2012-02-03, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Du menar alltså på fullt allvar att det inte finns några alternativa sätt att finansiera forskning för att utveckla nya läkemedel? Svårt att ta dig seriös.

Anledningen till att andra alternativ inte uppkommer för att finansiera utveckling av nya läkemedel är då det nuvarande systemet är vad de stora läkemedelsföretagen med monopol på sina upptäckter tjänar som mest pengar på. Det innebär inte att det är den effektivaste lösningen överlag.

Jag bryr mig inte det minsta om du tar mig seriöst eller ej. Jag vet att läkemedelsföretagen struntar i att utveckla och tillverka läkemedel redan idag, därför att de inte räknar med att komma att tjäna pengar på dem.

Det diskuteras runt att skapa nationella instrument där stater går in och finansierar läkemedelsutveckling eftersom läkemedelsjättarna struntar i det.

Du får gärna drömma om en massa flum men det är den bistra sanningen,
Citera
2012-02-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickes418
Helt fel. En produkt med en viss funktion och kvalitet kan efter maximal effektivisering kosta som minst g(x)kr. Ett privat företag måste generera en vinst v(x). g(x) kan aldrig vara större än g(x) + v(x). Enkel logik.

Men gud vad snackar du om? Försök förklara vad du menar för jag förstår verkligen inte. På vilket sätt beskriver det du har skrivit här att det skulle vara bättre med monopol?
Citera
2012-02-03, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Men gud vad snackar du om? Försök förklara vad du menar för jag förstår verkligen inte. På vilket sätt beskriver det du har skrivit här att det skulle vara bättre med monopol?

Nej, jag antog att du inte skulle förstå, ändå är det logik på en 7-årings nivå.
Citera
2012-02-03, 23:14
Medlem
Citat:
Nej, jag antog att du inte skulle förstå, ändå är det logik på en 7-årings nivå.

Men förklara det då!
Citera
2012-02-03, 23:16
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Det är mycket som inte kan göras lönsamt om vem som helst får snylta på det utvecklingsarbete som du lägger ned.
Patent förbjuder ju kommersialisering av produkter som har utvecklats utan kunskap om att någon annan råkat göra nånting liknande oberoende tidigare. Patentregistret är en omfattande lista med förbud mot vad alla tillåts göra med sitt egna arbete på sin egendom!

Citat:
Lönsamhet är positivt - inte negativt.
De utvaldas "lönsamhet" som baseras på att staten med våld förbjuder alla andra människor att använda sin egendom som de själva vill, är absolut inte bra!

Citat:
Du får "monopol" på att sälja korv på din tomt så länge du äger den. Det kallas äganderätt.
Just det! Och man kan äga en bit mark, för det existerar bara en unik sådan i universum. Däremot kan man inte äga en idé, för samma idé kan finnas på många olika platser samtidigt.

Citat:
En uppfinning är ett arbetsresultat precis som en tegelsten är ett arbetsresultat.

So what? Har du degenererat till nån slags labour value theory?

Citat:
Det får man inte - inte patent i alla fall.
Vad som ska patenteras eller inte, är ju totalt odefinierat och upp till statsbyråkraters godtycke att hitta på och ändra "regler" om. För patent vilar inte, som t.ex. markägande, på någon verklig äganderätt. Patent är ingenting annat än statsvåld enligt statens order och godtyckliga definition.
Citera
2012-02-04, 00:11
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Läs mitt inlägg igen, jämför det med industrialismens utveckling och återkom igen så ska jag låtsas om att din post här aldrig skrevs.
Du behöver inte försöka peka ut dina slutsatser som sanningar när de enligt logiskt förda resonemang är orimliga (och i praktiken likaså).
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag bryr mig inte det minsta om du tar mig seriöst eller ej. Jag vet att läkemedelsföretagen struntar i att utveckla och tillverka läkemedel redan idag, därför att de inte räknar med att komma att tjäna pengar på dem.

Det diskuteras runt att skapa nationella instrument där stater går in och finansierar läkemedelsutveckling eftersom läkemedelsjättarna struntar i det.

Du får gärna drömma om en massa flum men det är den bistra sanningen,
Problemet är att marknaden idag tack vare statens regleringar består av jättar då det system vi har idag missgynnar konkurrenter som försöker ta sig in på den. Att peka på en reglerad marknad kontrollerad av staten och påstå att problemen är till följd av en fri marknad, det är ogenomtänkt.
Citera
2012-02-04, 05:30
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Nej, det är inte detsamma. Du kan inte hävda äganderätt över någonting som inte är materiellt.

Varför inte? För att du vill att det ska vara så?

Egendom är i grunden resultat av värdeskapande och resultaten kan vara immateriella eller materiella eller en kombination.
Citera
2012-02-04, 05:40
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virek
Patent är helt enkelt ett sätt att först gå till maffiaorganisationen staten och betala för att den skall hota och förbjuda andra som oberoende kommit på samma sak.

Du menar alltså att det vanliga är att två personer samtidigt uppfinner exakt samma sak, men ovanligt att man kopierar andras arbetsresultat?

Citat:
Titta bara på USA där företag stämmer varandra åt alla håll gällande mobiltelefoner och internettjänster nu för tiden. Hur bidrar det till utvecklingen?

Stämningarna är ju bara en mekanism för att bestämma var gränsen går för plagiering för dessa produkter. Om det däremot är en direkt kopia är det ju knappast svårt att se det. Det kan snarare vara svårt att skilja kopian från originalet.

Detta bidrar på följande sätt (förutom att det bygger på försvar av grundläggande rättigheter):

Ju närmare man lagligt kan kopiera framgångsrika produkter desto mindre blir incitamenten för de bästa att investera i ny produktutveckling.
Citera
2012-02-04, 05:46
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Därför att en fri marknad ger bättre förutsättningar för konsumenten än monopol. Vilken utrotning talar du om, kan du vara mer specifik i vad du syftar på?

Vilket scenario föredrar du?

1. En marknad där de bästa produkterna kopieras vilket konkurrerar ut den som utvecklade dem eftersom de har högre kostnader.

2. En marknad där man konkurrerar genom att utveckla en bättre produkt än sina konkurrenter.
Citera
2012-02-04, 11:58
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av möbelklister
Varför inte? För att du vill att det ska vara så?

Egendom är i grunden resultat av värdeskapande och resultaten kan vara immateriella eller materiella eller en kombination.
Så du har alltså stulit mina tankar om du tänker på samma sak som mig? För jag tänkte på dem först, därför är de mina.
Citera
2012-02-04, 12:36
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Kan man inte skydda sin patent kommer mycket forskning aldrig att komma till stånd eller så sker den bara där tekniken kan skyddas från konkurrenter. Då talar vi om smala verksamhetsområden som viss militär teknik etc.

De 1200 som nu sparkas på Astra skulle bara var början på en lavin där industrin gör sig av med all forsknings och utvecklings kompetens.

Men vi lever i en civiliserad värld där de flesta stater gemensamt kommer att se till att patent skyddas för de gemensamma bästa. Vi kommer alltid att ha ledare som ser till att det sker.

Stater som man inte litar på får inte leveranser av högteknologiska produkter. USA har en lång lista i dit man inte levereras och där det kan gå mycket illa för den stat som smugglar varor vidare. De blir också stoppade. Sverige har varit nära en banbulla liksom Norge. Mest militärstartegiska produkter men det gäller allt i princip.
Citera
2012-02-04, 13:32
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Så du har alltså stulit mina tankar om du tänker på samma sak som mig? För jag tänkte på dem först, därför är de mina.

Nej, det är inte vad det handlar om. Det är bara uppfinningar med verkshöjd det handlar om (i patentfallet), och det förekommer inget tankeförbud.

Brottet är att du använder min egendom för dina egna syften (oftast att tjäna pengar på mitt arbete) mot min vilja. Det går bra att fråga först så kan vi komma överens om något, eller så kommer du fram med egna tekniska lösningar eller helt enkelt bara köper produkter som producerats med mitt godkännande.

Jämför med att jag kör svarttaxi med din bil mot din vilja. Bilen finns kvar och du kan köra med den senare, men du kan inte köra taxi med den när jag gör det.

Bilen använder du för att tjäna pengar eller förflytta dig med. Idéer används (i kommersiella sammanhang) för att tjäna pengar.

Både idéproduktion och bilproduktion resulterar i något av värde som kan ägas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in