2012-02-08, 11:36
Medlem
Troglodytes avatar
Jag har ett AB med en vän och min vän har även ett enskilt bolag. Detta enskilda bolag har en skatteskuld på närmar 500K.
Nu har han iaf varit på möte med en person som ska kunna lite om skattejuridik och diverse kryphål. Denna personen hävdade att vi skulle ha bokslutet till den nya firman med oss att visa upp för Skatteverket. Det jag inte fattar riktigt är vad det nya bolagets ekonomi har med hans enskilda att göra. Finns det några risker med att blanda in vårt AB i, vad jag betraktar som, hans privata skatteskuld.
Tydligen ville han med det nya bolagets ekonomi visa att det fans möjlighet att betala.
Kan tilläggas att det blev ett jävla liv då bokslutet för 2011 inte var klart än.
Citera
2012-02-08, 12:00
Medlem
Fromlandss avatar
Ditt ab har ingenting med hans firma att göra. (han har en enskild firma va?) killen riskerar personlig konkurs och försöker få hjälp.
Citera
2012-02-08, 12:05
Medlem
Fromlandss avatar
Äger ni 50/50 i ab't? Aktiebolaget är ett självständigt bolag som skall generera vinst till dess aktieägare. Är din polare firmatecknare och försöker med något kan han bryta mot aktiebolagslagen då han och du skall verka för aktiebolagets bästa. Enskilda firman är helt och hållet hans problem.
Citera
2012-02-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troglodyte
Kan tilläggas att det blev ett jävla liv då bokslutet för 2011 inte var klart än.

det här låter märkligt, bokslutet för 2011 behöver väl inte vara klart på flera månader än?
Citera
2012-02-08, 12:41
Medlem
Troglodytes avatar
Vi äger 50/50 av firman, men han står som firmatecknare.
Om han går i personlig konkurs vad skulle hända med det gemensamma bolaget?
Är det dags att köpa ut honom kanske?

Bokslutet ska vara klart 7 månader efter årets slut.
Citera
2012-02-08, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Ditt ab har ingenting med hans firma att göra. (han har en enskild firma va?) killen riskerar personlig konkurs och försöker få hjälp.

Helt fel! Skatteverket kan tex neka F skattesedel då en av ägarna inte gjort rätt för sig tidigare, så man kan säga att dom delägarna som inte skött sig i sina enskilda firmor eller i andra aktiebolag "smittar" det nya Abt med sin gamla skit....
Citera
2012-02-08, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troglodyte
Vi äger 50/50 av firman, men han står som firmatecknare.
Om han går i personlig konkurs vad skulle hända med det gemensamma bolaget?
Är det dags att köpa ut honom kanske?

Bokslutet ska vara klart 7 månader efter årets slut.

Jag hade köpt ut han direkt och få en helt ren styrelse i bolaget med någon annan person som skött sig.
Citera
2012-02-08, 14:42
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40
Helt fel! Skatteverket kan tex neka F skattesedel då en av ägarna inte gjort rätt för sig tidigare, så man kan säga att dom delägarna som inte skött sig i sina enskilda firmor eller i andra aktiebolag "smittar" det nya Abt med sin gamla skit....

Missade den synvinkeln.
Jag skulle aldrig driva ett bolag med en kompajon med nämnda historia, men är denne minoritetsägare och hålls utanför styrelsen har jag svårt att se invändningar från skatteverket mot aktiebolaget.
Citera
2012-02-08, 14:45
Medlem
Fromlandss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hansa40

När jag skrev mitt första inlägg missade jag att de hade bolaget ihop. Trodde det var TS eget.
Citera
2012-02-08, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fromlands
Missade den synvinkeln.
Jag skulle aldrig driva ett bolag med en kompajon med nämnda historia, men är denne minoritetsägare och hålls utanför styrelsen har jag svårt att se invändningar från skatteverket mot aktiebolaget.

Skatteverket kan vara lite petiga med dessa frågor, anser dom att personen ifråga har något inflytande över bolaget och dess frågor så kan dom neka F skattsedel, uträde ut styrelsen och inget ägande kvar i bolaget kan vara det enda som fungerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in