Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2012-02-11, 12:05
Medlem
MrTaglialuccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VenomX
För mer praktisk kunskap som är lättare att ta till sig häruppe så rekommenderar jag följande läsning, jag vågar nästan garantera att ingen av dessa böcker kommer att kännas som onödig dödvikt i ryggsäcken:

* "Vilda växter som mat och medicin" av Stefan Källman. Täcker upp i princip allt ni behöver veta om vilda växter som finns på VÅRA breddgrader och hur man hittar, plockar och tillagar rätt sorter, utan att först behöva göra några Wisemantester som att stoppa upp växterna i armhålan och sen sitta och slicka på dem etc

* "Överleva på naturens villkor" av Stefan Källman & Harry Sepp. Lite av en "allround-bok" som täcker upp det mesta kring överlevnads-vistelser i naturen. En viss mängd fokus på förebyggande och friluftssäkerhet i olika situationer som iofs också går bort i just er situation, men jäkligt mycket matnyttigt för lägerbyggande, fiske, fällfångst m.m också som kommer att vara praktiskt applicerbart på plats.

Sen kan man ju ta med svenska Arméns Handbok i Överlevnad också, den är ju inte heller fel att ha i säcken "bara för att". Mycket matnyttigt där med och ska man bara ha en bok med sig så överträffar den ju Wisemans bok med råge, återigen just när det gäller våra nordliga förhållanden då

Källmans böcker verkar bara finnas kvar på antikvariat för höga priser

Svenska arméns överlevnadshandbok fanns dock på nätet som pdf
Citera
2012-02-11, 15:03
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTaglialucci
Källmans böcker verkar bara finnas kvar på antikvariat för höga priser

Svenska arméns överlevnadshandbok fanns dock på nätet som pdf

Hmm jo de kostar väl några hundralappar men fördelen är ju att om man vill ta kunskapen med sig till skogs så slipper man släpa med sig en laptop eller liknande. Att skriva ut från pdf hemma är ju inte särskilt optimalt eftersom bläcket ute i det fria väldigt snart brukar bli oläsligt pga regn/fukt, papper rivs sönder m.m. En tryckt bok är ju mer rejäl, texten sitter kvar där den är tryckt och boksidorna är stryktåligare.

Men sen är det ju själva kunskaperna man vill ha med sig så man kan ju även plugga in dem i huvudet från nätresurser först. Gå igenom hemsidor som t.ex http://www.overlevnad.se/ och memorera alla växter m.m som finns beskrivna där, läsa bushcraft-bloggar till frukost och lunch osv så kanske man kan skippa böckerna helt om man har tur, särskilt om alla i gruppen gör sitt yttersta för att försöka lära sig så mycket som möjligt utantill först så ska det nog vara lugnt. Jag ville egentligen mest bara påpeka att ska man ändå släpa böcker med sig så är just Wisemans bok långt ifrån det bästa alternativet i Sverige och kommer troligen inte att vara till jättemycket hjälp under den tänkta överlevnadsveckan
Citera
2012-02-11, 22:10
Medlem
Skavengers avatar
Öronproppar!

Öronproppar väger inget men sparar in tusenfalt på er mentala hälsa. Efter 3-4 dagar med surrande mygg och snarksovande kamrater är vansinnet nära, det kan jag utlova efter egen erfarenhet Tänk också på att mygg biter igenom bomull och tunn fleece (när man sitter utan jacka vid vackert väder)

Personligen älskar jag ylle av alla slag eftersom det är temperaturreglerande, det kyler när det blir varmt och isolerar när det blir kallt. Jag har ylle innerst mot kroppen och undviker bomull så långt det går p.g.a. att det suger upp och håller kvar svetten länge, länge. Då blir man blöt och kall.

Fotvård är A och O! Kör med "kostymsockar" i nylon innerst och ylle eller syntet/ylle utanpå det, då undviker du skoskav. När bomull blir blött av fotsvett blir det styvt och då kommer skoskaven som ett brev på posten. Fotsvetten går rakt igenom nylonet. Ta med ett extra par yttersockar att byta mellan några gånger om dagen.
Citera
2012-02-14, 13:44
Medlem
RalfGalentos avatar
Tack för bra tips. Öronproppar var en väldigt bra idé. Detta vet jag av erfarenhet att det kommer att behövas
Citera
2012-05-02, 15:45
Medlem
Du ska leda en grupp på 10-15 personer genom ett stort skogsområde i sverige ni har hamnat i en nödsituation och måste klara er i 2 veckor i väntan på hjälp. Din uppgift som ledare är att göra rätt saker för att samtliga i gruppen ska klara sig till civilisationen.

max 5 sidor

Beskriv situationen med relevant bakgrund. Var? När? Hur och Varför? ni har hamnat i dennna situation, använd din fantasi för att måla upp en bild.

1. hur ordningar ni mat och dryck vad äter samt dricker ni? vad och hur mycket behöver ni äta och dricka för att klara er.

2. vilka skador kan uppstå i gruppen, hur tar ni hand om de?

3. hur skyddnar ni er emot djurlivet? insekter? varg? bjlörn? andra djur...

4. hur hanterar ni väderleken? vilket väder är det?

5. hur gör du för att ena gruppne? ni behöver hålla samman för att klara er

6. vilka moraliska och etiska dilemman kan uppstå i allmänhet och speciellt när guppen kan tänkas bestå av personer med olika etniska ursprung?

7. en person vill ge upp, pga utmattning. hur hanterar du detta?

8. vilka sjukdomar kan uppstå och varför? hur hanterar ni det?

9. hur klarar ni nätterna?

Skulle gärna behöva lite hjälp med dessa frågor! tack så otroligt mycket om ni tar tid och bara kunde kanske hjälpa mig lite på vägen därför att jag har fastnat för dessa frågor :S vill ej fuska bara ha lite tips på hur man ska gå till väga när man går igenom en överlevnads vecka i skogen utan mat och dryck.
Citera
2012-05-02, 23:08
Medlem
VenomXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pettan1994
Skulle gärna behöva lite hjälp med dessa frågor! tack så otroligt mycket om ni tar tid och bara kunde kanske hjälpa mig lite på vägen därför att jag har fastnat för dessa frågor :S vill ej fuska bara ha lite tips på hur man ska gå till väga när man går igenom en överlevnads vecka i skogen utan mat och dryck.

Du har "fastnat" på alla 9 frågorna? Det är inte lätt när det är svårt
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in