Makehaste tog upp några mera generella aspekter på det här med revisionism i ett par inlägg i den tråd, som Rustigbuss avser ska ge revisionisternas
alternativa historieskrivning, och som därför ströks där.
Gör det nåt om de tas upp i en arkiverad men lämplig tråd, från januari i år?
Citat:
[…]allt mer - framför allt i samband med Deportationerna Österut-tråden - tycker jag mig skönja konturerna av en logik, eller reaktion, snarare än en historiesyn. Snarare än att rensa historien från sionistiska irrläror och andra storartade projekt, verkar revisionismen handla om ett närmast autistiskt, stenhårt negerande av en vedertagen, officiell historieskrivning.
Makehaste skrev senare:
Citat:
Eller eftersträvar revisionismen framför allt en historisk vit fläck, ett hål - för att det åtminstone vore bättre än att acceptera utrotningsmytologin? Varför är det så svårt att presentera en alternativ historiesyn i positiv bemärkelse, i det som har hänt - i kontrast till det som inte har hänt? En revisionism som bara bryter ner och inget presenterar i dess ställe tycker jag känns en aning svår att ta på fullt allvar.
Som kontrast till
det vita hålet som revisionismen påstås eftersträva, ett svart dito...
Citat:
För historikern Omer Bartov är det mest skrämmande »omöjligheten att lära sig något av Förintelsen«. Förintelsens »ytterliga meningslöshet, dess fullständiga och totala tomhet« gör alla frågor som handlar om dess lärdomar fåfänga.
Detta är ett starkt argument. Förintelsen är det svarta hålet i modern världshistoria och europeisk historia.
Från kapitlet ”Lärdomar” i ”Om detta må ni berätta…”, Levande Historia.
http://www.levandehistoria.org/default.php?cat=24&s=flh
Kan vi –
du och jag – klara oss utan sådana svarta hål i vår historia?
Måste det i annat fall presenteras ”
en alternativ historiesyn i positiv bemärkelse, i det som har hänt - i kontrast till det som inte har hänt”? Och av hålets revisionister?
Finns ett svar i revisionisternas autistiska inre? Deras ”stenhårt negerande” av det svarta hålet?
Vad blev begripligare om vi – du och jag – valde Makehaste’s ”vita hål” istället, och beskrev Förintelsen som identisk med Platons klassiska "vita lögn"? Denna säger nämligen att…
Citat:
…(at 389b) that rulers are permitted to use lies for certain purposes and refers at 414b to "noble lies" and "necessary untruths," and again at 459c he asserts that "our rulers will probably have to make considerable use of lies and deceit for the good of their subjects."
http://www.mala.ca/liberalstudies/Co...s/repubess.htm
"Om detta må ni berätta..." skriver
Citat:
Förintelsen är det svarta hålet i modern världshistoria och europeisk historia. Förintelsen ägde rum därför att människor som du och jag valde att planera massmord och utföra dem under en lång följd av år. De kunde ha träffat andra val. De borde ha gjort det.
Det är tydligen bra för oss om vi –
du och jag – vet att denna Förintelse ägde rum därför att såna som vi kan få för oss allt som oftast att välja fel ledare istället för dom rätta, om vi får hållas.
Men är egentligen inte hålet i historien detsamma som det var på de gamla grekernas tid, och fortfarande lika obligatoriskt legitimt som tillflykt för dom som styr oss?
Rustigbuss skriver i den ursprungliga tråden (se ovan):
Citat:
Tanken var att i den här tråden så skulle vi inte ha någon debatt - utan bara en sammanfattning av revisionismens slutsatser.
Vi kanske föredrar Platons
fördom mot historieskrivningen framför Bartovs
slutsats?
Den ger trots allt lite större frihet för tanken. Obligatorisk obegriplighet blir lätt religiös mystik.