2012-02-12, 21:58
Medlem
En vän till mig (som alltid är heeelt hundra på det han säger o lika ofta brukar visa sig ha fel) påstår att man kan plocka ut lön ur ett AB som går med förlust.

Säg att man har ett AB. Man lägger rätt mkt pengar på att investera i inventarier första månaden, och det tar ca 6 månader innan inkomsterna är såpass höga att man kan plocka ut en normal lön. Inte tusan kan man väl då plocka ut en normal lön de första sex månaderna? Då får man väl nöja sig med att plocka ut en liten lön eller ingen lön alls. Det finns ju liksom inga pengar till en normal lön.

Sen när det gäller inventarieköp. Kan ett AB köpa begagnade inventarier av en privatperson. Eller snarare, finns det nga nackdelar med detta?
Citera
2012-02-12, 22:05
Din vän har rätt. Likviditeten i ett bolag överensstämmer inte nödvändigtvis med resultatet. Säg t.ex att du investerat väldigt mycket i inventarier. Avskrivningarna kommer då varje år att minska resultatet med 20% (vid normal avskrivning). Detta påverkar inte likviditeten eftersom inga pengar går ut (de gick ju ut vid investeringen), men det påverkar resultatet. Du kan alltså plocka ut lön eftersom det finns likvider, men om du precis får ihop till lönen och inget mer det året kommer du att gå minus i resultaträkningen. Felet du gör är att du blandar ihop likviditet och resultat.

På fråga nummer två är svaret att det går utmärkt, dock får du inte dra av momsen när du köper av en privatperson. Är det begagnade prylar kan priset gära att det ändå är värt det dock.
Citera
2012-02-12, 23:14
Medlem
Säg att det ser ut såhär.

Månad 1
250 000.- har investerats i inventarier
10 000.- ut i lokalhyra
5 000.- ut i förbrukningsmaterial
25 000.- in i intäkt

Månad 2
10 000.- ut i lokalhyra
6 000.- ut i förbrukningsmaterial
35 000.- in i intäkt

osv.
Nu har jag räknat rätt lågt som start, men de 250 000.- som investeras i inventarier är ju mitt aktiekapital som försvinner. Så första månaden blir det 20 000.- kvar på kontot efter att utgifter är betalda. Av detta försvinner 5000.- i moms (av de 25 000.-). Kvar är 15 000.- Om jag då skulle plocka ut en lön på 15 000.- finns inga pengar kvar till arbetsgivar avgifter.

Tror det är dags att rota fram Företagsekonomiböckerna
Citera
2012-02-12, 23:31
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Repett
Säg att det ser ut såhär.

Månad 1
250 000.- har investerats i inventarier
10 000.- ut i lokalhyra
5 000.- ut i förbrukningsmaterial
25 000.- in i intäkt

Månad 2
10 000.- ut i lokalhyra
6 000.- ut i förbrukningsmaterial
35 000.- in i intäkt

osv.
Nu har jag räknat rätt lågt som start, men de 250 000.- som investeras i inventarier är ju mitt aktiekapital som försvinner. Så första månaden blir det 20 000.- kvar på kontot efter att utgifter är betalda. Av detta försvinner 5000.- i moms (av de 25 000.-). Kvar är 15 000.- Om jag då skulle plocka ut en lön på 15 000.- finns inga pengar kvar till arbetsgivar avgifter.

Tror det är dags att rota fram Företagsekonomiböckerna

Har du inga pengar i kassan så går det ju inte. Men du kan ta ut 100 000 i lön om du vill förutsatt att du har pengar till det. Att företaget går med förlust är inte anledningen till att du inte kan ta ut lön det beror på att du har dålig likviditet.
Citera
2012-02-13, 09:13
Medlem
Förutom att det är en bra idé att ha lite kassareserver som rörelsekapital kan du betala ut lön så fort du har pengar på kontot oavsett vad du har för resultat. I längden fungerar det dock såklart inte att ta ut pengar när rörelsen går med förlust eftersom pengarna då tar slut om du inte skjuter till mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in