2012-02-08, 19:49
Medlem
Jag var inte säker på om jag skulle lägga tråden här eller under nationalekonomi. Men jag skulle vilja ha hjälp med att hitta någon bra modell som visar hur banker bestämmer utlåningsräntor. Jag har tittat på Ho and Saunders modell men den är ärligt talat alldeles för komplex, förstod inte riktigt hur jag ska kunna applicera den. Jag skulle bli väldigt tacksam om någon har en enklare modell att dela med sig alternativt en artikel/bok som förklarar denna modell på ett enkelt sätt.

Modellen jag söker måste innefatta mer än bara inlåningsränta från riksbanken och utlåningsränta till kunder. Gärna vilka typer av risker som påverkar räntesättningen osv.

Tacksam för svar
Senast redigerad av danne8888 2012-02-08 kl. 20:45.
Citera
2012-02-08, 22:51
Medlem
Det finns säkert många formler man kan använda, men redan i förväg finns det några saker man kan ha i åtanke bara genom att observera räntenivåerna:

Reporäntan påverkar i stort var bankernas räntor lägger sig. Bankerna tittar också en hel del på varandra när de sätter sina räntor.

Räntorna avspeglar i viss mån bankens egen ekonomi. Har banken många dåliga krediter kan dess räntor bli sämre för kunderna.

Man kan nästan alltid förhandla om räntan när man skall låna pengar, åtminstone om man har en någorlunda bra säkerhet.
Citera
2012-02-11, 13:22
Medlem
Tack för svaret men jag skulle verkligen behöva någon form av modell eller mer uttalad teori till vilka faktorer banken tar hänsyn till vid räntesättningen. Behöver det som underlag till en uppsats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in