2012-02-08, 22:29
Medlem
jumbomumbos avatar
Hej,

jag bor i Tyskland och vill börja bedriva lite verksamhet här (e-handel, annonsintäkter osv.) vid sidan av.

Eftersom det kostar 25,000 euro att starta ett GmbH, så funderar jag på att starta ett svenskt AB istället och sedan använda det här nere.

1. Kan jag bedriva verksamhet i tyskland med ett svenskt företag? Tex. importera till Tyskland från Kina, sälja till tyska kunder, skicka från tysk adress, pengar till tyskt konto osv.

2. Antar isåfall att vinsten beskattas i Sverige och uttag som inkomst i Tyskland?

3. Hur blir det med moms?

4. Är det ett klantigt upplägg, hur hade ni gjort?

Är jag helt ute och cyklar här? Kanske inte är tillåtet?
Citera
2012-02-09, 00:20
Medlem
ja det kan du
Citera
2012-02-09, 01:00
Medlem
jumbomumbos avatar
Grymt! Om någon har lite fler detaljer kring ämnet så hade det varit uppskattat.
Citera
2012-02-09, 20:16
Medlem
EnSvenssons avatar
1. Jag detta går. Kolla även med England (starta därefter dotterbolag i det land som önskas. Blir AB per automatik i Sverige) där en del startar AB för att få ner pengarna man måste lägga ut.

2. Har du svenskt AB som du fakturerar med i Tyskland betalar du skatt i Sverige.

3. Ingen moms när det är handel mellan länder.

4. Kolla upp alternativet med England. Är det möjligt att starta ett GmbH som dotterbolag är det klart intressant. Tyskar handlar gärna från Tyska bolag. Ser lite shady ut om dina fakturor kommer från annat land.

Kan likaväl vara så att jag är ute och cyklar.
Citera
2012-02-09, 20:41
Medlem
Kan nog bli lite lurigt att göra så. Du har ett fast driftställe i tyskland vilket gör att du kommer vara tvungen att ha någon form att organisation i tyskland. om de tyska skattereglerna funkar likadant som de svenska måste du starta en tysk filial.

även om du startar ett UK-bolag måste du skaffa tex en filial i tyskland.

jag skulle gissa på att de kommer bli billigare för dig att pyttsa upp de 250 ksek istället för att få någont att sätta upp ett vettigt upplägg som kommer bli ganska krångligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in