidsräkning är ett mänskligt påhitt. När det är nyår så firar vi att vi har passerat ett varv runt solen oavsett om vi EXAKT har passerat ett varv utan vi gör det i närheten.
Citera
2012-01-26, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysis91
Jag har läst det. men för MIG är det inte logiskt eftersom jag tycker den försvinner en dag kan ju inte bara vara borta sådär. då kan man lika gärna ta bort skärtorsdagen helt enkelt. ser bara ingen mening med det.

Men det är ju bara ungefär som när man ställer om klockan ett par minuter så att den går rätt..!

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in