2021-08-14, 23:22
Moderator
-Info-s avatar
Talibanernas motstndare verkar inte ha ngon strre stridsvilja:

Citat:
Talibanerna har tagit kontrollen ver Mazar-e-Sharif, meddelar Afzal Hadid i provinsstyrelsen enligt Reuters.

Han tillgger att huvudstaden i Balkh-provinsen verkar ha fallit utan strid, sedan skerhetsstyrkorna med utrustning flytt mot grnsen mot Uzbekistan.

https://www.svt.se/nyheter/mazar-e-s...anernas-hander
Citera
2021-08-14, 23:33
Medlem
Yayois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Och sedan ljuger du friskt om vad jag ska ha sagt, ett annat vid det hr laget vlknt debattknep frn din sida. Jag har inte sagt att talibanerna r legitima makthavare. Jag r agnostisk i den frgan.

Citat:
Snyggt frsk, men dina tidigare inlgg har visat att du ibland inte har full koll p modern historia och geografi. Saigon som vi diskuterade i trden lg allts i Vietnam, inte Korea.

Sedan fr du grna svara p mitt frra inlgg om du vgar (inte bara P.S.-raden):

(FB) Hur ska vi hantera nederlaget i Afghanistan?

En hederlig debatt ska fras med raka svar p varandras inlgg och inte genom att baktala folk i svar p tredje persons inlgg, som tyvrr r din specialitet.

Tack fr bedmningen av mina frskrckligt usla historie- och geografikunskaper. De kommer nog knappast bli bttre om jag diskuterar med dig eftersom dina negativa affirmationer riskerar att pverka min inlrning negativt. Jag fr vl ska professionell hjlp helt enkelt.

Det handlar fr vrigt inte om att jag inte vgar svara, jag hade helt enkelt inte ngon strre lust att svara p ditt frra inlgg. Jag knner mig beklmd ver hndelseutvecklingen i Afghanistan och blir n mer deprimerad av att diskutera med mnniskor som inte ens klarar av att frdma talibanerna och som visar sig hur empatilsa som helst infr befolkningens lidanden i samband med den pgende humanitra katastrofen.

D kolingen321 skrev att du inte var s vettig som du frst verkat ville jag ge min bild mest fr att sttta upp denne. Jag tycker ju sjlv att du ofta r just ohederlig, uttrycker empatilsa vrderingar och att du dessutom dominerar trdarna p bekostnad av andra. Risken r vl att nya deltagare skrms bort. Jag har undvikit att skriva i mnga trdar dr du deltar p grund av hur du hller p.

Helt uppriktigt s larvade jag mig och bytte ut Vietnam mot Korea fr att frska frstrka symboliken att du lever kvar i p 1900-talet och tolkar allt som hnder i Afghanistan utifrn en frlegad vrldsbild. Funderade ett tag p att nmna Kuba-krisen istllet. Allts vad som helst frn kalla kriget. Men om du vill fortstta pst att jag inte vet var Hanoi ligger och fortstta gagga om vilken jvla nolla jag r p historia s fr du vl gra det. Det r absolut ingenting i jmfrelse med vad som faktiskt hnder i Afghanistan.
Senast redigerad av Yayoi 2021-08-14 kl. 23:36.
Citera
2021-08-15, 01:02
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Vi fr se hur snabbt Mazar-i-Sharif faller. Innan talibanerna har skrat norra delen av landet tror jag inte att de frsker g mot Kabul. Inte minst drfr att de vill ge USA tid att evakuera sin kvarvarande personal.

Edit: kanske hade jag fel om Kabul. BBC rapporterar nu att talibanerna str bara 11 km frn staden:

Taliban 'within seven miles of Kabul'

A local lawmaker has told AP news agency that the Taliban have reached Char Asyab district, just seven miles (11km) south of the capital, Kabul.

https://www.bbc.com/news/live/world-asia-58213074

Vi ser nu verkligen innebrden av ordet "klansamhlle". Afghanistan r ett klansamhlle och nr vl klanerna valt sida s gr det vldigt, vldigt fort. Nu lr Kabul falla om 2-3 dagar.
Citera
2021-08-15, 02:12
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Det handlar fr vrigt inte om att jag inte vgar svara, jag hade helt enkelt inte ngon strre lust att svara p ditt frra inlgg.

Nej, just det. Tekniken du anvnder r ju vlknd:

1) Upprepade inlgg med osakligheter och personangrepp.
2) Nr angreppen bemts har du pltsligt inte "lust att svara".
3) I stllet kommer nya phopp, i sidokommentarer till andra anvndare.

Allt fr att maximera smutskastningen och undvika en saklig diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av Yayoi
Jag knner mig beklmd ver hndelseutvecklingen i Afghanistan och blir n mer deprimerad av att diskutera med mnniskor som inte ens klarar av att frdma talibanerna och som visar sig hur empatilsa som helst infr befolkningens lidanden i samband med den pgende humanitra katastrofen.

Sanningen r ju att det r du sjlv som uppvisar en total brist p empati.

Jag har upprepade gnger frgat dig hur du kan frsvara alla offer som krvts p neokonservatismens altare. ver 300 000 dda hittills (barn, vuxna och gamla) under kriget i Afghanistan. ver en miljon dda i Irak. Flera miljoner som drivits p flykt.

Varenda gng glider du undan och har inte "lust att svara".
Citera
2021-08-15, 09:54
Medlem
Reguluss avatar
Talibanerna gr in i Kabul

En rad provinshuvudstder har fallit under natten. AP rapporterar nu att talibanerna gtt in i Kabul:

Afghan officials say Taliban enter capital, Kabul

KABUL, Afghanistan (AP) Three Afghan officials tell The Associated Press that the Taliban have entered the outskirts of the capital, Kabul.

The officials, speaking on the condition of anonymity as they werent authorized to release the information, said there hadnt been any fighting yet.

The Taliban fighters were in the districts of Kalakan, Qarabagh and Paghman.

The insurgents did not immediately acknowledge their presence in the capital. However, government offices suddenly began sending workers home early Sunday as military helicopters buzzed overhead.

THIS IS A BREAKING NEWS UPDATE

https://apnews.com/article/taliban-e...a132c51b8e32a5
Citera
2021-08-15, 10:05
Medlem
Reguluss avatar
Talibanerna i Kabuls centrum. Allt motstnd har upphrt

The Guardian rapporterar nu frn BBC:s korrespondent att talibanerna redan str i Kabuls centrum och allt motstnd upphrt:

The BBC World News anchor and correspondent, Yalda Hakim, reports the Taliban are facing zero-resistance in the city centre of Kabul.

Yalda Hakim (@BBCYaldaHakim)

Sources tell me the Taliban are in the Kabul city centre, Shahr-naw. Zero resistance #Kabul
August 15, 2021

https://www.theguardian.com/world/li...0826eff3be592e

Vi fr hoppas att detta vidriga krig drmed r slut.
Citera
2021-08-15, 10:16
Medlem
Reguluss avatar
Senaste update frn BBC

10:10
Taliban tells its fighters to avoid violence in Kabul

The Taliban have ordered their fighters to refrain from perpetrating violence in the Afghan capital, Kabul, and allow safe passage to anyone who chooses to leave, Reuters quotes a Taliban leader in Doha as saying.

He also requested that women head to protected areas.

https://www.bbc.com/news/live/world-asia-58219963
Citera
2021-08-15, 10:25
Medlem
Reguluss avatar
Nu bekrftar BBC sin egen nyhet, som The Guardian scoopade:

10:16
Not much resistance in Kabul

The BBC's Yalda Hakim, who has reported extensively from Afghanistan for more than a decade, says the militants are not encountering a lot of resistance in the Afghan capital.

Yalda Hakim
@BBCYaldaHakim
1h
There seems to be no battle for Kabul #Afghanistan

7:19 AM Aug 15, 202

https://www.bbc.com/news/live/world-asia-58219963
Citera
2021-08-15, 10:31
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Vi ser nu verkligen innebrden av ordet "klansamhlle". Afghanistan r ett klansamhlle och nr vl klanerna valt sida s gr det vldigt, vldigt fort. Nu lr Kabul falla om 2-3 dagar.

Frgan r dock om skiftande klanlojaliteter frklarar Kabulregimens snabba fall. Den typen av beslut tar ganska lng tid i lnder som Afghanistan, eftersom mnga mste konsulteras. Det verkar mest som om regimens soldater snabbt tappade lusten att slss och deserterade eller gick ver till talibanerna.
Citera
2021-08-15, 10:43
Medlem
som sagt Trumpen fick m,er skit fr att han drog tillbaks nagra hundra soldatert fran syrien n Biden far fr detta

https://twitter.com/YossiGestetner/s...19303047467008
Citera
2021-08-15, 10:47
Medlem
bulletproofsouls avatar
Citat:
Jag tror inte bara att det handlar om islamism. I s fall skulle talibanerna inte ha ett s stort std som de faktiskt har idag. Snarare handlar det om patriotism: att bli fri frn en frmmande makt som ockuperat landet i 20 r. Allts samma motiv som drev kampen mot den sovjetiska ockupationen.

Exakt. Det r mycket frsteligt. Frst Sovjet och sedan USA/vst. Som Biden sa de r dags fr Afghanerna att brja forma sitt eget de.
Citera
2021-08-15, 10:52
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
som sagt Trumpen fick m,er skit fr att han drog tillbaks nagra hundra soldatert fran syrien n Biden far fr detta

https://twitter.com/YossiGestetner/s...19303047467008

Trump skickade ju tillbaka sina soldater inom en vecka fr att "skra" de syriska oljeflten. Den enda lngvariga effekten av Trumps beslut blev att Turkiet fick USA:s tillstnd att ockupera en del av kurdernas omrde.

Vad gller Biden, s har vi nog bara sett brjan p det neokonservativa etablissemangets vrede. Det skulle inte frvna mig om man redan slipar p en dolksttslegend dr Biden utmlas som den som stack kniven i ryggen p de modiga afghanerna.

Respekt fr den mannen. Jag trodde faktiskt inte att han skulle vga avsluta kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in