2012-02-08, 20:09
Medlem
Phillemans avatar
Tja.

Jag och 2 polare har ett HB som vi tänkte "omvandla" till ett AB inom snar framtid. Jag har redan pratat med skatteverket och de sa att eftersom man får nytt org. nmr. och allt pappersjobb måste göras om är det som att starta ett nytt bolag och avsluta det gamla. Det jag inte riktigt förstod dock var hur allt skattande gick till. Som jag förstod det kan man absolut INTE ta 50 000 direkt från vårt HBs kassa och starta ett AB, vi måste istället plocka ut vinsten var för sig och skatta var för sig. Det var den här biten dom inte riktigt kunde förklara och jag inte fått klarhet i ännu. Då vi alla är studenter har ingen någon annan inkomst förutom CSN (som inte räknas som inkomst av tjänst?), hur funkar då beskattningen av vinsthemtagningen i samband med att vi avslutar vårt HB? Skattar vi som inkomst av tjänst, alltså ingenting under 18 900 kr eller vad det nu är? Eller skattar vi som kapitalvinst á 30% eller 30% via företaget som vinst och sedan kapitalvinst eller inkomst av tjänst?

Min egentliga fråga är, hur mycket måste vi ha i tillgångar för att kunna starta ett AB när alla skatter och avgifter är dragna? Om det är 30% skatt för företagets vinst och sedan inkomst av tjänst bör ju vi behöva X * 0,7 = 50 000 alltså ca. 71 500 kr i tillgångar?

Är ni med på hur jag menar? Hur mycket i tillgångar behöver vi för att kunna ta ut dessa och starta AB, då vi har 0kr i inkomst förutom CSN och bostadsbidrag?

mvh
Citera
2012-02-08, 22:47
Medlem
MonsieurRafs avatar
Vad du söker är denna länken: http://www.skatteverket.se/foretagor...l#Bolagsskifte

I korta drag ska ni alltså likvidera ert handelsbolag. Eftersom ni inte verkar ha någon omfattande verksamhet är det ju bara att avsluta era åtaganden, sammanställa vinster och göra ett sista bokslut. Era respektive andelar i handelsbolaget tar ni upp i kapital i era deklarationer med rätt för avdrag för anskaffningsutgiften (det ni ursprungligen la ut per man) så har ni inte några feta övervärden så blir det ingen skatt.

Har ni gjort en vinst i företaget ska denna delas upp proportionerligt för varje andel sedan blir det egen avgifter + inkomstskatt på det. Då får ni plötsligt räkna med en väldigt hög summa för att få ut 50 000 i disponibla pengar.

Ett annat alternativ är att prata med en revisor som godkänner att ni använder ert handelsbolag som apportegendom för att teckna aktier i det nya AB:t.
Senast redigerad av MonsieurRaf 2012-02-08 kl. 22:50.
Citera
2012-02-09, 00:01
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf
Vad du söker är denna länken: http://www.skatteverket.se/foretagor...l#Bolagsskifte

I korta drag ska ni alltså likvidera ert handelsbolag. Eftersom ni inte verkar ha någon omfattande verksamhet är det ju bara att avsluta era åtaganden, sammanställa vinster och göra ett sista bokslut. Era respektive andelar i handelsbolaget tar ni upp i kapital i era deklarationer med rätt för avdrag för anskaffningsutgiften (det ni ursprungligen la ut per man) så har ni inte några feta övervärden så blir det ingen skatt.

Har ni gjort en vinst i företaget ska denna delas upp proportionerligt för varje andel sedan blir det egen avgifter + inkomstskatt på det. Då får ni plötsligt räkna med en väldigt hög summa för att få ut 50 000 i disponibla pengar.

Ett annat alternativ är att prata med en revisor som godkänner att ni använder ert handelsbolag som apportegendom för att teckna aktier i det nya AB:t.
Låter knepigt det där, vi har alla satsat hela 200kr var i HBt. Vi har stadiga intäkter sålänge vi vill, men vi vill så fort som använda pengarna till att starta ett AB och behöver därför veta hur mycket vi behöver i tillgångar innan vi kan likvidera HBt för att använda dessa pengar till ett nytt AB om du förstår hur jag menar. Om jag förstått det rätt menar du att vi behöver ca 102K, 30% bolagsskatt för vinsten, vidare skattar vi alla 30% för varsin 1/3 vi äger i HBt, summa 50 000 skattat och klart. Tänker jag rätt?
Citera
2012-02-09, 01:00
Medlem
Phillemans avatar
HB är väl en juridisk person, man skulle inte kunna köpa ett AB via HBt? Och sedan flytta över verksamheten på något vänster till ABt, när man sedan avvecklar HBt delar man ut vinst + andelar i ABt till HBts ägare (oss)?
Citera
2012-02-09, 12:45
Medlem
MonsieurRafs avatar
Jo, ert HB kan äga andelarna i aktiebolaget. Hur ni sedan ska överföra eventuella tillgångar vet jag ej. Att se upp med är att eventuella utdelningar från aktiebolaget till ert HB kommer beskattas extremt högt. Först bolagsskatt i aktiebolaget (26,3%) sedan utdelning till handelsbolaget som kommer beskattas som näringsverksamhet vilket innebär egenavgifter (15-32%) och sedan inkomstskatt (≈32%). Jag skulle nog ändå köra vidare på att lägga ner handelsbolaget och avyttra era andelar.
Citera
2012-02-09, 13:21
Medlem
Phillemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsieurRaf
Jo, ert HB kan äga andelarna i aktiebolaget. Hur ni sedan ska överföra eventuella tillgångar vet jag ej. Att se upp med är att eventuella utdelningar från aktiebolaget till ert HB kommer beskattas extremt högt. Först bolagsskatt i aktiebolaget (26,3%) sedan utdelning till handelsbolaget som kommer beskattas som näringsverksamhet vilket innebär egenavgifter (15-32%) och sedan inkomstskatt (≈32%). Jag skulle nog ändå köra vidare på att lägga ner handelsbolaget och avyttra era andelar.
Okej, jag misstänkte det. Men för att åter ställa fråga, hur stor kassa behöver vi spara upp i HBt för att kunna få ut ca. 50 000 färdigskattade och klara att användas?
Citera
2012-02-09, 15:38
Medlem
MonsieurRafs avatar
Det är ju bara att räkna omvänt. Du vill ha 50 000 i disponibel intäkt till dig själv att lägga på vad tusan du vill.

Jag får det till att ni ska ha in cirka 95 000 i överskott efter avdrag för kostnader för att få ut 50. Då räknar jag med egenavgift på 15% (om ni är under 26) samt 32% i kommunalskatt. Det är de två skatterna ni är skyldiga att erlägga på rak arm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in