2012-02-20, 18:57
Medlem
Bamseballes avatar
Jag tycker ämnet verkar passa bäst in här då det väl till stor del handlar om miljöaspekten.

För att ta det från början:

Min flickvän är vegetarian och vi har haft långa utdragna diskussioner om detta. Jag själv är en passionerad köttätare som inte kommer släppa detta i första taget, men jag är ändå förstående för hennes val, då främst miljöargumentet. Och för att då dra mitt strå till stacken tänkte jag tänka om i frågan om min köttkonsumtion. Jag planerar att anamma mina jakt och fiskeintressen mer än vad jag redan gör, men då det kött jag får in på den vägen inte räcker långa vägar så måste en förändring ske även på "baskött"s fronten.

Min tanke är då alltså att folk i allmänhet i princip bara äter vissa delar av det slaktade djuret, och att de andra delarna används till något "ofint", typ produktion av biogas eller djurfoder. De flesta överblivna slaktdelar är fullt dugliga som mat och om jag äter dem så kan de få göra biogas av min skit och därmed nyttja resursen effektivare. Från en gris tänker jag mig att de absolut mest populära delarna lär vara filéerna och typ kotlettraderna, samma sak lär väl gälla även hos nötkreatur. Sen finns det även lite bortglömda djur som även dem är fullt duglig mat så som höns, kaniner osv. Detta är dock inget jag med säkerhet vet, och jag är därför ute efter statistik som kan hjälpa mig att underbygga mina misstankar.

Alltså.

Statistik på vilka slaktdetaljer som folk köper, och vad folk inte köper. Jag är alltså ute efter en topplista på de minst populära delarna av djuren.

Tack på förhand
Citera
2012-02-20, 19:03
Medlem
ProfessorAs avatar
Går man efter vad som finns i matvaruaffärerna är inte inälvsmat särskilt populärt. Handlar på ica maxi i en medelstor stad mitt i Sverige och där är utbudet på inälvsmat fruktansvärt litet, ibland finns lever men det är inte riktigt min favorit. Något som är riktigt gott är lammhjärta (kanske finaste grytköttet) synd bara att det nästan inte går att få tag i.
Citera
2012-02-20, 19:44
Medlem
skunkjobbs avatar
Bra idé, mer borde tas tillvara även om jag inte är så sugen på inälvsmat själv. I andra länder är det mycket mer populärt men i Sverige är de flesta inte vana vid det helt enkelt. Om det inte är någon från Scan som läser här så dröjer det nog innan du får svar. Kolla med http://www.svensktkott.se/ i så fall. De om några borde veta.
Citera
2012-02-20, 21:30
Medlem
Bamseballes avatar
Jag har försökt att kolla lite på SCBs hemsida, på jordbruksverkets samt den där svenskt kött som länkades, men den enda statistiken jag hittar är hur många ton kött vi käkar totalt osv. Inte så detaljerat alltså.

Inälvorna har jag då helt glömt bort, förmodligen på grund av att man aldrig ser dem i butiken.
Det bästa vore väl att snacka med nån som jobbar i charken, de lär ju ska veta. Har ju förmånen att bo i Stockholm där det mesta går att få tag på.
Googlar även lite på kaninkött men det verkar inte finnas speciellt mycket där. Där kanske man borde känna nån bonde som skadedjursbekämpar och bara kastar dem på komposten.
Citera
2012-02-22, 14:41
Medlem
Numera används det mesta som människofoder, det finns maskiner som kan blåsa ur benen t o m allt går ner i korven.
Citera
2012-02-22, 16:17
Medlem
Keldons avatar
Det minst värda köttet går nog till kattmat med oxkött skulle jag tro.

Sen är det nog ingen som vill äta SRM-delar.
Citera
2012-02-23, 05:39
Medlem
TheBoots avatar
Sett ur ett miljöperspektiv är det där ganska skitsamma. Visst är det bra att kunna ta tillvara på så mycket som möjligt av djuret, men den absoluta miljöboven är att det går åt så DJ*VLA mycket grödor för att föda upp en ko ex. Och då är ändå köttet inte nämnvärt om ens alls mer näringsrikt eller fördelaktigt i jämförelse med vad man kunde ha odlat på den marken. Och industriellt hade det blivit mycket mindre processerande, mindre belastning för miljön. Och mindre metanutsläpp från alla kor.

Ingen hade behövt gå hungrig om vi bara minskade vår köttkonsumtion med hälften. Det hade gjort enorm skillnad. Finns jättegod vegetarisk/vegansk mat att göra. Garanterat kan även den mest envetna köttoman bli nöjd med rätt recept. Inte svårare än att lära sig gå i ett par nya skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in