Flashback bygger pepparkakshus!
2012-02-02, 11:35
Medlem
popeondopes avatar
Är de verkligen lagligt att gömma kriminella? Är det inte skyddande av brottsling?
Citera
2012-02-02, 11:38
Medlem
Robin Woods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLuxenburg
Folk som gömmer illegala invandrare, gör något bra, de hjälper sina medmänniskor som har det svårt.. Det är knappast så att de kostar mycket då de ofta försörjs av de som gömmer dem.

Tycker du att alla borde gömma illegala invandrare?
Vad är själva idèn med att gömma illegala invandrare?
Är det för att vi behöver mer arbetskraft, eller bara för att vi har råd med det, att ta in alla som vill komma hit?
Citera
2012-02-02, 11:40
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Jag trodde i min enfald att svensk lag gällde i Sverige; men det gör det såklart inte när vi har med de nya och riktiga svenskarna att göra: http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddande_av_brottsling

Förståelse för ett lands rättsystem kräver lite mer än att man googlar.
Citera
2012-02-02, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
Är de verkligen lagligt att gömma kriminella? Är det inte skyddande av brottsling?

Nej, det är bara olagligt att gömma dess kriminella om de betalar för sig.

Men visst, en riktig rättsstat måste ju förbjuda kriminella att gömma anra kriminella, oavsett vem som formellt betalar för deras kostnader. Lika kriminellt skall det vara att tex sjukhuspersonal inte anmåäler när det kommer illigala invandrare till sjukhus.
Citera
2012-02-02, 11:43
Avstängd
Niggerss avatar
Instämmer! Hade vi levt i en rättstat , så skall den pastor kunna åtala för medhjälp till våldtäckt. Illegala invandrar utgör ett stort ekonomiskt hot då de lever utanför samhället och många lever även på att begå brott.

Hur många tiggare i tunnelbanan har F skattsedel? Varför ser vi aldrig skatteverket kolla upp dessa? Medan staten gladingen ger sej på småföretagare.

Plus det är ett säkerhetshot också, många av dessa illegala invandrare är troligen Islamiska sovande terrorceller som väntar på order uppifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av lammern
Precis, man är i god tro. Man är övertygad om att man är empatisk och förhindrar den onda staten från att utföra sitt rasistförtryck.

Jag skulle vilja höra ursäkten från den kvinnliga pastor som gömde ett 20-tal illegala invandrare i kyrkans lokaler, när det senare visar sig att några av dessa gruppvåldtagit och mördat en svensk småbarnsmamma.
Senast redigerad av Niggers 2012-02-02 kl. 11:45.
Citera
2012-02-02, 12:00
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Förståelse för ett lands rättsystem kräver lite mer än att man googlar.
Hade du något att tillföra diskussionen eller ville du bara skriva en felstavad enradare om "rättsystem"?

Att gömma illegala invandrare är ett brott mot utlänningslagen, men inte straffbart.
Citera
2012-02-02, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robin Wood
Tycker du att alla borde gömma illegala invandrare?
Vad är själva idèn med att gömma illegala invandrare?
Är det för att vi behöver mer arbetskraft, eller bara för att vi har råd med det, att ta in alla som vill komma hit?

Nej jag vill inte tvinga dig till att göra det... men jag tycker det är bra att folk gör det.. Du kan ju bara hoppas att om du har det jävligt någon gång, så finns det någon god själ som hjälper dig.
Citera
2012-02-02, 12:19
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Wasteland-
Hade du något att tillföra diskussionen eller ville du bara skriva en felstavad enradare om "rättsystem"?

Att gömma illegala invandrare är ett brott mot utlänningslagen, men inte straffbart.

Jag tillför det att det inte är någon sorts PK-kulturvänsterelit som bara använder sig av de lagar som passar dem. I sverige gäller svensk lag, och i enlighet med svensk lag är det inte olagligt att gömma personer som befinner sig i landet illegalt, oavsett din personliga tolkning av en viss paragraf.

Så jag bollar tillbaka: Har du något att tillföra diskussionen eller ville du bara raljera med din okunskap samt visa att du kan länka till wikipedia?
Citera
2012-02-02, 12:37
Medlem
Nanings avatar
Om Pelle Persson vill använda en del av sin lön till att ge mat åt en invandrare som fått avslag så borde han väl få göra det?

Det är betydligt billigare för staten att Pelle försörjer invandraren än att staten ska skicka poliser som eskorterar honom till ett flygplan för resa hem. En resa som dessutom staten har betalat.
Citera
2012-02-02, 12:42
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Jag tillför det att det inte är någon sorts PK-kulturvänsterelit som bara använder sig av de lagar som passar dem. I sverige gäller svensk lag, och i enlighet med svensk lag är det inte olagligt att gömma personer som befinner sig i landet illegalt, oavsett din personliga tolkning av en viss paragraf.

Så jag bollar tillbaka: Har du något att tillföra diskussionen eller ville du bara raljera med din okunskap samt visa att du kan länka till wikipedia?
Min "personliga tolkning"? Jag uppmärksammade att det finns lagtexter som borde omfatta föreliggande handling, att gömma brottslingar. Har du svårt att läsa innantill eller brukar du polemisera med dina egna hjärnspöken? För övrigt "raljerar" man inte med egen okunskap, ärthjärna.
Citera
2012-02-02, 12:48
Medlem
-Wasteland-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naning
Om Pelle Persson vill använda en del av sin lön till att ge mat åt en invandrare som fått avslag så borde han väl få göra det?

Det är betydligt billigare för staten att Pelle försörjer invandraren än att staten ska skicka poliser som eskorterar honom till ett flygplan för resa hem. En resa som dessutom staten har betalat.
Om Pelle Persson gömmer andra kriminella då? Mördare, våldtäktsmän, pedofiler etc. Det finns säkert pengar i en sådan bransch. "Pelle Perssons Pensionat" - för 999:- i veckan behöver du aldrig mer oroa dig för polis eller rättssväsende.
Senast redigerad av -Wasteland- 2012-02-02 kl. 12:56.
Citera
2012-02-02, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RosaLuxenburg
Nej jag vill inte tvinga dig till att göra det... men jag tycker det är bra att folk gör det.. Du kan ju bara hoppas att om du har det jävligt någon gång, så finns det någon god själ som hjälper dig.

Det finns INGENTING i svenska asyl-lagar som hindrar en behövande flykting att få komma till Sverige, och stanna här. Får man avslag finns det goda skäl för det!
Sverige har den mest generösa asylpolitiken i världen, så blir man mekad här finns det fanimej goda skäl för det. Så vem är du att ställa dig ovan det beslutet?

Visste du att bara 5% av Sveriges "flyktingar" faktiskt har giltiga asylskäl? 95% är alltså här av andra orsaker (ofattbart generöst bidragssystem, bristfälliga lagar, m.m)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in