Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2012-04-19, 12:37
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grasuggan99
De firar Sankthansaften som intraffar på samma datum!

Med andra ord så är man ledig den 22 Juni (Midsommarafton)?
Citera
2012-04-19, 13:10
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Med andra ord så är man ledig den 22 Juni (Midsommarafton)?

Nej. StHans ær mest något som står i kalendern, ingen "firar" den egentligen i den meningen som svenskarna firar midsommar. Det ær inte en rød dag alltså.
Citera
2012-04-19, 14:44
Medlem
heiss avatar
Hur ser det ut i Fredrikstad? Jag kanske kan fixxa en gratis lägenhet där, men vart får man enklast jobb?
Om man kollar finn.no så ser det inte ut att finnas mycket, speciellt inte om man inte har någon speciell erfarenhet. Har dock truckkort.
Senast redigerad av heis 2012-04-19 kl. 14:56.
Citera
2012-04-19, 15:41
Medlem
RagGAnoFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Nej, inte direkt faktiskt. Jag är ute efter svar på hur man ändrar skattesatsen, inte enbart hur mycket man ska betala. Jag skulle även vilja ha info om det där med "gästarbetare", om det är så att man som svensk betalar lägre skatt i 2 år? Eller 5 år? Eller inte alls. Gärna att svaren styrks med länkar eller dylikt så man vet att det faktiskt stämmer.

I Sverige tar man ju upp det där med olika skattetabeller och avdrag med arbetsgivaren så om man även kan göra det i Norge känns det liiiite onödigt att åka x-antal mil till Skatteetaten (som enligt flashback inte kan ett skit om skatt och inte hjälper svenskar överhuvudtaget).

jag skrev att du skulel ka till skatteetaten såå ordnar dom det, hur kan det inte va svar på din fråga hur man ändrar skattesatsen?

Det är 2år du får göra fråndrag för dubbla boende,transport osv ellr det så kallade standard fråndraget på 10%

Nu får du ge dig, låter det sannoligt att skatteetaten in skulle hjälpa dig för att du är svensk?
Men som en start kan man börja gå in på deras hemsida och pröva läsa lite: http://www.skatteetaten.no/no/Brosjy...adrag/?m=false
Citera
2012-04-19, 18:00
Medlem
Bythewayimdeads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sophfia
Hur mycket ska man som svensk skatta i Norge? Jag har läst att det skiljer sig lite åt, men ca 20-25%. Well, jag skattar ca 36%! Tabell nånting står det på skattekortet. Hur kommer det sig att dom har slagit till med så hög skatt? Jag har d-nummer så dom borde väl verkligen inse att jag är svensk. Ska jag ta upp det med arbetsgivaren eller ändrar jag det själv via skatteetaten? Eller hur gör man?

Du skattar INTE 36%! Det är för biintäkter, dvs. om du har två olika arbetsgivare... Exempelvis om du har ett fast jobb och jobbar extra på ett annat - då lämnar du in ditt skattekort till ditt "extrajobb" och de skall då dra 36% av det du tjänar hos dem. Har du inget extrajobb så behöver du inte bry dig om de 36% som står på skattekortet!

Du har tabelltrekk - troligtvis 7100 eller 7300.

Gå in på nedanstående sida och fyll i dina uppgifter.

https://skort.skatteetaten.no/skd/trekk/trekk
Citera
2012-04-20, 12:31
Medlem
Mittpunkts avatar
Är det sant att bemmaningsföretagen i Norge betalar så illa som 140 NOK i tim som orderplockare på lager? Eller är det sanningen eller har jag bara råkat illa kanske? Med 140 NOK i tim ger det en månadslön på 21.000 NOK.
Citera
2012-04-20, 14:35
Medlem
Någon som har koll på vad Taxiförare tjänar i Norge? Och hur mycket kan man lägga undan i månaden om man lever som en student?
Citera
2012-04-20, 15:04
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Är det sant att bemmaningsföretagen i Norge betalar så illa som 140 NOK i tim som orderplockare på lager? Eller är det sanningen eller har jag bara råkat illa kanske? Med 140 NOK i tim ger det en månadslön på 21.000 NOK.

Det ær sant ja.
Citera
2012-04-20, 15:11
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Det ær sant ja.
Oavsett om det gäller Manpower, Adecco, Uniflex med flera så är det 9/10 gånger 140 NOK/tim?
Hur är timlönen om man blir anställd direkt av företaget? Stiger den då?

Sökte arbete på en ICA MAXI butik i Norge som kolonialchef och fick ett lönespann på 410.000-420.000 NOK, årslön. Ganska så okej faktiskt.
Citera
2012-04-20, 15:50
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Oavsett om det gäller Manpower, Adecco, Uniflex med flera så är det 9/10 gånger 140 NOK/tim?
Hur är timlönen om man blir anställd direkt av företaget? Stiger den då?

Sökte arbete på en ICA MAXI butik i Norge som kolonialchef och fick ett lönespann på 410.000-420.000 NOK, årslön. Ganska så okej faktiskt.

Jag är inte så extremt insatt i de olika bemanningsfirmorna att jag vet exakt vad alla har för timlöner, men att 140,-/h existerar är jag säker på då jag jobbat ihop med folk från JobZone som haft denna "lön". Det har då nästan uteslutande varit svenska ungdomar eftersom östeuropeerna inte brukar vilja jobba för under 150-160,-/h...

en bit över 400k/år låter ganska bra för att vara i handeln. Det är helt i närheten av en norsk snittlön om jag inte missminner mig, vilket får anses som bra som sagt. Får du det jobbet så är mitt tips att du tar det.
Citera
2012-04-20, 16:18
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Jag är inte så extremt insatt i de olika bemanningsfirmorna att jag vet exakt vad alla har för timlöner, men att 140,-/h existerar är jag säker på då jag jobbat ihop med folk från JobZone som haft denna "lön". Det har då nästan uteslutande varit svenska ungdomar eftersom östeuropeerna inte brukar vilja jobba för under 150-160,-/h...

en bit över 400k/år låter ganska bra för att vara i handeln. Det är helt i närheten av en norsk snittlön om jag inte missminner mig, vilket får anses som bra som sagt. Får du det jobbet så är mitt tips att du tar det.

Jag går direkt in på en provanställning som orderplockare nästa vecka under tre månader och därefter blir jag fast anställd om jag sköter mig. Nu vet jag inte riktigt hur det funkar men jag tänkte försöka höja min lön till i alla fall 150 NOK/tim om jag blir tillsvidare anställd.

Som lönen är nu så är det samma lön som i Sverige, bruttlönen alltså, 24.000-25.000 och det känns "sådär" måste jag säga. Jag trodde man skulle ligga en bra bit över vad man tjänar skulle ha tjänat i Sverige under samma tjänst med samma arbetsuppgifter.

Men men, kanske privata företag betalar bättre timlön än bemanningsföretagen. Å andra sidan är jag glad över att ha fått arbete så egentligen ska jag inte gnälla utan vara glad och tacksam
Citera
2012-04-20, 17:36
Medlem
Mittpunkts avatar
http://www.swedbank.no/privat/intres...kund/index.htm

Citat:
Du kan välja att hämta ut startpaketet på något av följande ställen. Pass krävs vid uthämtning.*

Hur ska jag kunna hämta ut startpaketet i Sverige när jag åker till Norge nästa vecka och kommer inte till Sverige på obestämd tid?

Jag trodde det var lika enkelt som i Sverige att öppna ett bankkonto. Man går till ett kontor, säger "jag vill öppna ett konto" så gör dom det och sen kommer VISA-kortet på posten. Kan jag inte göra så? Gå till Swedbank i den stad jag ska arbeta och säga att jag vill öppna ett konto så får jag bankdosa direkt?
Senast redigerad av Mittpunkt 2012-04-20 kl. 17:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in