2012-02-23, 07:53
Medlem
Dels denna sida!

Har märkt att många tidningar väljer att spärra/ta bort just den funktionen då det kommer till artiklar som rör just invandring och invandrare. Drog därför iväg ett mail till författaren om detta, och ifrågasatte varför de stryper vår yttrandefrihet och åsiktsfrihet och väntar in svaret på detta.

Någon som sitter på information om varför just tidningar väljer att strypa denna funktion på artiklar som just dessa?
Citera
2012-02-23, 08:24
Medlem
Endemisks avatar
Jag tror inte du vet vad yttrandefriheten innebär. De spärrar saker som de önskar på sin egen sida.

Åsiktsfrihet?
Citera
2012-02-23, 08:27
Medlem
iggesundarns avatar
Precis så fungerar HH de publicerar inte ens alla kommentarer, de väljer ut det som passar,, även om det man skriver är helt ok.
Citera
2012-02-23, 08:28
Medlem
SambalOeleks avatar
Du yttrade just din åsikt fritt här på Flashback. Det gick uppenbarligen jättebra. Din yttrandefrihet är inte begränsad.

Yttrandefriheten innebär inte rätten att per automatik få sina åsikter publicerade i valfri tidning. Du är dock välkommen att ställa dig utanför redaktionen med protestplakat. Det är yttrandefrihet.
Citera
2012-02-23, 08:54
Medlem
E.S.A.Ds avatar
För det blir, oftast, en jävla massa off topic.

I det här fallet hade det kanske börjat med att nån tycker att det är bedrövligt att våra pensionärer får det sämre pga invandringen.
Nån nämner att det kommer 30,000 somaliska barn hit snart.
Det kan bli lite prat om islam, politik eller problemet med integrationen.
Och skulle tidningen ta bort off topic inlägg så blir folk förbannade och börjar spamma med ilskna inlägg om censur, yttrandefrihet och odemokrati.
Och under tiden har "antirasister" börjat tjafsa och diskutera med dom.
Då är det ju lättare att helt enkelt stänga av kommentarsfältet.
Citera
2012-02-23, 09:26
Medlem
Givetvis vågar de inte släppa debatten fri, människor kan ju bilda sig en egen uppfattning i viktiga frågor. Ve och fasa!
Citera
2012-02-23, 09:48
Medlem
SambalOeleks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marXXus
Givetvis vågar de inte släppa debatten fri, människor kan ju bilda sig en egen uppfattning i viktiga frågor. Ve och fasa!
Hade jag varit ansvarig utgivare för valfri nättidning hade jag också begränsat rätten att kommentera i den tidning JAG är ansvarig för.

Det handlar inte om hur vida debatten är viktig att föra eller inte. Det handlar om hur vida det är viktigt att den debatten förs i min tidning under MITT ansvar.

Det är en debatt som mycket lätt glider över gränsen för hets mot folkgrupp.

Nu bor vi dock i ett fint land där det finns många fina alternativ till att framföra sina åsikter i kommentarsfälten hos nättidningar. Förutom det gamla klassiska alternativet att skriva en traditionell insändare eller debattartikel kan man demonstrera på gator och torg, man kan framföra sina åsikter i de sociala medier som står till buds och man kan till och med skriva till de riksdagsmän man känner förtroende för.

Jag börjar bli så grymt less på att yttrandefriheten vi faktiskt har i detta land blandas ihop med rätten att på andras hemsidor kommentera vad man vill, vart man vill, när som helst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in