Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2016-08-05, 15:56
  #97
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Bumpar den här gamla tråden som jag startade för sisådär tio år sedan. Har fikonspråket och modeorden i er omgivning förändrats? Vad är det som har påverkat? Tänker mig tidsspannet sedan 5-10 år tillbaka då tråden startades, respektive fick sitt senaste inlägg.
Bump. Nytt fikonspråk efterlyses!
Citera
2016-08-05, 17:20
  #98
Medlem
Finisterres avatar
Tänk som substantiv, inte imperativ, ett tänk

Inte jättenytt, började höra det för drygt 5 år sedan. En sökning här avslöjar att det är ännu äldre. Riktigt fikonaktigt är det!

Avsaknad av genustänk ledde till en alltför heteronormativ lösning

Med ett kreativt utanför-boxen-tänk kunde kaparna krocka ned den store satans torn
Citera
2016-08-05, 17:32
  #99
Medlem
Piuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Tänk som substantiv, inte imperativ, ett tänk

Inte jättenytt, började höra det för drygt 5 år sedan. En sökning här avslöjar att det är ännu äldre. Riktigt fikonaktigt är det!

Avsaknad av genustänk ledde till en alltför heteronormativ lösning

Med ett kreativt utanför-boxen-tänk kunde kaparna krocka ned den store satans torn

Det är nog bara en förkortning av "tänkande". Det funkar ju som substantiv också.
Citera
2016-08-05, 17:38
  #100
Medlem
Finisterres avatar
Jo det betyder ju tänkande, eller som skrivs i den andra tråden; någon sammanslagen synonym för "vision och strategi". Frågan är varför någon skulle känna behov att förkorta "tänkande". Funkar gör det inte då det låter så fult och orwellskt.
Citera
2024-04-08, 08:39
  #101
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pius
Bump. Nytt fikonspråk efterlyses!

Bump igen.

De senaste åren har poddar blivit ett medium de modeord sprids.

Folk älskar att lära sig och sedan visa upp nya, lite ”svåra” ord. Den senaste tiden har t.ex. ”veritabel” och ”diskrepans” blivit väldigt populära. För några år sedan tyckte folk att ”dystopi” var ett fränt ord.

En del har säkert anammat ”gravitera (mot)” lika mycket som Filip Hammar.

Ett fenomen jag stör mig lite på är trenden att lägga in ordet ”så” mitt i meningar, något som har skett väldigt frekvent i exempelvis Morgonpasset i P3 det senaste året. Jag tror det var P3 Nyheters Matilda Rånge som började med det (i Morgonpasset), sedan smittade det av sig på övriga programledare.

Exempel:

”Jag började dagen med att så, bre en macka”

”Han är en så… astronaut.”

Vart kommer det från, egentligen?

Internationellt har ordet ”flabbergasted” fått ett uppsving.

Sen både stör och glädjer det mig att just Morgonpasset nu plötsligt använder olika ord och uttryck som jag och mina vänner ofta använde för ca 15-25 år sedan, som ”vider”, ”snabba solglasögon”, ”automagiskt”, ”egenkligen”, ”skepptisk” och ”vi är de våra föräldrar varnade oss för”.

Ett ord från min bekantskapskrets gamla lingo som resten av världen verkar ha missat är ”höghastighetsstängsel” (lite på temat ”snabba solglasögon”). Så den kan ni ta med er, om ni vill.
__________________
Senast redigerad av utforskaren 2024-04-08 kl. 08:43.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback