2012-02-02, 13:57
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktigtinlagg
Ifall stater inte vill betala bankerna så behöver de inte. Det enda som kan tvinga dem egentligen är krig.
Verkligen?
Tror du tyskarna verkligen ville betala grekernas skulder? Näh, just det, ja.
Behövdes det några gevär för att få dem att göra det? Näh, just det.

Citat:
Du behöver inte markera din dumhet ännu än gång så ett svar vore nog överflödigt.
Haha, du fattar så komplett noll min lille vän att man lätt kan tro att du avsiktligen tramsar.
Citera
2012-02-02, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Inte arbete? Släpp sargen och inse att allt arbete inte är svettigt. Nyttan en aktieinvesterare gör är att styra pengar till nyttig produktion. Misslyckas han så straffas han därefter när värdet på aktierna sjunker.

Ironiskt nog är en investeringsmarknad en nödvändighet för att undvika situationer där monopol skapas. Ett litet företag med en bra idé behöver investerare för att besegra sin ofta 100-dubbelt större konkurrent.

Natuligtvis är det inte att arbeta att skyffla pengar hit och dit. Arbete innebär produktion.

Hehe, i någon slags perfekt värld skulle det fungera så som du beskriver men det är långt från verkligheten.
Citera
2012-02-02, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelegrin
Verkligen?
Tror du tyskarna verkligen ville betala grekernas skulder? Näh, just det, ja.
Behövdes det några gevär för att få dem att göra det? Näh, just det.

Hehe, nej det behövdes inga gevär för att tygla Tyskland.

Alla vet att det är USA som sitter på makten idag så det är bara att göra som de säger eller dö. Skulle Tyskland börja fatta egna beslut så skulle deras ekonomi vara en Weimarekonomi inom kort.
Citera
2012-02-02, 14:04
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]Jag skulle säga att majoriteten av dagens aktiehandlel inte handlar om att investera pengar i ett företag eller en marknad som man tror har en god framtid utan om annat. Det gör att börsen knappt fungerar i dagsläget.
Du menar förstås att den fungerar inte så som du vill. Men det är något helt annat, det.

Citat:
Det spelar dock ingen roll för de som sitter på alla pengar eftersom de inte har någon annanstans som de kan placera pengarna. De håller alltså börsen under armarna och låsas som ingenting.
Nja, det funkar ju inte riktigt på det viset, alltså nåt slags "hela havet stormar" där alla är lyckliga så länge som det inte anbefalls att alla ska hitta sig en stol.
Den dag förtroendet för marknaden försvinner så försvinner även kapitalet -- och marknaden med den. Det är oerhört viktigt att det finns ett förtroende för marknaden, utan det kan den inte existera, än mindre fungera.

Det finns nämligen mycket annat man kan investera pengar i, aktiemarknaderna är bara en del av helheten.
Citera
2012-02-02, 14:06
Medlem
pelegrins avatar
Citat:
[...]Alla vet att det är USA som sitter på makten idag [...]
Staten USA?
Men skrev du inte tidigare att stater inte har någon makt?

Hur ska du ha det egentligen?
Citera
2012-02-02, 14:11
Medlem
Citat:
Staten USA?
Men skrev du inte tidigare att stater inte har någon makt?

Hur ska du ha det egentligen?

Staten USA är ju uppenbart fullkomligt under bankernas kontroll. Staten USA har en massa kärnvapen och grejer som bankerna kan använda efter eget gottfinnande.

Så när jag sa att USA bestämmer allt så syftade jag till de amerikanska bankerna.
Citera
2012-02-02, 14:16
Medlem
Citat:

Det finns nämligen mycket annat man kan investera pengar i, aktiemarknaderna är bara en del av helheten.

Som jag har förstått det så finns omkring 500 triljoner dollar investerade i börserna i världen. Världens samlade fysiska tillgångar uppgår till någon tiondel av det.

Ifall börsvärdena omsattes i fysiska tillgångar så skulle det bli en enorm inflation. Detta sker inte enbart för att bankirerna inte sagt att det är dags än men dagen kryper närmare.
Citera
2012-02-02, 14:38
Medlem
KaptenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Det mest komiska i dagens situation är att vi har fått datorer som styr handeln. Således baserar företagen/politiker sina beslut med avseende hur en dator agerar

Nej det är inte datorerna som styr politiker och företag. En dator är ett verktyg som vilket som helst om än avancerat. En dator styr inte internet, en dator styr inte ett krig. En bil styr inte en taxi eller en buss. En dator utför ett beslut som den har fått en instruktion av en människa att utföra. Den är en människas förlängda arm. Ok?
Citera
2012-02-02, 14:38
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Natuligtvis är det inte att arbeta att skyffla pengar hit och dit. Arbete innebär produktion.

Hehe, i någon slags perfekt värld skulle det fungera så som du beskriver men det är långt från verkligheten.
Okej, ska vi då utesluta alla kassörskor, mäklare, banktjänstemän mm från arbetarna? Jag sysslar med att skyffla ettor och nollor hit och dit för att skapa olika mönster i en plast-inramad ljusmatris, är det arbete?

I grund och botten så är allt värdefullt arbete tankearbete, ett visst mått av fysisk kraft är nödvändigt, men om det inte ligger intelligens bakom kraften så är det arbetet värdelöst.
Citera
2012-02-02, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Okej, ska vi då utesluta alla kassörskor, mäklare, banktjänstemän mm från arbetarna? Jag sysslar med att skyffla ettor och nollor hit och dit för att skapa olika mönster i en plast-inramad ljusmatris, är det arbete?

I grund och botten så är allt värdefullt arbete tankearbete, ett visst mått av fysisk kraft är nödvändigt, men om det inte ligger intelligens bakom kraften så är det arbetet värdelöst.

Jag misstänker att du missuppfattar mig med vilje. Jag talade om aktiemarknaden nu och inget annat. Visserligen är en hel del "bankarbete" också meningslöst ur produktiv synpunkt.

Tidigare i tråden sade jag att ingenjörer varken är arbetare eller pengarskyfflare. De sysslar istället med att effektivisera arbetet. Vi kan även räkna in forskare till denna kategori.
Citera
2012-02-02, 15:19
Medlem
Här beskrivs på ett tydligt sätt hur dåligt marknaden fungerar idag och att alla möjliga regler övervägs:

http://www.youtube.com/watch?v=xih5q...9&feature=plcp
Citera
2012-02-02, 15:39
Medlem
KaptenBs avatar
Orkade inte titta mer än 30 sek på en gammal mossig gubbe som pratade engelska. Klippet var 15 min så orkade inte titta på hela. Vilken info ur klippet ville du lyfta fram? Vad var poängen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in