Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag får ju mer frihet med en nerladdad film än med en på en dvd. Laddar jag ner en film så får jag filmen och det är i stort sett det enda jag är intresserad. Laddar jag ner min musik så får jag det jag vill ja, det vill säga låtarna. Förklara vad du menar med att man får skit när man laddar ner. En högkvalitativ ripp är i många fall minst lika bra som det man får från en fysisk cd eller dvd.
Och som andra har sagt så är det en dålig frihet om jag måste betala för den.
Jag håller med om att du kan vara nöjd med det du laddar ner. Men det är inte biobesöket som det skulle vara. Där ligger en skillnad. Jag säger inte att skit är ordagrant skit. Utan en definition på något som är av lägre kvalitet eller inte är helheten.
Det jag menar med att betala för frihet är att den du betalar till äger en plattform som användaren bestämmer över. Säg att 3 miljarder människor skulle betala varje månad för att få tillgång till all musik. då skulle makten gå från skivbolaget till plattformen och plattformen styrs av användaren.
Det kommer tillbaka till oss. Allt för en peng av säg 50 kr per månad. Sen om du har 20 olika plattformar eller hur många det nu blir så kommer vi för en peng som är större än frihet idag men med bättre resultat och den formeln är bättre för alla.
Nu kanske någon kommer och säger att detta är ett i-landsproblem och att alla inte har pengar. Men det är inte där problemet ligger för alla kan ha råd. Med mycket mer för mindre.