2012-02-09, 03:27
Medlem
engla-och-ekans avatar
länk: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14341753.ab

Citat:
Borrningar mot unik sjö under Antarktis – kan innehålla nya livsformer
Den har varit isolerad i miljontals år.
Men snart kan vi får reda på vad som döljer sig i mytomspunna Vostoksjön djupt under Antarktis.
Nu har en grupp ryska vetenskapsmän lyckats borra sig dit genom kilometertjock is.

så vad tror ni det finns där nere egentligen? kan man hitta bigfoot eller kanske t.o.m några arter som är helt oupptäckta? eller kanske dom bara hittar just "ingenting" vad tror ni?

PS. kanske la den här fel, mod kanske vill flytta den? ds.
2012-02-09, 05:17
Medlem
Jag tror absolut att det finns oupptäckta arter, kanske inte är så anmärkningsvärt eftersom det i djuphavet finns väldigt många arter som ännu inte blivit upptäckta.

Finns ju dock vissa faktorer som kan göra att livet i sjön kan vara väldigt intressant; Finns ingen annan sjö i jorden med lika mycket syre, isoleringen och sötvattnet.

Min eminenta slutledningsförmåga pekar på att vi har med Godzilla att göra inom närliggande tid... Vi skulle inte ha väckt björnen som sover...
2012-02-09, 06:32
Medlem
Thuriazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejHopps
Finns ingen annan sjö i jorden med lika mycket syre, isoleringen och sötvattnet.

Say what? Det är ju omöjligt att veta om man inte varit där ännu! Jag kan ju iofs ha fel, länka källa plox.

Själv tror jag att man på sin höjd hittar lite mikroorganismer, men man smittar sjön med bakterier från ovan av misstag och wips så är hela sjön död.
2012-02-09, 08:02
Medlem
kliimaxs avatar
Klart att där finns oupptäckta arter, men särdeles stora lär de väl inte vara. Antagligen några mikroskopiska maskar eller andra småkryp och bakteriejävelskap, mitt intresse för djur tar slut vid insekter, allt i den storleken eller mindre är helt ointressant. Det vore ju häftigt med någon rolig fisk eller vad som nu kan leva där.
2012-02-09, 08:47
Medlem
Tvivlar stark på att man kommer hitta "djur" snarare kommer man hitta okända bakterier.
2012-02-09, 10:06
Medlem
Husvagnens avatar
Något som är värt att nämna här är att Antarktis en gång i tiden var en varm kontinent full med djur som sedan drev söderut. Detta innebär att man kommer kunna hitta en del smaskiga saker där.

Från Wikipedia:
Citat:
Världen har inte alls sett likadan ut som den gör idag. För ungefär 250 miljoner år sedan var världens alla länder samlade i en enda superkontinent, med gemensamt namn kallad för Pangaea. Vid den här tiden tillhörde Antarktis den södra kontinenten Gondwanaland tillsammans med andra kontinenter som Sydamerika, Afrika, Indien och Arabiska halvön. Denna superkontinent låg inte vid Sydpolen, vilket gjorde att Antarktis inte var det islandskap som det är nu, utan istället var det en varm och tropisk kontinent med riklig växtlighet bebodd av massvis med olika djurarter och dinosaurier.
2012-02-09, 10:25
Medlem
ArtFevers avatar
Förhoppningsvis stora mängder sällsynta grundämnen?
2012-02-09, 10:41
Medlem
najass avatar
https://www.flashback.org/t1789790

Låst

/mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in