2008-11-02, 18:38
Medlem
Ligger norrmännen lite "efter" gällande användandet av internet? Jag har märkt att företag, privatpersoner svarar väldigt sällan på mail om man har allmänna frågor, men svenskar svarar nästan alltid? Stämmer det eller är jag ute och cyklar nu igen
Citera
2008-11-02, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkis
Ligger norrmännen lite "efter" gällande användandet av internet? Jag har märkt att företag, privatpersoner svarar väldigt sällan på mail om man har allmänna frågor, men svenskar svarar nästan alltid? Stämmer det eller är jag ute och cyklar nu igen

Stämmer bra om du frågar mig. Dem är heller inte lika vanligt att ha en hemsida osv.
Citera
2008-11-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sopgubbe
Hej.

Jag bor i Stavanger och ska till Thailand i december. Var tar man sprutor i det här landet? Vilka ska man kontakta? Gärna så billigt som möjligt.
Tacksam för svar.

våning 2 hos legevakten, ligger bakom sjukhuset.
Det e rätt dyrt, men jag vet inte om det finns nån annanstans.
Citera
2008-11-02, 21:38
Medlem
offas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkis

Så ær inte min syn på det hela. Hade riktigt bra mailkontakt med føretaget jag ær anstælld på. Hade en del frågor och funderingar innan jag tog jobbet, och fick svar helt inom rimlig tid. Samma sak nu i veckan, då jag hade frågor till Tele2 i Norge angående abonnemang. Fick svar inom någon timme, något som den svenska motsvarigheten inte har varit i nærheten av.
Citera
2008-11-03, 17:55
Medlem
Identisks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Så ær inte min syn på det hela. Hade riktigt bra mailkontakt med føretaget jag ær anstælld på. Hade en del frågor och funderingar innan jag tog jobbet, och fick svar helt inom rimlig tid. Samma sak nu i veckan, då jag hade frågor till Tele2 i Norge angående abonnemang. Fick svar inom någon timme, något som den svenska motsvarigheten inte har varit i nærheten av.

Jag har också alltid fått snabba svar vid mailkontakt. Lensway, Telenor, företaget där jag jobbar, Proffice o.s.v
Kanske beror det på att de flesta är i Oslo.. Storstaden brukar ju alltid vara lite mer haj på det där.
Citera
2008-11-03, 21:48
Medlem
Några frågor

På Fredag ska jag på intervju för en butik på Sten&Ström varuhuset i Oslo.
Har några spontana frågor angående klädbutiks jobb.
Har man enbart grundlön eller även provisionsbaserat?
Ungefär vilken timlön tror ni är aktuell?

Ursäktar om dessa svar finns i "jobb i Norge tråden" men jag orkade helt enkelt inte plöja alla sidorna idag.
Citera
2008-11-03, 23:57
Medlem
Om du bor i Oslo, vilken svensk stad är att föredra att fara och matshoppa i? Får gärna finnas ett Systembolag där, skadar inte... Kör man över Kongsvinger eller hur blir det?

Tack ni som vet.
Citera
2008-11-04, 10:52
Medlem
Denethorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir_Chriss
På Fredag ska jag på intervju för en butik på Sten&Ström varuhuset i Oslo.
Har några spontana frågor angående klädbutiks jobb.
Har man enbart grundlön eller även provisionsbaserat?
Ungefär vilken timlön tror ni är aktuell?

Ursäktar om dessa svar finns i "jobb i Norge tråden" men jag orkade helt enkelt inte plöja alla sidorna idag.

Folk på h&m vet jag tjänar i grunden runt 125-135, provisionssytemet ser olika ut i olika butiker - allt från att man får en fast siffra extra på det man sålt till att hela personalen får extra pengar om man har lyckats hålla/överskridit försäljnings approximationen. Sist nämnda är vanligast i de stora kjedjorna.
Citera
2008-11-04, 12:32
Medlem
Zimlys avatar
Sitter och funderar på lite saker..

Jag försöker hitta jobb i Norge just nu, har inte fått tag på något än, men tänkte på skatte grejen, de gör inget om man ansöker om de får de, sen kanske man inte får något jobb där, de ställer inte till något problem eller så?
Citera
2008-11-04, 13:22
Medlem
Blev väckt i morse av att telefonen ringde, i andra änden var det en norsk tjej som ville bli av med sin lägenhet i Oslo. Jag sade ja, och nu helt plötsligt ska jag flytta till Oslo på måndag. Alltså, jag har inte fixat ett skit, bara boende, vad ska man tänka på när man flyttar till Norge? Mer än det som står i första inlägget i den här tråden? Behöver jag ändra mitt svenska CV eller tänker norrmännen som vi?

Har lite panik, tacksam för svar.
Citera
2008-11-04, 14:15
Medlem
Ziel Meins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davvvan
Om du bor i Oslo, vilken svensk stad är att föredra att fara och matshoppa i? Får gärna finnas ett Systembolag där, skadar inte... Kör man över Kongsvinger eller hur blir det?

Tack ni som vet.

Via Kongsvinger till Charlottenberg, eller österut längs E18 mot Årjäng. Töcksfors ligger innan Årjäng, men där finns inget systembolag. Oavsett, finns det stora köpcenter.
Citera
2008-11-04, 20:32
Bannlyst
Varning.

Norge är ångestframkallande. Har bott och jobbat här i 3 månader. Vi sa upp oss från pisslagerjobbet idag. Chefen är helt jävla dum i huvudet har lust att ge henne en fet käftsmäll.

Ni som tror ni kan komma hit och tjäna snabba pengar... Think again. Norge suger, jag säger det ärligt. Regn 24/7. Korkade norrmän.'

Och bo inte i kollektiv om ni vill slippa araber som spelar psykedelisk arabtrance hela dagarna och garvar sönder till Vänner på kvällarna. Dom finns överallt.

Vi går plus typ 20 000 SEK på 3 månader. Katafuckingstrof. Hatar norge. Åker hem om 2 veckor. Ska bli så skönt.

Åk till Norge på egen risk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in