• 1
  • 2
2012-02-21, 23:52
Medlem
Julbordsspecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Livsarkivet
Du röstar, betalar skatt för att kunna leva i frihet. Det är endast en plattform som du och dina medborgare bestämmer över.

Jag röstar för att försöka få regeringen att styra Sverige på ett bättre sätt, och betalar skatt för att stödja deras företagande. Detta är väl kanske lite av en definitionsfråga och varierar från person till person..
Citera
2012-02-21, 23:53
Medlem
BigFatCones avatar
Jag får ju mer frihet med en nerladdad film än med en på en dvd. Laddar jag ner en film så får jag filmen och det är i stort sett det enda jag är intresserad. Laddar jag ner min musik så får jag det jag vill ja, det vill säga låtarna. Förklara vad du menar med att man får skit när man laddar ner. En högkvalitativ ripp är i många fall minst lika bra som det man får från en fysisk cd eller dvd.

Och som andra har sagt så är det en dålig frihet om jag måste betala för den.
Citera
2012-02-22, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Jag får ju mer frihet med en nerladdad film än med en på en dvd. Laddar jag ner en film så får jag filmen och det är i stort sett det enda jag är intresserad. Laddar jag ner min musik så får jag det jag vill ja, det vill säga låtarna. Förklara vad du menar med att man får skit när man laddar ner. En högkvalitativ ripp är i många fall minst lika bra som det man får från en fysisk cd eller dvd.

Och som andra har sagt så är det en dålig frihet om jag måste betala för den.

Jag håller med om att du kan vara nöjd med det du laddar ner. Men det är inte biobesöket som det skulle vara. Där ligger en skillnad. Jag säger inte att skit är ordagrant skit. Utan en definition på något som är av lägre kvalitet eller inte är helheten.

Det jag menar med att betala för frihet är att den du betalar till äger en plattform som användaren bestämmer över. Säg att 3 miljarder människor skulle betala varje månad för att få tillgång till all musik. då skulle makten gå från skivbolaget till plattformen och plattformen styrs av användaren.

Det kommer tillbaka till oss. Allt för en peng av säg 50 kr per månad. Sen om du har 20 olika plattformar eller hur många det nu blir så kommer vi för en peng som är större än frihet idag men med bättre resultat och den formeln är bättre för alla.

Nu kanske någon kommer och säger att detta är ett i-landsproblem och att alla inte har pengar. Men det är inte där problemet ligger för alla kan ha råd. Med mycket mer för mindre.
Citera
2012-02-22, 01:01
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Jag håller med om att du kan vara nöjd med det du laddar ner. Men det är inte biobesöket som det skulle vara. Där ligger en skillnad. Jag säger inte att skit är ordagrant skit. Utan en definition på något som är av lägre kvalitet eller inte är helheten

Det jag menar med att betala för frihet är att den du betalar till äger en plattform som användaren bestämmer över. Säg att 3 miljarder människor skulle betala varje månad för att få tillgång till all musik. då skulle makten gå från skivbolaget till plattformen och plattformen styrs av användaren.

Det kommer tillbaka till oss. Allt för en peng av säg 50 kr per månad. Sen om du har 20 olika plattformar eller hur många det nu blir så kommer vi för en peng som är större än frihet idag men med bättre resultat och den formeln är bättre för alla.

Nu kanske någon kommer och säger att detta är ett i-landsproblem och att alla inte har pengar. Men det är inte där problemet ligger för alla kan ha råd. Med mycket mer för mindre.

Tanken är ju jättegod men fundera lite så kommer du säkert komma på varför det här kommer att bekämpas så länge det bara går.
Citera
2012-02-22, 01:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Tanken är ju jättegod men fundera lite så kommer du säkert komma på varför det här kommer att bekämpas så länge det bara går.

Det är ett berg att bestiga det vet jag. Samtidigt som det bästa kanske är det nuvarande systemet. Men jag tänker mig att det system som vi har idag är en snabb lösning på ett problem som dykt upp senaste 15 åren.

Detta får inte misstolkas då jag vill att användaren ska stå i fokus både för rätten att säga sitt ord men även styra det. Allt annat är bara infrastruktur. Som en bilväg eller elledning.

Jag tycker det är väldigt bra att det är gratis att få möjligheten att säga sitt och så ska det naturligt viss få fortsätta. Men den dagen då alternativen tas fram och de är bättre. Då kommer de att ta över. För det är ingen negativ tanke att du som användare beställer en väg och vägen läggs där du vill ha den sen är det bara att använda den fritt. Det är såklart så att det är du och jag som betalat för vägen och vi tillsammans har bestämt hur den ska se ut och fungera.

Detta är för ökad frihet och bättre frihet inte tvärt om. Även om det är en Fantasi.
Citera
2012-02-22, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kiggzor
Måste man betala för frihet är det inte mycket till frihet

Majoriteten av all frihet har betalats i blod, inte sant?
Citera
2012-02-22, 03:45
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Detta är för ökad frihet och bättre frihet inte tvärt om. Även om det är en Fantasi.
När det gäller mediakonsumtion så anser jag att min frihet redan är stor och god, det finns andra saker jag anser vara viktigare att kämpa för som skulle ge mig större och bättre frihet än nån form av prenumeration på media.
Citera
2012-02-22, 03:54
Medlem
Grimmjows avatar
Det enda vi skulle få betala för frihet är blod, svett, tårar och liv. Detta har bekräftats i historien flera gånger. Aldrig pengar i utbyte mot frihet, enligt mig.
Citera
2012-02-22, 04:36
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
Precis. Den frihet vi har har betalats med våra fäders blod, och det kostar blod att uppehålla den. Helst andras, om jag får välja. Jag dödar hellre än dör för allas rätt att säga sin åsikt.
Citera
2012-02-22, 07:16
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Selmer
En revolution och att varje månad betala extra i skatt är INTE samma sak enligt mig...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in