Citat:
Ursprungligen postat av marXXus
Givetvis vågar de inte släppa debatten fri, människor kan ju bilda sig en egen uppfattning i viktiga frågor. Ve och fasa!
Hade jag varit ansvarig utgivare för valfri nättidning hade jag också begränsat rätten att kommentera i den tidning JAG är ansvarig för.
Det handlar inte om hur vida debatten är viktig att föra eller inte. Det handlar om hur vida det är viktigt att den debatten förs i min tidning under MITT ansvar.
Det är en debatt som mycket lätt glider över gränsen för hets mot folkgrupp.
Nu bor vi dock i ett fint land där det finns många fina alternativ till att framföra sina åsikter i kommentarsfälten hos nättidningar. Förutom det gamla klassiska alternativet att skriva en traditionell insändare eller debattartikel kan man demonstrera på gator och torg, man kan framföra sina åsikter i de sociala medier som står till buds och man kan till och med skriva till de riksdagsmän man känner förtroende för.
Jag börjar bli så grymt less på att yttrandefriheten vi faktiskt har i detta land blandas ihop med rätten att på andras hemsidor kommentera vad man vill, vart man vill, när som helst.