2012-02-13, 17:29
Medlem
PSDs avatar
Jag är en kille som har gått ut gymnasiet och börjat utforska arbetslivet för att antingen hitta ett jobb inom kort eller studera vidare om jag kommer på exakt vad jag vill jobba som. Min gymnasieutbildning inriktade sig på media och grafisk kommunikation. Mitt allra största intresse och dröm jobb är inom filmindustrin, grafisk design, sociala medier där jag även har utbildning i, med mera.

Medans jag nu söker jobb och går utbildning/program via AF så har jag funderat på att göra min egna förening eller grupp. Jag har ingen aning om vad det heter, men det här är min idé:

Jag tillsammans med andra media intresserade personer i min stad skapar videos/filmer, foton m.m, med syftet att träffa nya personer/kontakter och meriter/portfolio. Funderar att om jag får med mig ett gäng personer och sedan lyckas sprida genom sociala medier, så kan vi möjligtvis öka våran chans till jobb eller/och kontakter som leder till jobb.
Till början kommer jag själv eller med någon/några få kompisar gå ut och testa t.ex filma eller liknande i stan och sedan sprida ut på sociala medier för att sedan kanske få mer personer som hänger på så det blir ännu större.

Jag funderar bara lite om detta kan kallas förening, grupp, företag eller vad? Samt om någon har tips eller åsikter att komma med?
Jag har sedan länge funderat att göra en liten video om staden eller någonting, samt kanske göra egna enkäter och gå ut på stan och filma. Sedan lägga upp på stadens facebook sida samt ta kontakt med tidningar eller något om dom kanske intresserad av något.

Vad tror ni? Är det bra eller dålig idé? skulle det gå?
Citera
2012-02-13, 17:55
Medlem
TheFinals avatar
Klart det går, en liten hemsida och forum för diskussioner och även IRL träffar för staden.

Förening är det du söker, fokus på vad ni ska göra är väl ert intresse och sedan ha som del i föreningen att underlätta för medlemmarna att få större chanser att hitta jobb.

Jag sitter i flertalet föreningar (och säkerligen en drös till på forumet) så fråga på om du undrar något

Att något går att genomföra begränsas sällan av vad du vill göra, utan möjligheterna till att göra det utifrån personerna som står bakom (kunskap/erfarenhet etc.).
Senast redigerad av TheFinal 2012-02-13 kl. 17:58.
Citera
2012-02-13, 18:21
Medlem
PSDs avatar
Ok
Innan jag skrev tråden så tänkte jag om det vore mer komplicerat och om det vore något att kontakta handläggaren på AF och fråga henne och se om hon kanske har möjlighet att hjälpa på något sätt. Men efter att jag skrivit hela inlägget så funderade jag på att det är väl bara göra en sida på facebook och sprida runt.
Tror inte jag har någon fråga just nu. Första steget nu är väl att komma på något bra namn på föreningen samt möjligt en logga.
Citera
2012-02-13, 18:31
Medlem
TheFinals avatar
Att förutsätta att alla du vänder dig till använder Facebook är farligt
Bara ett tips i all välmening.
Citera
2012-02-13, 18:44
Medlem
PSDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFinal
Att förutsätta att alla du vänder dig till använder Facebook är farligt
Bara ett tips i all välmening.
Förstår inte varför det vore farligt? Jag anser att sociala medier är väldigt bra. Kanske inte alla har Facebook, var även darför jag tänkte om det vore någon bra idé att ta kontakt med AF eller vad man ska kontakta.
Googlade runt nu iallafall på om hur man gör en förening. Är det någon idé att registrera föreningen till skatteverket? kostar det något och vad för fördelar/nackdelar kan det ge? Hittade denna sida med blankett http://www.skatteverket.se/foretagor...680007104.html

Sökte även på google efter föreningar i min stad, verkar dock inte finnas det som jag funderar på som är ganska så blandat. Finns en förening om foto i min stad, men deras hemsida verkar se ut att vara från 1990-talet samt ingen facebook sida

[edit]
funderar på skicka ett mail till min handläggare på AF angående min idé och fråga henne om det redan finns någon liknande som hon känner till. hmmmmmm

[edit 2]
för övrigt har den där foto föreningen en betalningsavgift, men då har dom någon tillgång till lokal. Jag ska ha min helt fri självklart
Senast redigerad av PSD 2012-02-13 kl. 18:48.
Citera
2012-02-14, 08:03
Medlem
Det är som sagt en förening du ska starta.
Om du vill kunna öppna ett bankkonto och teckna avtal så måste du registrera föreningen hos skatteverket så att du får ett organisationsnummer.
Med en ideell allmännyttig förening(vilket detta låter som att det skulle vara) finns det goda möjligheter att få bidrag ifrån ganska många håll. De vanligaste är att få bidrag ifrån kommunen där du bor eller ifrån ungdomsstyrelsen, eller något förbund som är anslutna dit. Det finns även ofta möjligheter att låna lokaler och utrustning då.

Syftet med att slussa folk vidare till jobb kan både vara bra och dåligt. Jag ser en del problem, men det är också ett bra syfte.
Till problemen hör väl att det oftast krävs eldsjälar för att sånt här ska fungera bra och då kan man oftast inte ha så stor omsättning på folk. Sedan är det väl inte direkt en bransch som är lätt att ta sin in i heller om man inte är extremt duktig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in