2013-09-14, 12:40
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det beror väll på vad du har för kort, är det visa eller mastercard går det fint att använda i Sverige. Många svenskar gör just så, flyttar aldrig över pengar till Sverige utan använder bara sitt norska kort här.

Om du redan har skattekort kan du beställa ett nytt direkt från skatteetatens hemsida, man behöver bara legitimera sig en gång. Men är du säker på att det går ut i oktober, de brukar väll gå ut i februari eller något sådant?
Asså? Men jag skrev på det att jag bara skulle vara i Norge i ett halvår. För att jag hört att man får skattelättnader då och det var i april så jag har ju snart varit där i ett halvår.
Citera
2013-09-14, 14:36
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Asså? Men jag skrev på det att jag bara skulle vara i Norge i ett halvår. För att jag hört att man får skattelättnader då och det var i april så jag har ju snart varit där i ett halvår.
alltså skattelättnader får du on du ansöker och blue beviljad det på deklarationen sen nästa år. du kan jobba vidare utan nytt skattekort men du kan just få restskatt beroende på on du har gett tabelldelen eller prosentdelen eller den ytterligare tredje procentdelen till arbetsgivaren? gav du 36% delen behövs det inte, inte on det var tabelldelen Heller. däremot om du gav en del av skattekortet med en färdiguträknadprocent som du bad om hos skatteateaten så bör du kvickt skaffa ett nytt kort, annars konmer du betala för lite skatt och få restskatt ( dock kan du göra många avdrag så troligtvis skilled du kunna slippa det med ).

så vilken del gav du a.givare?
Citera
2013-09-14, 18:10
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
alltså skattelättnader får du on du ansöker och blue beviljad det på deklarationen sen nästa år. du kan jobba vidare utan nytt skattekort men du kan just få restskatt beroende på on du har gett tabelldelen eller prosentdelen eller den ytterligare tredje procentdelen till arbetsgivaren? gav du 36% delen behövs det inte, inte on det var tabelldelen Heller. däremot om du gav en del av skattekortet med en färdiguträknadprocent som du bad om hos skatteateaten så bör du kvickt skaffa ett nytt kort, annars konmer du betala för lite skatt och få restskatt ( dock kan du göra många avdrag så troligtvis skilled du kunna slippa det med ).

så vilken del gav du a.givare?
Rätt säker på att jag gav den färdigräknade, så jag bör alltså skaffa ett nytt kort? Tacksam för svar!
Citera
2013-09-14, 20:32
Medlem
Vilodags avatar
Har någon erfarenhet av StudentConsulting i Norge?
Citera
2013-09-16, 19:57
Medlem
Tänkte försöka arbeta i 2-3 månader i Norge innan jag pluggar vidare på universitetet. Tänkte höra angående kollektivt boende?

1. Hur fixar man det?

2. Vilka jobb finns utan utbildning?

3. Söker man innan man sticker dit eller gäller det att sticka dit och söka arbete på plats?
Citera
2013-09-17, 19:22
Medlem
Stickan90s avatar
Tjabba!

har någon kontakter eller behöver en rumskompis och vet att chefen söker en extra arbetare så är jag sugen , kan vara bosatt i Norge på under en vecka så hör gärna av er. Jag är utbildad inom säkerhet men har inget jävla truckkort...får väl ta det..kanske!

Hör av er <3
Citera
2013-09-17, 21:30
Medlem
Vilodags avatar
Vad är en bra timlön för vanligt lagerjobb i Oslo-området?
Citera
2013-09-17, 22:17
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilodag
Vad är en bra timlön för vanligt lagerjobb i Oslo-området?

Runt 300

Varför i helvete har flashback hakat upp sig på lagerjobb i Norge????
Citera
2013-09-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Runt 300

Varför i helvete har flashback hakat upp sig på lagerjobb i Norge????

1: Går det att komma såpass högt i grundlön på lager? En hygglig ingenjörslön ligger på den summan.

2: Instämmer, hur många lagerjobb kan det finnas egentligen!?
Citera
2013-09-18, 16:30
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
1: Går det att komma såpass högt i grundlön på lager? En hygglig ingenjörslön ligger på den summan.

Han ljuger så det skriker långa vägar, eller så är det ren och skär ironi.

De med full ansiennitet och fagbrev inom lager och logistik och arbetar som orderplockare ligger mellan 185-190 NOK i timlön (grundlön). Några hundralappar under 30.000 före skatt i grundlön.

Citat:
Ursprungligen postat av Fragone
1: Går det att komma såpass högt i grundlön på lager?

Nej, han ljuger säger jag ju. Han är trött på att de flesta vill arbeta inom lager och därför drog han till med en fantasilön tagen från fablernas värld.
Citera
2013-09-18, 16:45
Medlem
Frank Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Han ljuger så det skriker långa vägar, eller så är det ren och skär ironi.

De med full ansiennitet och fagbrev inom lager och logistik och arbetar som orderplockare ligger mellan 185-190 NOK i timlön (grundlön). Några hundralappar under 30.000 före skatt i grundlön.

Nej, han ljuger säger jag ju. Han är trött på att de flesta vill arbeta inom lager och därför drog han till med en fantasilön tagen från fablernas värld.

Så 300 är inte en bra lön då???
Citera
2013-09-18, 17:35
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank Friendly
Så 300 är inte en bra lön då???

Jo, det är en bra lön men finns ingen som tjänar så mycket inom lager och logistik om du inte är lageringenjör men det finns inget som heter det. Däremot en driftchef inom lager och logistik ligger nog på den timlönen men jag tror att han menade vad en simpel lagermedarbetare tjänade utan utbildning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in