2012-01-29, 14:40
Medlem
arkealg1980s avatar
Detta kanske är ett smalt ämne med tanke på att jag faktiskt inte har en aning om denna klubb enbart drivs i lilla Karlstad eller om den är rikstäckande.

Vad jag vet är att det ska vara ca. 80st Medlemmar och inga andra än deras fullvärdiga medlemmar vet innebörden eller meningen med förkortningen av namnet betyder. ( NT )
För att bli fullvärdig så ska man tydligen genomgå nån typ av röstning och man ska nomineras osv...

Anledningen till att jag av ren nyfikenhet skulle vilja veta vad det betyder är att jag har en nära vän/bekant som är medlem men som också vägrar avslöja denna "hemlighet". Vore underbart att få kasta betydelsen rätt i ansiktet på honom...
"Jasså, du ska till Nördiga Tampongers festlokal ikväll" Och sedan få se hans ansiktsuttryck

Så om någon har svaret eller kan lirka fram det så vore det lite lajbans.
Citera
2012-01-29, 15:34
Medlem
ProfessorAs avatar
Jag tror på Nördiga Tampånger Försök nästla dig in i ordern och ta reda på det den vägen.
Citera
2012-01-29, 18:16
Medlem
arkealg1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProfessorA
Jag tror på Nördiga Tampånger Försök nästla dig in i ordern och ta reda på det den vägen.

Nej, det vill jag verkligen inte. Det tar tydligen ganska lång tid att bli fullvärdig.

Vad jag mer har förstått om denna ordern är att inga kvinnor är tillåtna och att det liksom bedrivs utbyte av vissa tjänster mm... Tex. att "Göranssons" företag behöver anställa en chef och då finns "Andersson" med i klubben och kliver då rätt in i positionen utan att det kommer ut på arbetsmarknaden.

Kanske ett dåligt ex. men ni förstår säkert vad jag menar.
Citera
2012-01-31, 18:06
Medlem
Vet dock inte betydelsen av "NT", men vad jag hört är att det tar 3-4år att bli fullvärdig medlem.
Och efter detta så avslöjas betydelsen av "NT"
Men man får väll se till att bli medlem så får man ju veta... (men då är det ju hemligt så kan man ju inte avslöja det för dig)
Citera
2012-02-01, 13:37
Medlem
SebastianFlytes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arkealg1980
Detta kanske är ett smalt ämne med tanke på att jag faktiskt inte har en aning om denna klubb enbart drivs i lilla Karlstad eller om den är rikstäckande.

Vad jag vet är att det ska vara ca. 80st Medlemmar och inga andra än deras fullvärdiga medlemmar vet innebörden eller meningen med förkortningen av namnet betyder. ( NT )
För att bli fullvärdig så ska man tydligen genomgå nån typ av röstning och man ska nomineras osv...

Anledningen till att jag av ren nyfikenhet skulle vilja veta vad det betyder är att jag har en nära vän/bekant som är medlem men som också vägrar avslöja denna "hemlighet". Vore underbart att få kasta betydelsen rätt i ansiktet på honom...
"Jasså, du ska till Nördiga Tampongers festlokal ikväll" Och sedan få se hans ansiktsuttryck

Så om någon har svaret eller kan lirka fram det så vore det lite lajbans.

Saxat från Arnells sida om ordenssällskap, lite nytt kanske, inget svar om vad NT står för tyvärr:

1866 Sällskapet N.T.
Finns i Gävle, medlemmar i hela Sverige.
? bröder
Grundades av ?
Styrs av en ?
4 grader
Grön broder

Kommendör
Valspråk:
Den sökande skall ha en viss talang inom teater, sång, musik och förmågan att uttrycka sig i tal samt rekommenderas av en tidigare medlem.

Sällskapet verkar för teater, sång, musik och förmågan att uttrycka sig i tal. Att roa och att roas står alltså i centrum. I begynnelsen stod N.T. för mycket av underhållningen på Gävle Teater men med åren har denna verksamhet alltmer hållit sig inom ordens möten/middagar (s.k. kapitel). I oktober 2006 kommer dock orden att bjuda på underhållning på Gävle teater i samband med 140-årsfirandet. Då är alla välkomna.

Betydelsen av vad N.T. står för är nämligen hemlig för utomstående. I första graden ges en förklaring: andra uttydningar kan möjligen finnas i de högre graderna.
Citera
2025-01-31, 22:01
Medlem
NWT skriver lite kort om hemligklubben NT i en artikel om att de haft en vattenläcka i sin lounge, Nya Wermlands-tidningen 2025-01-28.
Som runnit in hos grannen Pressbyrån som får hålla stängt på grund av vattensanering.
Dom verkar va hangaround till frimurarna lätt tolkat.
Nån som sitter på mer info?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in