• 2
  • 3
2012-03-23, 12:50
Medlem
zzeezzs avatar
När de som flydde från Ungern fick de välja på olika länder att bosätta sig i. Dessa var enligt uppgift Sverige, Australien & Kanada. Därför tror jag att hans halvbror som flydde efter honom valt ett annat land.
Hans halvbror har dock ett annat efternamn.

Min fars namn är ett av de vanligaste i Ungern Kovacs var det vanligaste efternamnet likaså var Miklos ett väldigt vanligt förnamn tidigare.

Min far hade Svenskt Främlingspass & Svenskt resedokument. Dessa är inte registrerade någonstans efter han flyttade, de är inte heller förnyade.

Han var en kvinnotjusare hade ofta flera kvinnor vid samma tillfälle det är mycket väl tänkbart att han har barn på något annat håll. Dock så finns det ingenting mer att hämta från folkbokföringen och skatteverket i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Funderar lite på den här uppgiften om släktingar i Australien och Kanada: Man skulle kunna kontakta ambassaderna för respektive land och fråga om det finns offentliga immigrationsregister som man kan få uppgifter ifrån för de år som skulle kunna vara aktuella (främst 1970 antar jag, men kanske också en eller ett par år efter då det kan tänkas att han till att börja med kan ha uppehållit sig i landet utan tillstånd).

Hade din pappa svenskt eller ungerskt pass 1970?

Kan det finnas register över faderskapsärenden som är möjliga att genomsöka? Jag tänker som så att Miklos när han försvann vid 33 års ålder redan var far till fyra barn med två olika mödrar. Det verkar inte helt osannolikt att han har träffat en ny kvinna vart han nu än tog vägen och blivit far igen.

Öht borde ambassaderna ha en del idéer om hur man skulle kunna eftersöka honom, även om både Kanada och Australien iofs känns som relativa långskott. Vet någon hur lätt/svårt det var att få uppehålls- och arbetstillstånd i dessa länder runt 1970?
Citera
2012-03-23, 15:15
Medlem
MrFolds avatar
Jag tänkte mer på faderskapsregister/födelseregister eller liknande i något av de länder dit du tror att din pappa eventuellt kan ha tagit vägen. Det skadar ju inte att kontakta ambassaderna för en allmän förfrågan om vad man skulle kunna söka efter utan att själv behöva vara på plats i landet och fysiskt gå igenom arkiv.

Har du letat någon annanstans på nätet efter någon sverigeungrare som ev. skulle kunna hjälpa dig med lokala efterforskningar/kontakter i Ungern som du nämnde i ett tidigare inlägg? Här är en länk där det ev. skulle kunna gå att få kontakt med någon: http://www.hunsor.se/shunsor.html
Citera
2012-03-24, 11:56
Medlem
jag har själv bott i flyktings läger i österike.(traiskirchen)
de flesta åkte vidare till ett annat land i löpet av o.5-1.5 år.
det är "ovanligt" att nån stannade i flyktings läger i 4år!!!!(varför???)
det har förekommit att vissa blev "trötta" på sverige och åkte tillbaka österike eller italien och
anmälde sig som "nykommen" flykting,med "nytt namn"!
jag personligen kände nån som med ett nytt namn invandrade (igen) till sverige!!(han har ångrat sig.
då (1970) pågick vietnam kriget,om man utvandrade till USA eller till australien fick man skriva under att man accepterar att bli inkallad till vietnam kriget)
så,det var säkraste att stanna i europa.
i italien fanns då (1970) 2 större flyktingsläger (campo del profugo).
en i rom trakten (latina) och en utanför napoli (capua)
om han åkte till italien eller till österike bodde han på flyktingsläger,och säkert finns nån ungrare som som kommer ihåg honom.(sverige importerade ca.100-200 ungrare från dessa läger årligen under början av 70-talet.)
alltså,han kan kommit tillbaka under falsk namn.
annars kunde man ta "värvning" hos de engelska eller USA besättnings trupper i tyskland.
det var en rätt så "härligt" soldatliv,bara lite "ansträngande manöver",resten av tiden vakt tjänst och diskotek på kvällar.en del stannade där i många år.
du kan fråga ungrarna,som kom hit på början av 70-talet.(ca.600 st) växjö,stockholm...
har du bild på honom?
annars,om du har hans riktiga födelse uppgifter kan du vända dig till det ungerska konsulatet.
om din far är ungrare,du du har rätt till ungersk pass,medborgarskap.
numera ungern "letar efter landsmän" över hela världen!!
lycka till!!
Citera
2012-03-25, 10:44
Medlem
zzeezzs avatar
Tror anledningen till att de stannade så länge kan vara att hans fru fick flera barn.

Han ogillade krig så jag tror inte att han kan ha accepterat att bli inkallad.

Jo jag har bilder på honom.
Du kan se dom här:
http://missingfather.wordpress.com/

Jag var på Ungerska Konsulatet i Stockholm för många år sedan.
Det var ingen höjdare. Fick prata med flera som inte kunde Engelska eller Svenska innan de fick fram någon som kunde förstå vad jag menade. Men det var helt omöjligt att få någon hjälp från dom tyvärr. Men det kanske har blivit bättre nu. Detta var ju i alla fall ungefär 15 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av barba201
jag har själv bott i flyktings läger i österike.(traiskirchen)
de flesta åkte vidare till ett annat land i löpet av o.5-1.5 år.
det är "ovanligt" att nån stannade i flyktings läger i 4år!!!!(varför???)
det har förekommit att vissa blev "trötta" på sverige och åkte tillbaka österike eller italien och
anmälde sig som "nykommen" flykting,med "nytt namn"!
jag personligen kände nån som med ett nytt namn invandrade (igen) till sverige!!(han har ångrat sig.
då (1970) pågick vietnam kriget,om man utvandrade till USA eller till australien fick man skriva under att man accepterar att bli inkallad till vietnam kriget)
så,det var säkraste att stanna i europa.
i italien fanns då (1970) 2 större flyktingsläger (campo del profugo).
en i rom trakten (latina) och en utanför napoli (capua)
om han åkte till italien eller till österike bodde han på flyktingsläger,och säkert finns nån ungrare som som kommer ihåg honom.(sverige importerade ca.100-200 ungrare från dessa läger årligen under början av 70-talet.)
alltså,han kan kommit tillbaka under falsk namn.
annars kunde man ta "värvning" hos de engelska eller USA besättnings trupper i tyskland.
det var en rätt så "härligt" soldatliv,bara lite "ansträngande manöver",resten av tiden vakt tjänst och diskotek på kvällar.en del stannade där i många år.
du kan fråga ungrarna,som kom hit på början av 70-talet.(ca.600 st) växjö,stockholm...
har du bild på honom?
annars,om du har hans riktiga födelse uppgifter kan du vända dig till det ungerska konsulatet.
om din far är ungrare,du du har rätt till ungersk pass,medborgarskap.
numera ungern "letar efter landsmän" över hela världen!!
lycka till!!
Citera
2012-03-25, 12:20
Medlem
rätt så många ungerska "boxer" kom till sverige efter 1956.
(boxning var poppulär i ungern)
i helsingborg finns en galleri,som äggs av en gammal ungersk boxare.(L***s F*****r)
de ungerska boxarna kände varandra,och många av de boxade vidare i sverige.
jag ser att Miklos mor har "tysk" namn.
då han kan vara tysk-ättling eller judisk.
prova reda på det.om han är tysk,så kan han vara i tysktalande länder.
om han är judisk,då kan han vara i israel.
annars,han hade underhåll att betala,så jag tror att det som "jagade" honom på flykt!
om Miklos mor var av judina ,då kan du ta kontakt med en judisk församling,och ber om hjälp till
sökandet.
det ungerska konsulatet kan "gräva fram" Miklos födelsebevis,som bevisar att du har ungersk påbrå.
det kostar pengar förstås,och bäst att ha med dig en ungrare som tolkar.(räcker att ringa dit)
om han lever,så troligen besöker han regelbundet sitt födelsestad i ungern.
Citera
2020-06-18, 17:11
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zzeezz
När de som flydde från Ungern fick de välja på olika länder att bosätta sig i. Dessa var enligt uppgift Sverige, Australien & Kanada. Därför tror jag att hans halvbror som flydde efter honom valt ett annat land.
Hans halvbror har dock ett annat efternamn.

Min fars namn är ett av de vanligaste i Ungern Kovacs var det vanligaste efternamnet likaså var Miklos ett väldigt vanligt förnamn tidigare.

Min far hade Svenskt Främlingspass & Svenskt resedokument. Dessa är inte registrerade någonstans efter han flyttade, de är inte heller förnyade.

Han var en kvinnotjusare hade ofta flera kvinnor vid samma tillfälle det är mycket väl tänkbart att han har barn på något annat håll. Dock så finns det ingenting mer att hämta från folkbokföringen och skatteverket i Sverige.

Länge sedan ngn oppdaterat i denna tråd. Om du inte hittat din far, har du tänkt på att rätt många från Ungern också kom til Norge? Kring Oslofjorden finns många utav deras eftersläkt den dag i dag, och säkerligen andra ställen också.
Citera
2020-06-18, 17:20
Medlem
WinnieSeilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WinnieSeila
Länge sedan ngn oppdaterat i denna tråd. Om du inte hittat din far, har du tänkt på att rätt många från Ungern också kom til Norge? Kring Oslofjorden finns många utav deras eftersläkt den dag i dag, och säkerligen andra ställen också.

Tillägg: Jag gjorde ett sök på norska nationalbiblioteket, nb.no, men hittade ingen Miklos Sandor Kovacs (även sökt alla kombinationer). Hittade dog en Miklos Sander Venedik som finns i adressboken för Oslo fra början av åttitalet och framåt, om det kan vara et känt namn.
Citera
2020-08-05, 00:10
Medlem
Galdars avatar
Citat:
Tror anledningen till att de stannade så länge kan vara att hans fru fick flera barn.

Han ogillade krig så jag tror inte att han kan ha accepterat att bli inkallad.

Jo jag har bilder på honom.
Du kan se dom här:
http://missingfather.wordpress.com/

Jag var på Ungerska Konsulatet i Stockholm för många år sedan.
Det var ingen höjdare. Fick prata med flera som inte kunde Engelska eller Svenska innan de fick fram någon som kunde förstå vad jag menade. Men det var helt
omöjligt att få någon hjälp från dom tyvärr. Men det kanske har blivit bättre nu. Detta var ju i alla fall ungefär 15 år sedan.

Hej!

Du nämnde att din far hade många kvinnor , har du gjort något DNA prov ett sånt prov man betalar för och skickar in till ett labb , så registrerar man en profil på internet och man kan hitta släktingar och avlägsna släktingar , det är så adopterade gör för att hitta sina bröder / systrar etc . Om du kan hitta flera släktingar och ta kontakt med dom så kanske du kan få flera ledtrådar / information som kan lösa fallet .

Min morfar var också en av "56:rna " och har hållt på med boxning , men hans minne brukar tyvärr svika honom p g a ålder , annars hade jag frågat honom i fall han vet något .

Lycka till !
Citera
2024-05-17, 12:34
Medlem
zzeezzs avatar
Uppdatering vad som hänt.

2023 fick jag ett meddelande att en ung kvinna gjort ett DNA test och att det framgick att vi var kusiner.
Det visade sig senare att jag och hennes mor var halvsyskon.
Min "nya" halvsysters mor och min mor samt vår far arbetade på samma arbetsplats, trafikrestauranger med servering ombord på tågen.

För att år sedan träffade jag min halvsyster som var svårt sjuk i cancer & tidigare i år träffades vi alla halvsyskon.
Tyvärr så avled hon för ett kort tag sedan.

Hon var väldigt nyfiken på vem våran far var. Hur han var och så mycket mer. Tyvärr så önskar jag att vi andra kunde berätta mer.

Det här blev lite som en väckarklocka i mig.
Kanske kommer det bli så att jag aldrig kommer få veta vad som hänt honom.
Vi kanske aldrig kommer komma framåt i vårt sökande.

Jag kommer dock inte sluta söka vidare.

Vi har även hittat en kusin i Ungern, detta via en DNA träff.
Min halvbror som pratar Ungerska har varit där och pratat med honom men han hade ingen information som skulle hjälpa oss att hitta vår far.
Min far var hans gudfar innan han flydde från Ungern.
Tyvärr så kommer inte detta leda oss framåt men det kan vara roligt att hitta lite släkt bakåt i tiden också.

Jag har idag postat ett nytt DNA-test från 23andme.
Det är en väldigt stor webbplats där många har lagt upp sitt DNA-test, därifrån kan man ladda upp DNA resultatet till flera andra webbplatser & tillsammans med mina DNA-test på My Heritage, Living DNA & Ancestry borde jag täcka in de flesta som gjort DNA-tester och laddat upp resultatet på någon webbplats.

Mycket mer än så kan jag inte göra när det gäller DNA.

Jag vill uppmana er alla att göra ett DNA-test & lägga upp det på någon webbplats, vem vet ni kanske hittar nya okända halvsyskon.

Jag har en bild på en FB-sida som visar vart man gratis kan ladda upp DNA resultatet. Sök på "MISSING "Miklos Sandor Kovacs" My Father" på FB om ni vill se den.
Citera
2024-05-17, 14:19
Medlem
Citat:
Uppdatering vad som hänt.

2023 fick jag ett meddelande att en ung kvinna gjort ett DNA test och att det framgick att vi var kusiner.
Det visade sig senare att jag och hennes mor var halvsyskon.
Min "nya" halvsysters mor och min mor samt vår far arbetade på samma arbetsplats, trafikrestauranger med servering ombord på tågen.

För att år sedan träffade jag min halvsyster som var svårt sjuk i cancer & tidigare i år träffades vi alla halvsyskon.
Tyvärr så avled hon för ett kort tag sedan.

Hon var väldigt nyfiken på vem våran far var. Hur han var och så mycket mer. Tyvärr så önskar jag att vi andra kunde berätta mer.

Det här blev lite som en väckarklocka i mig.
Kanske kommer det bli så att jag aldrig kommer få veta vad som hänt honom.
Vi kanske aldrig kommer komma framåt i vårt sökande.

Jag kommer dock inte sluta söka vidare.

Vi har även hittat en kusin i Ungern, detta via en DNA träff.
Min halvbror som pratar Ungerska har varit där och pratat med honom men han hade ingen information som skulle hjälpa oss att hitta vår far.
Min far var hans gudfar innan han flydde från Ungern.
Tyvärr så kommer inte detta leda oss framåt men det kan vara roligt att hitta lite släkt bakåt i tiden också.

Jag har idag postat ett nytt DNA-test från 23andme.
Det är en väldigt stor webbplats där många har lagt upp sitt DNA-test, därifrån kan man ladda upp DNA resultatet till flera andra webbplatser & tillsammans med mina DNA-test på My Heritage, Living DNA & Ancestry borde jag täcka in de flesta som gjort DNA-tester och laddat upp resultatet på någon webbplats.

Mycket mer än så kan jag inte göra när det gäller DNA.

Jag vill uppmana er alla att göra ett DNA-test & lägga upp det på någon webbplats, vem vet ni kanske hittar nya okända halvsyskon.

Jag har en bild på en FB-sida som visar vart man gratis kan ladda upp DNA resultatet. Sök på "MISSING "Miklos Sandor Kovacs" My Father" på FB om ni vill se den.

Ett tips kunde vara att kontakta SR:s program Familjehemligheten, som brukar handla om fall av den här sorten. Det kan vara ett sätt att få uppmärksamhet som leder till kontakt med eventuella okända släktingar, men det förutsätter förstås att man kan tänka sig att vara offentlig. Se https://sverigesradio.se/artikel/hor...d-din-historia för mer information. Jag tycker det brukar vara seriösa och välgjorda program.
Citera
2024-05-17, 18:45
Medlem
zzeezzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Ett tips kunde vara att kontakta SR:s program Familjehemligheten, som brukar handla om fall av den här sorten. Det kan vara ett sätt att få uppmärksamhet som leder till kontakt med eventuella okända släktingar, men det förutsätter förstås att man kan tänka sig att vara offentlig. Se https://sverigesradio.se/artikel/hor...d-din-historia för mer information. Jag tycker det brukar vara seriösa och välgjorda program.

Tack. Det har jag aldrig hört talas om.
Ska givetvis höra av mig dit.

Kan ju tillägga att när spårlöst gick på tv började dom söka två gånger (olika kanaler) utan att hitta något. Men de tog sig an väldigt enkla fall.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in