2012-02-07, 17:01
Medlem
Hej!

Jag satt precis och funderade lite kring våra svenska storbolag, och när de bildades/startade. Jag insåg att jag knappt känner till ett enda som är yngre än 32 år. Är det någon som har exempel på svenska företag som har bildats 1980 eller senare? För att besvara frågan krävs väl någon form av definition på vad ett storföretag är. Jag känner inte till någon formell definition, men låt oss säga att ett storföretag omsätter 1 miljard SEK eller mer, per år.

Är det någon som har koll?
Senast redigerad av Y.U.NO.... 2012-02-07 kl. 17:03.
Citera
2012-02-07, 17:57
Medlem
Maniks avatar
Jag dessvärre inte svar på din fråga, däremot så kan jag säga att inget av Sveriges tio största företag har startats efter 1970. Detta enligt Johan Norberg, jag har själv inte undersökt saken.
Citera
2012-02-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manik
Jag dessvärre inte svar på din fråga, däremot så kan jag säga att inget av Sveriges tio största företag har startats efter 1970. Detta enligt Johan Norberg, jag har själv inte undersökt saken.

Intressant!

Frågan är hur det ligger till om man kollar säg Sveriges 100 största företag. Det är kanske lite mer intressant än att kolla på företag med omsättning >= 1 miljard SEK.

Om någon har tid att göra en lista hade det varit väldigt intressant! Jag är själv mycket upptagen för tillfället, men eventuellt kan jag sammanställa en sådan lista vid tillfälle om ingen annan har gjort det!

Rent spontant känns det inte som att speciellt stor andel av de 100 största svenska företagen är startade senare än 1980. Min gissning hamnar på att max 5%. Om det visar sig att det är en väldigt liten andel, vad är anledningen bakom det?
Citera
2012-02-07, 18:38
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Y.U.NO....
Om det visar sig att det är en väldigt liten andel, vad är anledningen bakom det?

Sossarna gynnade storbolagen och straffade nyetableringar. True story.
Citera
2012-02-07, 18:54
Medlem
fikusflickans avatar
Här är de 100 största i Norden i alla fall (efter omsättning).

http://www.largestcompanies.se/default$/lev2-TopList/lev2Desc-De_st%F6rsta_f%F6retagen_(oms%E4ttning)/AdPageId-102/list-2/cc-SE/

LISTAN:
Citera
2012-02-07, 18:57
Medlem
fikusflickans avatar
Hittade en top 50 över Sverige också:

http://www.121.nu/onetoone/top50.aspx

LISTAN:
Citera
2012-02-07, 19:38
Medlem
Det måste ju finnas hur många nyare bolag som helst i sverige som omsätter mer än en miljard.

Tänker främst på fastighetsbolag, elbolag, modekedjor osv. Tänk på alla nya branscher som bildats efter 1980.

Företag som utvecklar spel, elektronikförsäljning, skönhetsindustrin, hem& hushåll, modernare industrier och tillverkningsindustrier. Tänk bara på allt som inte fanns innan 1980..

En miljard är som sagt inte en speciellt stor summa om vi ska prata "storbolag" och omsättning.
Citera
2012-02-07, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Det måste ju finnas hur många nyare bolag som helst i sverige som omsätter mer än en miljard.

Tänker främst på fastighetsbolag, elbolag, modekedjor osv. Tänk på alla nya branscher som bildats efter 1980.

Företag som utvecklar spel, elektronikförsäljning, skönhetsindustrin, hem& hushåll, modernare industrier och tillverkningsindustrier. Tänk bara på allt som inte fanns innan 1980..

En miljard är som sagt inte en speciellt stor summa om vi ska prata "storbolag" och omsättning.

Nej, jag insåg det senare. Vi kanske ska prata om top 100 eller top 50 företag i Sverige istället. Förmodligen snarare top 50, exklusive statliga/kommunalägda företag.
Senast redigerad av Y.U.NO.... 2012-02-07 kl. 20:13.
Citera
2012-02-08, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Y.U.NO....
Nej, jag insåg det senare. Vi kanske ska prata om top 100 eller top 50 företag i Sverige istället. Förmodligen snarare top 50, exklusive statliga/kommunalägda företag.

Ja listan är ju redan postad. Vad vill du att vi ska prata om..?
Citera
2012-02-08, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KapitalistJavisst
Ja listan är ju redan postad. Vad vill du att vi ska prata om..?

Gällde inte frågan storbolagens startår. Såg inte att det fann med i listan....
Citera
2012-02-08, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurreL
Gällde inte frågan storbolagens startår. Såg inte att det fann med i listan....

Ska vi lista alla startår? Är det inte enklare om var och en söker på wiki efter det bolaget man är intresserad av? Kan garantera att startår är med i den första meningen.
Citera
2012-02-08, 22:59
Medlem
Bolagets startår är inte alltid intressant. Det kan vara intressantare att veta när nuvarande verksamhet inleddes. Ett bolag kanske har "legat i byrålådan" sedan 1960 för att sedan plockas fram och blivit hyggligt stort sedan 1990-talet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in